Oulu

Puheenaihe: Pitääkö yk­si­tyi­sau­toi­lua vähentää Suomessa?

Työssäkäynti, kauppamatkat, vapaa-aika, pysäköinti ja koko liikenne rakentuvat paljolti yksityisautoiluun. KUVA: Essi Puuri
Oulu 17.6.2018 8:02
Erkki Hujanen

Sunnuntain lehdessä Kalevan kokoama Sunnuntaikäräjät-raati ottaa kantaa yhteiskäyttöautoihin, joiden arvioidaan vähentävän yksityisautoilua.

Auton omistaminen kuuluu suomalaisen arkeen. Työssäkäynti, kauppamatkat, vapaa-aika, pysäköinti ja koko liikenne rakentuvat paljolti yksityisautoiluun. Yhteiskäyttöautot yleistyvät kuitenkin kaupungeissa. Myös Oulussa tarjotaan uudenlaisia minuuttihinnoitteltuja autoja lyhytaikaiseen ajoon. Pitääkö yksityisautoilua vähentää? Onko yhteiskäyttöautoilla tulevaisuutta harvaanasutussa maassa?

Raadin ratkaisu äänin 3-2 kyllä pitää vähentää yksityisautoilua.

Liikenneinsinööri Harri Vaarala Oulun kaupungilta sanoo, että yksityisautoilu aiheuttaa merkittäviä haasteita miellyttävän ja turvallisen kaupunkiympäristön kehittämiselle. Hänen mielestään autoilun aiheuttamat päästöt, melu sekä liikenteen estevaikutus vaikeuttavat niiden ihmisten liikkumista, jotka muutoin kykenisivät liikkumaan kestävämmillä kulkumuodoilla.

– Meidän tulisi tehdä kaikkemme, jotta ihmiset viettäisivät keskustassa mahdollisimman paljon aikaa ja kuluttaisivat siellä palveluita. Keskusta on siellä asuvien olohuone ja tapaamispaikka, jonka viihtyisyyttä autot eivät ainakaan lisää. Moderni kaupunkiliikenne perustuu kestäviin kulkumuotoihin.

Liikenteen ja liikkumisen asiantuntija Vesa Peltola Motiva Oy:stä pitää yksityisautoilun vähentämistä hyvänä tavoitteena, mikä onnistuu parhaiten suurimmissa kaupungeissa ja toimivien joukkoliikenneyhteyksien äärellä.

– Haja-asutusalueella oma auto on palvelujen heikentyessä useimmille välttämätön kulkuneuvo, vaikka asuisi kirkonkylässä. Yhteiskäyttöautoilu tarvitsee liiketoimintana riittävän asiakaspohjan, jollainen on yleensä vain suurissa kaupungeissa. Suomessa tarvitaan sekä liikkumiseen että päästöjen vähentämiseen kaikkien kulkutapojen kokonaisuutta.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kannattaa yhteiskäyttöautojen lisäämistä.

– MTK:ssa mielellään näkisimme sovelluksia, joilla kulkupelit polkupyörästä soutuveneeseen ja autosta traktoriin saataisiin jaettua käyttöön. Näkisit missä on auto saatavilla tai mistä saadaan kimppakyyti.

Mäki-Hakola haastaa kuntia mukaan.

– Ehkäpä joku kunta voisi näyttää tietä ja avata kunnan omistamat autot virka-ajan ulkopuolella käytettäväksi. Tämä voisi helpottaa joukkoliikennepulaa ja jopa kiihdyttäisi maaseudun kehittämistä ja vapauttaisi varoja muihin investointeihin.

Hän muistuttaa, että suuressa osassa Suomea auto on välttämätön ihmisille ja elinkeinoille. Siksi yksityiskäyttöä ja auton omistamista tulee kehittää sopivilla kannusteilla.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mielestä autoilun keinotekoinen vähentäminen johtaisi elämän hankaloitumiseen ja kustannusten kasvamiseen.

– Hyvä, että tarjolle tulee lisää liikkumisvaihtoehtoja, joiden välillä ihmiset voivat vapaasti valintansa tehdä. Monessa tapauksessa esimerkiksi taksi on silti yhteiskäyttöautoa joustavampi ja taloudellisempi vaihtoehto asiointimatkoihin, Nieminen sanoo.

Hän huomauttaa, että Suomi ja jopa Suomen kaupunkialueet ovat harvaan asuttuja.

– Tehokasta joukkoliikennettä ei voida järjestää ilman joukkoja. Ihmiset valitsevat parhaan mahdollisen tavan liikkua muun muassa ajan, rahan ja turvallisuuden perusteella ja usein paras vaihtoehto on auto.

Kiinteistöliiton Jukka Kero katsoo, että yksityisautoilu on välttämätöntä haja-asutusalueilla ja harvan julkisen liikenteen kunnissa. Yhteiskäyttöautoilla on kuitenkin tulevaisuutta hänen mielestään.

– Autoilun päästöt voivat jopa vähentyä, kun sähköautot yleistyvät. Tiheästi asutuissa kaupungeissa yhteiskäyttöautot täydentävät vaihtoehtoja. Parhaimmillaan kaupunkien väliset matkat ajetaan julkisilla, mutta kaupunkien sisällä hyödynnetään yhteiskäyttöisiä välineitä sekä julkista liikennettä. Hyvin toimiessaan yhteiskäyttöautot ja -pyörät vähentävät yksityisautoilun kasvua ja paikoitustarvetta. Muodostuu uusia palveluita, joita esimerkiksi perinteinen autonvuokraus ei pysty tarjoamaan, Kero sanoo.

Mitä mieltä olet yhteiskäyttöautoista? Voisivatko ne vähentää auton omistamisen tarvetta ja yksityisautoilua? Vastaa kommentoimalla tätä juttua.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (118)

On se jännä, kuinka nopeasti ollaan aina kertomassa, että neljänkympin pakkasessa ei vaan voi pyörällä viidenkympin työmatkaa. No ei varmaan voikaan, mutta aika paljon muuta on mahdollista tehdä. Valtaosa automatkoista on lyhyitä ja useimmiten autossa on vain yksi ihminen. Kyllä niitä turhia automatkoja vaan tehdään tolkuttomasti. Aloitetaan karsimalla niitä. Ei kyllä ikinä uskoisi, että tämän kansan vanhemmat isovanhemmat ovat selvinneet talvisodasta. Uskomattoman lapsellista kitinää, jos muutama pisara tulee vettä tai pitää vähän hikoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä taas perus suomalaiset (huom. välilyönti) avautuvat. Yksityisautoilu aiheuttaa valtavan määrän ongelmia, joita voidaan ratkaista vain siten, että yksityisautoilu vähenee. Ja sehän vähenee ennen pitkää, haluttiin tai ei ja jos jatkossakin haluaa liikkua, niin sitä varten kannattaa valmistautua kehittämällä vaihtoehtoja. Ketään ei tarvitse estää ajamasta omalla autolla, mutta vaihtoehdoista pitää tehdä houkuttelevampia ja käyttää resurssit vaihtoehtojen kehittämiseen nykyisen autoilun hyysäämisen sijaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten ihmeessä tämä pyöräily on mennyt kaupungilla joukkoliikenteen ohi? Eikai kukaan oikeasti kuvittele, että ihmiset alkavat ympäri vuoden pyöräilemään kaikki matkansa? Aluksi on kaavoitettu asuinalueet etäälle keskustasta. Sitten sieltä viedään palvelut pois. Tämän jälkeen estetään keskustaan tulo autolla. Ja kaikesta tästä lopputuloksena on jotenkin eläväisempi keskusta. Mitä? Täysin naurettava idea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksityisautoilu vähenee luonnollista tietä. Väki vähenee. Ei tuolla maakunnissa ole (kesälomia lukuunottamatta) tiellä juuri ruuhkaa nytkään. Oulunalue on pohjois piste, missä asiasta voidaan keskustella edes jollakin tasolla. Tämä ei ole mielestäni relevantti keskustelu Hki-Tre-Turku alueen pohjois-puolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aloitetaan sillä että lähialueen bussiliikenne ilmaiseksi. Kaupunkihan maksaa tälläkin hetkellä suuren osan liikennöintikuluista. Loputkin lipun hinnasta ilmaiseksi. Kun bussit rupeavat kulkeaan täydempinä voidaan liikennöintiä lisätä jne. Johan rupeaa olemaan vuoroja ja autoilu vähenee. Kyse on vain tahdosta. Jos halutaan että keskusta näivettyy niin jatketaan nykymenoa ja rakennetaan kaupakeskukset pelloille 6km etäisyydelle toisistaan mahdottomien yhteyksien päähän. Minä en hidasta harvakseltaan kulkevaa bussia viitsi käyttää kun se on vielä kalliimpaakin kuin bensakulut autoilussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka laitettaisiin kaikki polttomoottorivehkeet ja teollisuuslaitokset heti Suomesta kiinni, se ei tätä planeettaa pelastaisi. Venäjä ja aasian maat saastuttaa niin rankalla kädellä, ettei meidän tekemisillä tai tekemättä jättämisillä ole mitään merkitystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Meidän tulisi tehdä kaikkemme, jotta ihmiset viettäisivät keskustassa mahdollisimman paljon aikaa ja kuluttaisivat siellä palveluita." Tämähän on täysin päinvastainen tulevaisuuden visioihin verrattuna. Palvelut tulevat ihmisten luokse mm. netin välityksellä ja keskustaan ei kenenkään enää tarvi mennä. Töitä voidaan tehdä etänä mistä tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuokin artikkeli on mielipiteen muokkausta. Ei perustu tosiasioihin. Eräiden mielestä on kovin trendikästä olla yksityisautoilua vastaan. Tuntuu niin kuin muinainen ns. Enemmistö ry olisi herännyt henkiin. Vaikka ns. automaattiautot" joskus toimisivatkin, on kovin naurettavaa ajatella että sivukylän Matin ja Maijan kauppa-asialle 70 km päästä sukkuloiva automaattiauto säästäisi jotenkin luonnonvaroja. Sehän ajaa kaksinkertaisen matkan. Joku aina omistaa myös nuo yhteiskäyttöautot. Ja se joku haluaa investoinnilleen tuoton. Ja se kulujen lisäksi siinä palvelun hinnassa on se tuottovaatimus. Tämä asia on aina voimassa. Siihen ei vaikuta energian laji.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän insinöörin pitäisi tehdä liikkumisesta helpompaa ja saateetonta. Se että rajoittaa liikkumista on todella väärin ja vääristynyt kuva liikenteestä. Vastoin kaikkia periaatteita. Miten se ei mene jakeluun, että liikkumismuodot ovat tasa-arvoisia. Luulis joku muukin neropatti heräävän tähän holhotukseen??! Katsokaa nyt vähän nenää pitemmälle tulevaisuuteen. Todennäköisesti liikutaan kaikilla muilla välineillä kuin sata vuotta sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse asiassa liikkumismuodot eivät ole tasa-arvoisia. Yksityisautoilu aiheuttaa eniten ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On mohdottoman monia ammatteja ja työtehtäviä jotka ei onnistu mitenkään muuten kuin omalla autolla. Suomessa on pitkät välimatkat ja neljä vuodenaikaa. On pakkasta -50 ja hellettä+ 40. näissä arktisissa olosuhteissa ei toimi eikä pelaa mikkään muu kuin polttomoottori autot. Ainakaan vielä pitkiin aikoihin.
Yksitysiautoilu kaikkineen on vielä pitkään ainoa mahdolinen kulkuväline.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ottakaapa Esim: Maatalouslomittajan ammatti !! ei onnistu kulkea julkisilla liikenneyhteyksillä kun maatalouslomittajan pitää olla työpaikalla ennen "kukonlaulua" ja illalla myöhään.
Ei taida työssä kulkeminen onnistua maatalouslomittajalla ilman omaa autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä vaiheessa, kun yksityisautoilu loppuu, valtion on pitänyt keksiä vastaava veroeurojen lähde. Nyt infran ylläpito ja muut miinukset eivät syö verokertymää millään. Kansa köyhtyy jatkossa enemmän sen takia, että on vaan hengissä. Verovastineet vähenevät koko ajan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei.

Työmatkaliikenne on usein vain murto-osa auton käyttötarpeesta ja helpoiten korvattavissa muilla välineillä.

Kulkuvälineiden omistamisesta pitää tehdä edullista ja erottaa omistaminen kuluttamisesta. Että mahdollisimman monella olisi kotona turvallinen säilytys käyttöautolle, harrastajille, sähköpyörille, perinteisille pyörille ja kaikelle, mitä haluaa omistaa tai pitää varalla. Meillä on tekniikkaa olemassa siksi, että elämä olisi helpompaa.

Mutta meidän pitää erottaa säännöllinen työmatkailu muusta kulkemisesta. Juu en kaupungissa tarvitse aina omaa autoa työmatkoihin, mutta harrastuksiin, luonnossa käymiseen, lomailuun ja sululaisten tapaamiseen tarvitsee.

Jos nyt vaikka aloitettaisiin siitä, että vuorotyöläiset pääsevät (kesäaikaan) taajaman sisällä töihin esim ennen seitsemää ja viikonloppuisin julkisilla ja alettaisiin vasta sitten pohtia jotain rajoituksia. Ei ole ihan heti näkyvissä. Ei pääse nyt edes Oulun kokoisessa paikassa ja jos pääsee, niin joskus saattaa olla tunnin odottelua, mikäli työnantajat eivät jousta bussiaikataulujen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaaha, taas yritetään rajoittaa yksilön valintaoikeutta ja vapautta. Minua ei hetkauta superyliinsinöörien puheet. Osaan ajatella itse ja valita. Luulen, että moni muukin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto on vaan pakollinen. Työmatka on 3km ja se menee pyörällä, mutta miten muut? Kaatopaikalla käynnit, kaupoissa käynti esim. isompia hankintoja ajatellen tai vaikka puutarhan kukkia joita juuri olemme menossa hakemaan. Bussillako? Entäs harrastukset johon pitää raahata 20kg eestä tavaraa? Miten käydä ampumaradalla tai hirvimetsällä? Miten kuljetan kanoottia? Bussin katolla? Se että asun melkein keskustassa ei tarkoita etten tarvitsisi autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No mutta mikä ettei. Minulla on työmatka yhteen suuntaan 40 km. Ja vaikka asun Oulun kaupungin alueella ja käyn töissä Oulun kaupungin alueella, ei minulla ole mahdollisuutta käyttää julkisia kulkuvälineitä työmatkallani. Miksi en muuta lähemmäs? No kun aviopuolisoni on niinikään töissä Oulun kaupungin alueella, mutta täysin toisella suunnalla kuin minä itse, sitten hänen työmatkansa pitenisi eikä hänen olisi mahdollista kulkea pyörällä tai julkisilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just niin.

Meidän pitää löytää sellaiset edustajat valtuustoihin ja eduskuntaan, jotka ajavat 99% yksityisautoriippuvan yhteiskunnan äänestäjien etua. Turhaa autoilua voi vähentää, mutta vaihtoehdoilla, ei lisäkuluilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (118)

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image