Oulu

Ville Jussila vaihtoi yli vuosi sitten sähköautoon ja on tyytyväinen menopeliinsä – Kovat pakkasetkaan eivät aiheuttaneet ongelmia: "Paras talviauto, joka minulla on ollut"

Täyssähköauto on Ville Jussilan mielestä helppo ja huoleton ajaa. Ajomatkoja pitää hieman miettiä etukäteen. KUVA: Pekka Peura
Oulu 10.8.2019 14:56
Pasi Klemettilä

Ville Jussila on ajanut runsaan vuoden sähköautolla ja kaikki on sujunut hyvin.

Ville Jussila on ajanut nyt hieman yli vuoden täyssähköautolla ja on tyystin tyytyväinen.

Kaleva haastatteli Jussilaa viime kesänä, kun sähköautoilu oli hänellä alkuvaiheissaan.

Lue myös: Ville Jussila käytti polt­toai­nee­seen ennen 250 euroa kuussa, nyt sähköön 25 euroa – Täys­säh­kö­au­tol­la pärjää myös pohjoisessa, kun asenne on kohdallaan

Nyt hänellä on kertynyt noin 40 000 kilometriä Hyundai Ionic -täyssähköauton ratissa. Pääasiassa hän ajaa työmatka-ajoa kotoaan Pudasjärveltä Ouluun ja lataa autoaan kotona.

– Kaikki on mennyt hyvin. Talvellakin oli kovat pakkaset eikä ollut mitään ongelmaa. Tämä on ollut tähän mennessä paras talviauto, joka minulla on ollut, Jussila kehuu.

Auto lämpenee hänen mukaansa sisältä todella nopeasti. Kun parkkipaikalta lähtee, ei kauas tarvitse ajaa ennen kuin auto on jo ihan lämmin sisältä.

Sähköauton moottori ei myöskään kärsi kylmästä ja auto lähtee lämpötilasta riippumatta aina yhtä hyvin liikkeelle.

– Kun dieselillä on tottunut ajamaan, siinä pitää aina vähän miettiä, kun ei sitä kovin moneksi tunniksi voi jättää pakkaseen tai se ei lähde käyntiin ilman lämmitystä. Mutta tuossa sähköautossa ei ole mitään ongelmaa.

Entäs ajomatkan riittävyys pakkasella?

– Totta kai ajomatka lyhenee, kun sähkönkulutus kasvaa. Mutta kun on varautunut siihen, ei siinäkään ole mitään ongelmaa.

Jussila kävi talvella sähköautolla Keski-Suomessa. Kevään puolella Jussilan perhe kävi Muoniossa Lapissa.

– Kaikkein kovimmilla pakkasilla voi käytännössä ajatella, että sähköauton ajomatka pienenee puoleen optimaaliseen matkaan nähden. Jos kesällä autolla pääsee 200 kilometriä oikein hyvässä kelissä, talvella kovassa pakkasessa tuulessa ja tuiverruksessa voi ajaa kuitenkin yli 100 kilometriä.

Mutta jos polttomoottoriautolla on tottunut vaikka 700 kilometrin ajomatkaan yhdellä tankillisella, 200 kilometriä ei ole paljon?

– Kun noin ajattelee, onhan siinä eroa. Mutta itsellä ei tule päivittäin ajettua mitään pitkiä reissuja. Kuinka moni ajaa yli 150 kilometriä päivässä? Jussila sanoo.

– Pitemmällä reissulla pikalataus matkan varrella vie 20 minuuttia aikaa. Mutta 30 asteen pakkasilla matkanteko kauas alkaa kieltämättä olla hitaanlaista.

Jussilan mukaan nyt myytävissä uusissa autoissa on helposti 100 tai 150 kilometriä pitempi ajomatka täyteen ladatulla akulla kuin hänen autossaan.

Pitkälle reissulle lähtiessä sähköautoilijan on pakko vähän ajatella etukäteen.

Itä-Lapissa pienempiakkuisella sähköautolla talvikelillä voi olla hankaluuksia, kun latauspisteitä ei oikein tahdo olla.

– Joutuu ihan tosissaan miettimään, jos sinne lähtee. Mutta Länsi-Lapissa on kyllä pikalatureita. Ja etelän suunnassa niitä alkaa olla ihan riittävästi, siellä ei tarvitse hirveän paljon miettiä, Jussila sanoo.

Millään reissulla Jussilan ei ole vielä tarvinnut jonottaa auton pikalatausta.

– Ainakin näillä korkeuksilla on mukava yhteensattuma, jos sattuu jonkun toisen näkemään pikalaturilla, Jussila naurahtaa.

Akkujen varauskyky ei ole muuttunut käytön aikana.

– Vaikka sähköautot ovat kalliimpia, sähköllä ajaminen on tosi halpaa. Ihan varauksetta kaikille sitä ei voi suositella. Jos vaikka on paljon liikkuva myyjä Pohjois-Suomessa, varsinkin talvipakkasilla voi olla ajomatkan kanssa hankalaa.

Sähköautoja ostetaan kiihtyvään tahtiin

Uudet täyssähköautot ja käytettynä maahantuodut ladattavat hybridit kiinnostavat suomalaisia autoilijoita aikaisempaa enemmän.

Viime vuoden lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 2400 täyssähköautoa ja 13 095 ladattavaa hybridiautoa.

Viime vuonna ensirekisteröitiin 776 uutta täyssähköautoa.

Tänä vuonna uusia täyssähköautoja on rekisteröity heinäkuun loppuun mennessä jo 1 163.

Kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat laskeneet 13,4 prosentilla vuoden 2019 tammi-kesäkuussa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Alkuvuoden aikana rekisteröitiin 60 277 uutta henkilöautoa, kun vastaava määrä vuonna 2018 oli 69 612.

Vaihtoehtoisista käyttövoimista suosituin uusissa autoissa on ollut sähkö. Muiden uusien käyttövoimien ensirekisteröintiluvut ovat bensiini- ja dieselautojen tavoin laskusuunnassa.

Vaikka ladattavien hybridien määrät ovat ensirekisteröinneissä laskeneet, käytettynä maahantuotuina niiden määrä on kasvanut huomattavasti.

Sähköautojen suosion kasvu näkyy myös käytettynä maahantuotujen autojen tilastoissa määrän kaksinkertaistumisena.

Tänä vuonna tammi-kesäkuussa tuotiin käytettynä maahan 2 605 ladattavaa hybridiä. Vastaava määrä vuonna 2018 tammi-kesäkuussa oli 893. Pääasiassa nämä olivat bensiinihybridejä, mutta myös dieselhybridien suosio on kasvanut.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (238)

Jos olisin "investoimassa" autoon yli 50k€, ostaisin varmaan sähköauton, mutta odotellaan nyt vielä, että hinnat painuu lähemmäksi duunarin maksukykyä ja näkeepähän miten nuo alkavat kestämään pitkässä juoksussa.

Kyllä nuo yli 300km matkat ovat meikäläiselle niin harvinaisia, että ne eivät paljoa ostopäätökseen vaikuttaisi, jos normaali arkikäyttö olisi puoleen hintaan ja suorituskykyä saisi reilusti enemmän verrattuna polttomoottorikulkineeseen. Kunhan vain nuo verrokkien hankintahinnat olisivat lähempänä toisiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköauto ei kaikkien tarpeisiin ole ratkaisu vielä pitkään aikaan täällä pohjoisessa, eikä tarvitse ollakaan. Sähköauto on hyvä lisä valikoimaan bensojen, dieselien ja hybridien rinnalle. Sähköautokin sopisi melko monelle, kun vain verotusta löysäämällä saataisiin hinnat alemmas. Sähköauton kantama riittää monen kaupunkien ja taajamien liepeillä asuvan työmatkoille. Toki muutaman kilometrin matkat kannattaisi pyöräillä tai mennä julkisilla, jos vain mahdollista. Jos näyttää, että sähköauto ei omiin tarpeisiin sovi niin eihän sellaista ole pakko hankkia. Bensa-autoja varmasti valmistetaan jatkossakin. Dieseleitä monet valmistajat näyttävät jättävän pois valikoimasta, vaikka niillekin olisi paljon ajavilla tarvetta ja Euro6 -moottorit ei pahasti saastuta. Mutta, tässä kokonaisuudessa sähköautotkin on oikein hyvä lisä valikoimaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmaan hyvä auto talvella kortteliohjuksen virassa. Mites sitten, kun pitää lähtiä ajelemaan parinkympin pakkasessa vaikka 500km pohjoista kohti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kun kaikkien ei tarvitse ajella johonkin Lappiin. Minäkin vasta kävin Lapissa 73 vuonna. En sen jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, keskimääräinen auton hinta on Suomessa 3900 euroa. Miten tähän suhteutettuna Suomessa hankitaan sähköautoja muutaman vuoden sisällä. Vastaus: Ei mitenkään. Kuka laittaa ja kenellä on laittaa nyt heti kymmenen kertaa enemmän sähköautoon? Vastaus: Ei kovin monella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No edelliseen autoon vuosi sitten laitoin 49,5 tonnia eikä edes ole hybridi. Seuraava on joko hybridi tai täys sähköauto. Ei varmaan väliä tarvitse parin vuoden päästä kuin 30 tonnii.👍

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnittelen, olet niitä, jotka kuuluvat "ei kovin monella"-luokkaan. :=)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse ostin Kia Niro hybridin itselataavan just sen takia, ettei tarvi miettiä missä laitailee. Pikkuvauhdit 80kmh ja alle mennään paljon sähköllä ja bensalla kun mennään lujempaa. Ja tankillisella 40l ajaa n.850-1000km enivei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovalla pakkasella lyhyitä matkoja päivittäin ajaessa voi akku tyhjentyä ja aamulla ei kuulu pihaustakaan. Pari kertaa on näin käynyt ja lisävirtaa tarvittiin. Oli uulemma tuttua hihausliikkeelle. Muuten on auto mukava etenkin kaupunkiympäristössä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuu sinä nillittämään, kun kaksi miljoonaa on sähköautolla mittarissa ja hinataan se sun traktorisi taas kerran korjaamolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joillakin asiat ovat niin hankalasti että joutuu alvariinsa olemaan tienpäällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautoilla ei tämä maailma pelastu siltikään. Ohanse mahtavaa kun pitää olla lämmin talli, uusi syöttökaapeli pikalatausta varten jne. Kun pakottavat sähkölle niin seuraava menopeli on hevonen tai kamelli."vihreä" aate on erinomainen bisnes

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tässä varmaan ihan vielä sähköautoihin ”pakoteta”.
Mutta lataushybridi on kyllä erittäin hyvä vaihtoehto jo tämän päivän käyttöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itseä kiinnostaa sähköautoissa se, että samalla rahalla saa huomattavasti suorituskykyisemmän kulkupelin. Päästöjä en jaksa murehtia. Tämä toki vielä vasta noissa kalliimmissa laitteissa. Mutta jos vertaat esim. tesloja samanlaisella suorituskyvyllä oleviin polttomoottorivehkeisiin, niin halvemmalla saa hevosia, kuin mersulta tai pemarilta. Mutta odotellaan vielä, kun tulee kansanautoihinkin oikeita vaihtoehtoja sähköautoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkien polttoaineiden hinnan voisi tuplata. Silloin akkujen kehitys vauhdittuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä oli vain mainos. Uskaltaako kukaan ostaa vanhoja akkuja joiden hinta n. 10000€ akkujen kesto?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...mitkään sähköauton akut tuollaisia maksa ja akut kestävät kymmenen vuotta helposti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (238)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image