Oulu

Uusia Vectron-säh­kö­ve­tu­rei­ta testataan kolmen viikon ajan Oulun ja Rovaniemen välillä

Oulusta pohjoiseen suuntasi kaksi Vectron-veturia. Toinen siirrettiin Rovaniemelle tavaraliikennettä varten. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 3.6.2019 16:21
Pekka Rahko

Uusia sähkövetureita testataan matkustajaliikenteessä aluksi kolmen viikon kokeilujaksolla Oulun ja Rovaniemen yhteysvälillä.

Oulu

Maanantaina iltapäivällä lähti Oulusta kohti Rovaniemeä historiallinen juna: Vectron-sähköveturin ensimmäinen vuoro säännöllisessä matkustajaliikenteessä. Vectronit ovat olleet tähän asti täydessä käytössä tavaraliikenteessä yhtä vuonna 2017 tehtyä Helsinki–Oulu–Helsinki-vuoroparia lukuun ottamatta.

Vetureita ajetaan liikenne- ja viestintävirasto Traficomin luvalla matkustajaliikenteessä aluksi kolmen viikon kokeilujakso Oulun ja Rovaniemen välillä.

– Trafin kanssa on sovittu, että kokemuksia analysoidaan jokaisen matkan jälkeen, VR Groupin liikennejohtaja Nina Mähönen kertoo.

Mähösen mukaan tavoite on, että Vectronien käyttöä matkustajaliikenteessä laajennettaisiin heti kokeilun jälkeen.

– Kokeilujakson jälkeen arvioidaan, mille yhteysväleille ja millä aikataululla laajeneminen etenee, hän lisää.

Pitkällä aikavälillä Vectronien käyttö on Mähösen mukaan tarkoitus ulottaa kaikille pitkille ja nopeille yhteysväleille.

VR Group on tilannut Siemens Mobilityltä kaikkiaan 80 uutta Vectron-veturia toimitettavaksi vaiheittain vuoteen 2026 mennessä.

– 22 veturia on nyt käytössä, Mähönen laskee. Lisäksi VR:llä on optio 97 lisäveturista.

– Option käyttö arvioidaan hankintajakson lopussa ja sen hetkisellä tietämyksellä liikennerakenteen kehityksestä ja veturien tarpeesta, Mähönen toteaa.

VR:llä on Mähösen mukaan tällä hetkellä noin 350 veturia, joten Vectronien tilaus uudistaa veturikalustoa huomattavasti. VR korvaa uusilla vetureilla vaiheittain 1970-luvulla hankitut neuvostovalmisteiset Sr1-sähköveturit.

Vectron-vetureilla on tehty paljon koeajoja, joissa aiemmin herkäksi todetun kulunvalvontajärjestelmän on todettu toimivan myös matkustajaliikenteessä.

Vectronien turvalaitteistoon kuuluu nykyisen lainsäädännön mukaisesti eurooppalainen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä, joka on reagoinut suunniteltua herkemmin kaikkiin signaaleihin. Tämän järjestelmän herkkyyden vuoksi veturit ovat tehneet satunnaisesti myös aiheettomia hätäjarrutuksia.

Aiheettomiin hälytyksiin johtavia signaaleja on nyt saatu Mähösen mukaan karsittua järjestelmäkehityksen myötä.

– Kulunvalvontajärjestelmä on turvallisuutta varmistava laite, jonka kuuluukin puuttua havaitsemiinsa virheisiin, Mähönen huomauttaa.

Vectronia voi ajaa myös dieselillä, mutta Kemin ja Haaparannan välisen sähköistämättömän rataosuuden matkustajaliikenteen avaajaksi uudesta veturista ei kuitenkaan ole. Mähösen mukaan Vectronin teho ei dieselillä ajettaessa riitä matkustajaliikenteeseen.

– Dieselillä ajetaan ensisijaisesti lyhyitä osuuksia tavaraliikenteessä, Mähönen lisää.

Uuden sukupolven veturina Vectron on myös edeltäjiään ympäristöystävällisempi.

Energiankulutus seisontatilassa on alhainen, ja uuden tekniikan ansiosta hukkalämpöä syntyy aiempaa vähemmän. Jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon. Energiaa säästävät myös led-ajovalot.

Vectronin materiaaleista 98 prosenttia on kierrätettäviä.

Uusilla vetureilla aiempaa suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla

8 700 hevosvoimaa

Vectron-veturi voi vetää reilut 2 000 tonnia painavaa raskasta tavarajunaa.

Huippunopeus on 200 km/h ja teho 6 700 kW (8 700 hv).

Veturin paino on lähes 90 tonnia ja pituus noin 19 metriä.

Veturissa on kaksi dieselmoottoria, minkä vuoksi erillisten dieselveturien käyttöä voidaan korvata esimerkiksi sähköistämättömillä ratapihoilla ja kuormausalueilla.

Vectronit valmistetaan pääosin Münchenissa, Saksassa. Telit tulevat Siemensin tehtaalta Grazista, Itävallasta.

Lähde: VR Group

MAINOS

Kommentoi

iha väärä ajankohta ...keskitalavellaha net täytys testata n.35 pakkasta ,pöllyövä lumi ja sensemmosta arktista säätä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun testataan kesällä ja hyväksi havaitaan, niin joku Suuri Päällikkö saa onnistumis- ym palkkionsa. Talven tullen ilmenevät ongelmat ovat sitten eri juttu. Eikä mikään liity mihinkään, vrt PolPon lausunnot raiskauksista ja matuista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siemensin elektroniikan nykyaikaistaminen ei onnistunut Loviisan atomivoimalassa Siemensin porukalla. Rolls Royce kävi tekemässä työn. Onhan se veturin sähköjärjestelmä kieltämättä yksinkertaisempi, mutta kuitenkin epäilys elää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä tekniikka on siperiassa kulkevissa junissa,miksi ei oteta oppia sieltä,eikä mistään euroopasta missä ei ole pakkasia. En ole mikään kommunisti,mutta siellä junat kulkee kovissa pakkas olosuhteissa......

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa että tulee myös matkustajajuniin nyt kun ongelmat alkaa olla kunnossa. Paljon painavampia tavarajuniahan näillä on vedetty nyt parikin talvea eli tuskin siitä jää kiinni :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksihän näitä ei voitu tilata Transtechiltä? Ulkomailla valmistetut junat kun tuppaavat hyytymään heti, kun lämpötila laskee alle -10 asteen tai lunta tulee enemmän kuin muutama hiutale.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri nämä veturit tekevtä niitä äkkijarrutuksia, jotka on todettu vaarallisiksi, tästäkään ei enää puhuta mitään. Miksi näitä vetureita ei laiteta sinne etelän raideliikenteeseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veturit pitää varalla sähkökatkoille , meidän ilmastossa talvella ei kyllä kukaan voi pysyä elossa pakkasilla ja on ihminen arvokkaampi kuin tavarat . Jos juna jää jumiin korpeen ilman sähköä täynnä ihmisiä Johan venäläiset on uhonnut katkaista sähköt täältä . Järkeä on syytä käyttää . Suomen luonnon värit on myös sininen ja valkoinen joten hienoa jos junissa olisi niitä värejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jutussa kerrotaan, että veturia voi liikutella myös dieselillä, joten ei jää jumiin sähkökatkon takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että oikein led-ajovalot! Voi mahoton, miten hienoa ja sähköä säästävää. Merkitys luokkaa jotain promillen tuhannesosa junan kokonaissähkönkulutuksesta...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...testaa tarttuuko maskin sääsket kesällä lapissa ni pelaa sitte talvellakin :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oho. Kolmen vuoden korjausurakka siis alkaa kantaa hedelmää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kesällähän niitä Suomen vetureita kannattaa testailla, kyllä ne sitten talavellakin varmaan pelaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talvipakkasella poikkeusoloissa on niiden toimittava myös hätätilassa ja hätäkuljetuksessa. Sekä mökkiläisten kuljetukset pitää ottaa huomioon erikseen että on ulkomaalaisia turisteja ja ensiapu vehkeet toimii. Karmeeta jäätyä hankeen sen takia ettei ole muita vetureita kuin sähkö !!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15.9.
Pahin painajainen Stozice Arenan korkean katon alla – Suomen varmalta näyttänyt voitto karkasi käsistä viiden ottelupallon jälkeen
15.9.
Tekninen vika viivästyttänyt Finnairin lentoa Kemistä Helsinkiin tuntikausia, mekaanikot lennätettiin paikalle – "Todella ikävää tällainen"
15.9.
Öljymarkkinat uskovat Saudi-Arabian jalostamoiskujen johtavan jyrkkään hinnannousuun
15.9.
Lämpöpatterit päälle ja tulet uuniin: Alkava viikko on Oulun seudulla hyinen ja sateinen, viikon puolivälin kylmät yöt voivat tietää mustaa jäätä
15.9.
Reissusa: Roomasta leirintäaluemökin vuokrannut Päivi Kinnunen pääsi seuraamaan lempisarjansa Isä Matteon kuvauksia
15.9.
Kuka kätki hopea-aarteen Inarijärven rannalle? Kysymys piinasi Seppo Saraspäätä 16 vuotta, kunnes hän ratkaisi sen Tilaajille
15.9.
Talouden käänne heikompaan panee vipinää kinttuihin – Hallituspuolueet lähtevät sorvaamaan budjettia "kaikki mulle heti" -asetelmassa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

89 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

Niin mikä on nyt sitä? Tämä nykyinen yltäkylläisyyskö? Ihmiset elävät pidempään ja rutiköyhien osuus on maailmassa pien... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image