Oulu

Linnanmaan alue tuplaantuu – kaavarunko sisältää Linnanmaan bulevardin

Valittu kaavarunkovaihtoehto kasvattaa nykyiset asukas- ja työpaikkamäärät kaksinkertaisiksi nykyisestä. Tällä hetkellä alueella on 12 000 asukasta ja 13 000 työpaikkaa. Kuvituskuva. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 26.8.2019 19:18
Antti Ervasti

Oulun kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina Linnanmaan ja Kaijonharjun kaavarungon, jonka tarkoitus on ohjata alueen maankäyttöä, liikennejärjestelyjä ja ympäristön rakennetta ohjeellisesti ja epävirallisesti.

Kaavarunko käsittää muun muassa alueen läpi menevän joukkoliikenteen reitin, joka lähtee Linnanmaan bulevardilta eli Isko–Kaijonharjun keskus -väliseltä osuudelta Linnanmaan korkeakoulukampukselle yhdistyen Kaijonharjun keskuksen. Reitti jatkuu kampukselta pohjoisen ja Rajakylän suuntaan.

Joukkoliikennereitin vartta tehostetaan tiiviillä asuinrakentamisella, jossa korostuvat pyöräily ja kävely.

Valittu kaavarunkovaihtoehto kasvattaa nykyiset asukas- ja työpaikkamäärät kaksinkertaisiksi nykyisestä. Tällä hetkellä alueella on 12 000 asukasta ja 13 000 työpaikkaa.

Alueen kehittämisessä huomioidaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaat rakennukset sekä muinaisjäännökset.

Merkittävimmät viheralueet säilytetään, mutta niiden tärkeimpiä osia kehitetään nykyistä aktiivisemmiksi kaupunkirakennetta palveleviksi puistoalueiksi. Esimerkiksi Pyykösjärven ja Kuivasjärven rannat liittyvät näin virkistys- ja viherverkostoon nykyistä paremmin.

Kaavarunkovaihtoehdoista pidettiin viime tammikuussa keskustelutilaisuus, jossa käytiin vilkasta keskustelua muun muassa luonnon monimuotoisuudesta, viheralueista, pyöräreiteistä ja moottoriajoneuvoliikenteestä.

Tilaisuuteen osallistui 117 ihmistä, ja kaupungin tekemään verkkokyselyyn tuli 605 vastausta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (60)

tänne amis avenuen päähän tarttee saada kans sykkeleitä. semmosella helpolla käyttöliittymällä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yliopiston alue on kohta yhtä parkkipaikkaa kun OAMK muuttaa tiloihin. Miksi alueen hallinnoija vihdoinkin rakenne isoa parkkihallia. Nopeasti sellaisen rakentaa kun muistaa yrttipellontien kolossin. Taitaa olla vain mielessä puistoalueiden muutto parkkialue erämääksi, Miksi yliopiston tilojen käyttäjät oikeasti vaadi parempaa ratkaisua kuin yksitasoinen asfalttikenttä. Kyllä kiinteistön hallinnoijalla on varaa tehdä ja mielummin sitä parkkipaikasta maksaa jos sen saa suojaisaan halliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Molemmat järvet ovat menossa kovaa vauhtia pilalle rehevöitymisen ja happikadon takia,kaupungin olisi syytä alkaa tomenpiteisiin ennen kuin nuo järvet ovat lopullisesti mennyttä eilä haikailla virkistyskäyttöä sitä ennen !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruutukaava alueella eli keskustassa noin 15 000 asukasta. Linnanmaalle tulossa 24 000 asukasta. Ei ihme että keskusta kuihtuu..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskomatonta touhua. Olen käynyt suurkaupungissa jossa liikenne ei toimi alkuunkaan, millään kulkuvälineellä. Muutaman kilometrin matka voi kestää ruuhka-aikaan tunteja. Suurimpana syynä se että missään ei ole enää tilaa rakentaa sujuvan liikenteen vaatimia teitä, pyöräteitä tai raiteita. Oulussa halutaan tieten tahtoen tähän samaan lopputulokseen vaikka meillä olisi yllin kyllin tilaa tehdä asiat paremmin.

Homma pitäisi tehdä niin että Alakyläntie levennetään nelikaistaiseksi Raitotien liikenneympyrään asti. Sen rinnalle kulkemaan oma pyöräbaana keskustaan asti. Siinä vaiheessa rupeaa olemaan riittävästi kapasiteettia ja vetokykyä että voidaan pystyttää uusia kerrostaloja väylän varrelle. Ei kukaan halua asua koirankopissa josta ei pääse liikkumaan minnekään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin... nelikaistainen tiehän rakentuu paraikaa Iskosta Linnanmaalle ja sujuvat pyörätiet menee jo molemmin puolin kyseistä tietä keskustaan, kolmeakin eri reittiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt pääse jätkät rakentaan👏🏻👏🏻
Ollu vähän torin hotellin kanssa hiljaista ja rautatieaseman matkailukeskus on hiukka myöhässä. Ajattelinkin että pääseeköhän Kärppä pelejä aitiosta katseleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuunneltiinko ja otettiinko huomioon mitään alueen asukkaiden ja yritysten kommentteja vai jyrättiinkö rakennusliikkeiden lobbaama ehdotus sellaisenaan läpi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asunto ei ole sama kuin asuminen. Elämä ei ole kuin eläminen, mutta polkupyörä on halvimpia ja helpompia kulkuvälineitä sopeuttaa ympäristöön ja ehkä kerrostaloon. Jälkimpään se ei ole. Nykyjään autoton 2 polkupyörää omistava asukas on rasite. Hän ei maksa autopaikasta. Poikkeava olio, joka vaatii pyörätelineitä tai säilytystilaa. Sitten hänen kerrotaan olevan ongelma, kun tilat ei riitä ja pihan lumityöt ovat mahdoton toteuttaa. Oulun kaupunki on itse syypää tähän. Kaupunki on saanut valtavat valtion rahat asumistuotantoon. Edullista. Yhtäkkiä kaikki kiinteistömassa lipsui toiseen maailmaan. Siihen maailmaan joka koko ajan seuraa asumistukia ja korottaa vuokria sen mukaan. Ihmiset maksaa itsensä kipeäksi. Ei tämä ole vain Helsingin vika vaan koko järjestelmän. Työttömätkö ratkaisee, ei todellakaan. Suomessa on iso pommi ja eduskunta on sen vartija.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ottaa autopaikan ja säilyttää siinä kahta polkupyörääsi. Näin et olisi enää rasite.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oiskohan se B ku siinä oli 12000 uutta asukasta ja A:ssa vain 6500. B mahdollisti uusia kerrostaloja huomattavasti enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös Linnanmaan uimahallia ajateltu liikuntahallin viereen, eli A-kaavarungon mukaisesti? Lisäksi Baana on rakennettu A-mallin mukaisesti ja Alakyläntietä levennetään myös A-mallin mukaisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vieläkö kaupunki tonttittaa kerrostalot siten, että pelastustielle ei voi pysäköidä eli muutto mahdoton. Onko kerho taas koolla ja verkosto takuu mies. Kaavamies tulee ja menee. Nimi oli nimi meni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kaupunki noin tekee ja kaikki uudet asunnot jäävät sitten tyhjäksi, kun muutot eivät onnistu. Hohhoijaa.

Kyllähän niille pelastusteille käytännössä se auto jätetään kuorman lastaamisen / purun ajaksi. Ei ole muutakaan vaihtoehtoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos siinä on kyltti että ei saa pysäköidä, niin ei saa pysäköidä. Ei siinä puhuta mitään että "Saa pysäköidä jos ei ole muuta vaihtoehtoa".

Ja joo, ei siinä mitään järkeä ole, ja joo - itsekin olen niin tehnyt.

Alkuperäisellä kirjoittajalla pointti että miksi siihen pitää kieltomerkki laittaa jos se on sallittua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin se on kielletty ja syystäkin. Ilman kieltomerkkiä autoja olisi pelastustien tukkeena jatkuvasti, koska kauppakassin kanssa on niin ankea kävellä 50 metriä, vaikka mistään muutosta ei olisi kyse.

Mutta ei se nyt sentään muuttoa estä, kuten alkuperäinen kirjoittaja väittää. Jos haluaa tehdä homman niin ”oikein” kuin se on mahdollista, niin pitää vain olla välittömästi valmis siirtämään auto muualle jos jotain tapahtuu.

Maalaisjärjen käyttö ei ole kielletty tässäkään asiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pelastustielle ei saa jättää autoa hetkeksikään. Joitain vuosia sitten sattui pari vahinkoa, joissa pelastustiellä ollut auto aiheutti hätätilanteissa kuolemia, jolloin lakia (tai sen tulkintaa, en ole jaksanut perehtyä) tiukennettiin huomattavasti. Muuttaminen tai huoltoajo eivät ole poikkeuksia, eikä kukaan edes voi sallia siihen mitään poikkeusta. Pihoille pitäisi erikseen suunnitella muuttoauton paikat, vanhemmissa näin ei ole tehty kun ei ole ollut tarvetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (60)

Uutisvirta

19:40
Jussi Eskola palaa viiden vuoden tauon jälkeen takaisin peliparketille ja Ynnin paitaan
19:30
Pirtusalakuljettajan lapsenlapsi Jarmo Impola ihmettelee, miksi aihe on arka vielä sata vuotta tapahtumien jälkeen – Kirjailija Tapio Koivukari seuraa romaanissaan pirtumiehen vaarallista elämää kieltolain Suomessa Tilaajille
19:11
Tämä tiedetään Suomen ensimmäisestä Wuhanin koronavirustapauksesta – 32-vuotias Kiinan kansalainen, altistuneita arviolta 15
19:00
Brexit pahentaa taas Belfastin jakoa – levottomuudet voivat kasvaa, mutta paikalliset eivät usko brittiarmeijan palaavan kaduille
18:00
Lauantaina nostetaan maljat Tullisalin kunniaksi – Areena Oulun seuraaja on kiillotettu avajaisiin lattiaa myöten Tilaajille
17:57
Koneen suomalaista yrityshistoriaa tekevä kauppa entistä lähempänä – Esimerkit varoittavat: Saksassa luutiminen voi käydä kalliiksi ja mainehaitta syntyä äkisti
17:45
Suomessa varmistui ensimmäinen Wuhanin koronavirustartunta: Lapin keskussairaalassa oleva potilas on eristyksissä – oireilu alkoi sunnuntaina, kun potilas oli Saariselällä
184
Tutkimus selvitti, miksi BMW- ja Audi-kuskit tuntuvat törttöilevän muita useammin – statusautojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja
87
Pääministeri Sanna Marin luottaa, että 30 000 työpaikkaa syntyy syksyyn mennessä – "Sillä polulla ollaan"
75
Analyysi: Nyt on siirryttävä poseerauksesta tekoihin – työllisyystoimet tänään hallituksen pöydällä
71
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista
37
Maanpuolustustahto kääntyi hienoiseen nousuun – yli kaksi kolmesta puolustaisi maata aseellisesti aina, myös ylivoimaista vihollista vastaan
19
"Otamme kalastusvesiemme vallan takaisin" – Britannia alkaa säätää EU-ajan jälkeisiä lakeja
18
Arviointineuvosto kritisoi hallitusta: "Kulutusta pitäisi lisätä vasta, jos työllisyystavoite saavutetaan"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan keski- ja itäosassa sekä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen maan pohjoisosassa sekä Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi tallouden pitää kasvaa koko ajan?

Palkat eivät nouse kuitenkaan suhdateiden mukaan, kuten viimekertaisen nousun alun ja tämän neuvottelun välillä. Nousu o... Lue lisää...
Kui se tuollaisen ny...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image