Oulu

Ju­na­mat­kus­tuk­sen suosio kasvoi suhteessa viime vuoteen – elokuussa eniten kasvua Oulun ja Helsingin välisellä reitillä

Junamatkustustuksen suosio kasvoi elokuussa yhteensä 10 prosenttia suhteessa viime vuoteen. KUVA: Kimmo Penttinen
Oulu 11.9.2019 15:23
Antti Karvonen

Junamatkustuksen suosio pysyi vahvassa kasvussa elokuussa. 

Kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin 1,2 miljoonaa matkaa, 10 prosenttia viime vuotta enemmän. Vuoden alusta kotimaan kaukoliikenteen junamatkustus on kasvanut yhteensä 8 prosenttia viime vuoteen verrattuna. 

Elokuussa matkustus kasvoi eniten Helsingin ja Oulun (+20 prosenttia), Helsingin ja Turun (+17 prosenttia) sekä Helsingin ja Jyväskylän (+16 prosenttia) välillä. Matkustuksen kasvu keskittyy edelleen isojen kaupunkien välille.

Kärkikolmikon lisäksi matkustus kasvoi reilusti myös Helsingin ja Tampereen (+13 prosenttia) sekä Helsingin ja Kuopion välillä (+ 11 prosenttia).

Kasvun taustalla on junamatkustuksen edullinen hintataso, uskoo VR. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (58)

On oululaiset melko hassua porukkaa, kun kaksoisraide pitäisi rakentaa vain koska muutama hölmöläinen haluaa kaksoisraiteen tyhjän pantiksi ruostumaan.
Toiset valopäät haluaisivat maatalouksiin omat radat ja ympäri lappia pitäis ratoja vedellä vain, että saamelaiset saisivat matkustaa.
Todettava taas kerran, että tämän lehden kommentti foorumi on parasta viihdettä mitä voi olla, sillä täällä kommentoivilla ei ole mitään hajua todellisuudesta.
Jatkakaa, niin saamme pidettyä Oulun edelleen Suomen hölmöimpänä kaupunkina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päärata Oulu-Helsinki lienee tärkein ja kuormitetuin rata yhteys, siihen laitettu raha ei mene hukkaan. Se palvelee koko pohjoisen Suomen matkustusta vaikka on etenkin talvella vika herkkä jolloin myöhästymisiä sattuu usein eikä sovi jos käyttää vaikka jatkoyhteyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkein tuo rata ei ole mssään kategoriassa, sillä pelkän matkustajien varaan ei ratainfraa voida rakentaa.
Rata palvelee jo nyt erinomaisesti ja riittää noin pienien määrien kuljettamiseen vallan mainiosti.
Radat rakennettaan paremmiksi siellä missä on matkustajia ei sinne missä ajetaan terveisiä.
Jos haluat matkustaa luotettavasti ja nopeasti mene lentäen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäis saada kahden tunnin juna Oulu-Tampere välille. Turku-Helsinki tunnin juna on täysi vitsi. Bussilla pääsee kätevästi tuon välin tai vaikka omalla sähköautolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide Oulusta Kokkolaan toisi lentomatkustajia raiteille. Nykyinen hallitus lienee liian avuton hoitamaan asiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelän poliitikoille tämä on huono uutinen kun pohjanmaanradan liikenne on kasvanut eniten. Poliitikkojen on entistä vaikeampi perustella sitä miksi etelään tarvitaan tunninjunia ja miksi pohjanmaanrataa ei tarvitse kehittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne määrällisesti ole kuitenkaan isoja matkustajamääriä verrattuna tuonne etelän matkustajamääriin.
Etelän matkustajamäärät jo itsessään ovat peruste sille miksi etelässä on tarve nopeimmille yhteyksille.
Tänne pohjoiseen riittä nykyinenkin rata aivan hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiaan kun katsoo Kenian ja Tansanian junaliikennettä, niin jotain pitää tehdä kun junien katotkin on porukkaa täynnä. Nyt kuitenkin niitä etelän ongelmia on saatu uusi komissaari täältä Suomesta ratkomaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaukoliikenteen osalta pohjanmaan radalla on eniten matkustajia joten se on paras ja kannattavin kohde. Oulusta on 1,1 miljoonaa matkustajaa kun vastaavasti turusta on 1,3M. Kokkolasta eteenpäin matkustajamäärät ovat suuremmat kuin turusta. Matkustajamäärät löytyy väylä.fi sivulta "Henkilöliikenteen matkat vuonna 2018"

Olisi ok jos rakentaminen aloitettaisiin helsinki-tampere-seinäjoki väliltä mutta kaksoisraiteet tulisi saada Ouluun saakka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjoinen autioituu jatkuvasti jotan ei mitään järkeä rakentaa kaksoisrataa Ouluun. Hki- Tku on jo nyt matkustajamäärällisesti suurempi kuin Oulun väli eli on aivan selvää, että Tku- Hki pitää laittaa kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hki- Tku väli on niin lyhyt se voidaan täyttää vaikka sähkö bussilla, päärata palvelee koko pohjoista Suomea ja osaksi Perämeren kaarta ja sitä voidaan käyttää entistä enämpi myös raskaan tavaraliikenteen kuljetuksiin myös Norjaan ja Ruotsiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu Tamere on niin lyhyt ja vähän matkustavia, että sen voi hyvin kulkea linja- autolla.
Raskaan- kalusto kuljetuksiin ei hitautensa vuoksi sovi ja ei ole välilastaus/ purku mahdollisuutta.
On tuota kokeiltu eikä todettu kannattavaksi.
Keksi parempia satuja syyksi miksi Oulun rata tulisi parantaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitten kun kolmen tunnin juna tulee, niin todennäköisesti määrä kasvaa entisestään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraidetta Helsinki-Oulu tarvitaan siis entistäkin kipeämmin. Lentoliikennettä on vähennettävä, mihin neljän tunnin Helsingin juna olisi hyvä keino. Tavaraliikenne kaipaa kaksoisraidetta vielä kipeämmin. Oulun paikallisliikenne voitaisiin myös hoitaa lähijunilla.

Rovaniemeltä pohjoiseen puuttuu 500 kilometriä raidetta. Aloitetaan Pyssykylän osuudella, jolloin saamelaisetkin olisivat tyytyväisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kenelle sinä sen radan rakentaisit Sodankylään? Porotko siellä alkaisi kulkemaan?
Kun halutaan nopeampia junayhteyksiä on rata rakennettava paremmaksi, sillä nykyisellä radalla ajetaan jo nyt suurimmalla mahdollisella nopeudella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsi rakensi Kiirunan ratansa jo yli sata vuotta sitten. Sodankylän radan tärkein perustelu on kymmenientuhansien neliökilometrien integroiminen paremmin muuhun Suomeen. Rataa tarvitsevia riittää: armeija, matkailu, metsätalous, maatalous, kaivokset. Paikalliset ihmisetkin tarvitsevat rataa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsi rakensi Kiirunan radan kaivoksen takia. ja muuta käyttöä radalla ei juurikaan ole eli henkilöliikenne ei ole se syy miksi rata on rakennettu.
Niin, eli sinä tosiaan rakentelisit ratoja jeeraan siksi, että siellä on kiva olla rata. Kai sinäkin nyt sen verran käsität, että muutaman kymmenen tuhannen ihmisen takia ei ratoja rakennella, kun linja- autollakin pääsee?
Metsätalous? Eli radat metsään, niinpä niin. Maatalous? Montako sellaista maataloa on Lapissa joka hyötyisi radasta? Aivan, ei yhtään. Armeija ei rataa tarvitse, koska liian hidas kuljetusmuoto. Samoin kaivokset eivät radasta hyödy, koska liian hidas.
Heräähän jo taas siitä unestasi, vaikka hauska oletkin, niin silti nuo vitsisi alkavat olla liian kuluneita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Metsätalous? VR:n tavarajunista suuri osa on raakapuujunia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka on kuitenkin erittäin vähäistä kuljetusta eli sen varaan ei kannata ratoja rakentaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joopa joo. Ja näihin lukuihin suhteutettuna olisi mielenkiintoista saada myös tietää, paljonko liikenneministeriö aikoo myöntää rahoitusta Seinäjoko-Oulu -rataosuuden peruskorjaukseen sekä kaksoisrateen rakentamiseen Ouluun saakka? Valtion rahaa on luvattu ns. pikaratayhteyksien suunnitteluun parisataa miljoonaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (58)

Uutisvirta

0:13
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin
18.9.
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä
18.9.
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
18.9.
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
18.9.
Kärpät otti Jukureista kotivoiton Raksilassa takkuisen pelin jälkeen, katso kuvia ottelusta
18.9.
NBA:n supertähti Stephen Curry ilmoittautui jo Yhdysvaltain olympiajoukkueeseen
18.9.
"Näillä budjettiesityksen miljoonilla päästään vasta 0,6 hoitajaan" – Työnantajat lisäisivät hoitoalan koulutusta, Tehy on toista mieltä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Eurojackpot voittaja osti Toyota yariksen

Mikäs siinä, jos kehtaa ajella niin rumasti muotoillulla autolla, jonka ajo-ominaisuudet ovat lisäksi huonot. Moottori o... Lue lisää...
Yäkris

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image