Oulu

Jouk­ko­lii­ken­ne valmistautuu jät­ti­kam­puk­seen: Suunnitteilla bussikaistoja Ala­ky­län­tiel­le ja vauhdikas bussiyhteys moottoritietä pitkin

” Linnanmaan bussit ovat varmaan aivan täynnä, kun Oulun ammattikorkeakoulu opiskelijat pelmahtavat yliopistoväen seuraksi kampusalueelle, pohtii yliopisto-opiskelija Veera Asukas. Hän kiittelee, että kampusalueen muutoksista järjestettiin info, johon opiskelijatkin pääsivät. Julkisesta liikenteestä tuli hänen mielestään hyvin tietoa.” KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 3.5.2018 20:52
Greta Virranniemi

Linnanmaalle suunnitellaan bussikaistoja. Pyöräilijät saavat opasteita.

Alakyläntielle Järvitien ja Linnanmaantien risteysten välille suunnitellaan joukkoliikennekaistoja. Kahden kilometrin mittaiset kaistat aiotaan rakentaa molempiin suuntiin ja työt ajoittuisivat vuosille 2019–2020.

Suunnitelmista kertoi kaupungin liikenneinsinööri Saija Räihä torstaina yliopistolla pidetyssä keskustelutilaisuudessa, joka käsitteli Linnanmaan yhteiskampusta.

Linnanmaan kampuksen väkimäärä kasvaa rutkasti, kun Oulun ammattikorkeakoulu opiskelijat pelmatavat yliopistoväen seuraksi kampusalueelle syksyllä 2020.

– Alakyläntie on joukkoliikenteelle merkittävä yhteys keskustan ja yliopiston välillä, Räinä sanoi.

Käynnissä on myös joukkoliikenteen linjastosuunnittelu. Tarkoituksena on Räinän mukaan muun muassa esittää nopeita yhteyksiä kaupungin eteläisistä osista Linnanmaalle moottoritien kautta.

– Nykyään kaikki Linnanmaalle kulkevat bussit menevät keskustan kautta, mikä on hidasta. Tavoitteena on nostaa bussimatkustuksen osuutta.

Ammattikorkea muuttaa Linnanmaalle

Oulun ammattikorkeakoululle ja Oulun yliopistolle rakennetaan yhteinen kampus Linnanmaalle.

Kampuksen on tarkoitus olla valmiina syksyllä 2020.

Linnanmaan kampuksella käy sen jälkeen 20 000 opiskelijaa.

Linnanmaalle siirtyvät Oamkin Kotkantien ja Teuvo Pakkalan kadun kampukset. Kontinkankaalla ja Oulaisissa sijaitsevat kampukset jatkavat toimintaansa nykyisissä paikoissaan.

Lue lisää 04.05.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (58)

Tehkää nyt hyvät ihmiset ensin bussiyhteys Toppilansalmen kautta. Ei voi vaan käsittää miksei sieltä kautta mene busseja linnanmaalle?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

lisäksi muutama vuoro voisi palvella pateniemi kello haukipudas mutta ei päätietä vaan ajaisivat ns palveluliikenne vuoron vaikka pikkubusseilla haukiputaalle aamulla vaikka 8 9 ja 10 ja paluu ois 12 13 ja klo 14.00. kun tuntuu että tietyille alueille ei tahdo päästä vai onko kysyntä niin vähäistä ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma kaista vartin välein kulkevalle bussille? Sen tiheämpään ei siinä linjavankkureita kulje.

Nelikaistaiseksi laajentaminen on ihan fiksu idea, mutta kaistojen rajaaminen pelkästään busseille on suunnatonta typeryyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Busseja menee kyllä aika paljon enemmän. Jopa 20 vuoroa tunnissa suuntaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös linjaväli ole 30min?
Ennen Oulussa tarkoitti sitä että muutaman minuutin sisällä menee esim 5 bussia ja sitten on 27 minuutin tauko (=10 bussia tunnissa mutta eivät mene kuitenkaan 3 min välein).
Eli jos edellisen reitin bussi oli minuutin myöhässä sai odotella lähemmäs puoli tuntia että tuli seuraava jatkobussi. Aikoinaan useammankin kerran katselin loittonevan bussin takavaloja 30 asteen pakkasessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luvassa liikennekaaosta ja loputon parkkipaikkojen uupelo. Ei hyvä tämä ollenkaan. Rikollisuus lisääntyy kun kaiken maailman hiipparit siirtyy Linnanmaalle Kaijon sankareiden seuraksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa, että vauhdikas yhteys moottoritietä pitkin. Mistäköhän aattelivat, kun oulussa motaria mennään kuuttakymppiä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpöhöpö. Hyvin jouhevasti pääsi tänäänkin moottoritietä Linnanmaalle. Tietyön kohdalla hetkellisesti hitaampaa, mutta eipä se kokonaismatka-ajassa paljon näy. Oikein hyvin sujuu liikenne ja tulevaisuudessa vielä paremmin kun uudet liittymät ja sillat valmistuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin saataisiin yksi linja, joka ajaisi poikittaisliikennettä vaikkapa Teknologiakylän ja Hiukkavaaran väliä Oulujoen pohjoispuolella?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kehälinja joka ajaisi Poikkimaantietä ja Raitotietä pitkin päästä päähän olisi kova sana. Se viimeinen puuttuva tienpätkä välistä pitäisi valmistua syksyllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on korkea aika tehdä myös liikennevalot risteykseen, josta kulkee moni ala- ja yläastelainen ja lukiolainen! Se on vaarallinen jo nyt, monta läheltä piti tilannetta on nähty.

Alikulku pyörille Yliopistonkadun ylitykseen, liikuntahallin kohdalla! Näin vältetään pienten ja isompienkin koululaisten joutuminen vilkastuvan liikenteen jalkoihin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Linnanmaan liikuntahallin molemmin puolin on alikulut Yliopistokadulle, olleet sen kolmekymmentä vuotta mitä Oulussa olen ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yliopistokadun ylittämiseen tai alittamiseen ei kuitenkaan ole alikulkua, jota edellä kaivattiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä on alikulut ja lyhyellä matkalla kaksi, mutta kun ei jakseta kävellä ylimääräistä 200m niin näkee kuinka laiskoja ihmiset on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseinen Alakyläntien osuus on kaavoitettu nelikaistaiseksi jo yli 10-vuotta sitten, mutta toteutus on jäänyt odottamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Buu. Miksi ihmeessä vajaakäyttöinen kaista joukkoliikenteelle? Reitti hidastelee joka tapauksessa suunnitteilla olevan Alppila - Välivainio BULEVARDIN läpi... Uusilla suunnitelmilla saadaan toimiva reitti rikki. Vau!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (58)

Uutisvirta

6:22
Yön uutiskooste – Savon Sanomat: Siilinjärvi vaatii Attendolta selvitystä kuuden vanhuksen kuolemasta
6:00
Vanhuksen väkivaltaisuuteen vastataan osaamisella – taitava hoitaja osaa lukea muistisairaan käytöstä ja ennakoida tilanteita Lukijalta
6:00
Yrittäjyys on Suomen moottori Kaupallinen yhteistyö
6:00
Pikavippien mainonta muuttunut entistä aggressiivisemmaksi – ministeri Häkkänen: "Täysin harhaanjohtavaa ja houkuttelee velkakierteeseen"
6:00
Saako kala maksaa enemmän kuin liha? – "Kotimaisen kalan kulutuksen kasvua jarruttaa etenkin kalan saatavuus" Tilaajille
19.2.
Ministeriöiden työryhmä haluaa yhdistää kuntatyöntekijöiden ja yksityisillä työskentelevien eläkkeet yhteen järjestelmään
19.2.
Oulussa laaditaan teemayleiskaava kulttuuriympäristöille
13
Analyysi: Politiikasta vetäytyvä Anne Berner on yhden kauden tuulettaja – keskustaryhmästä lähtee jälleen yksi edustaja pois vapaaehtoisesti
3
Raahen Laivan kultakaivoksella alkamassa yt-neuvottelut, neuvottelujen piirissä alle 50 henkilöä
3
Kiimingin Jokirannan koulukaava etenee, lukion ja kirjaston rakennukset osoitetaan suojeltaviksi
3
Pikavippien mainonta muuttunut entistä aggressiivisemmaksi – ministeri Häkkänen: "Täysin harhaanjohtavaa ja houkuttelee velkakierteeseen"
3
Ministeriöiden työryhmä haluaa yhdistää kuntatyöntekijöiden ja yksityisillä työskentelevien eläkkeet yhteen järjestelmään
2
Oulussa laaditaan teemayleiskaava kulttuuriympäristöille
1
Remontti laittoi OYSin liikennejärjestelyt uusiksi, jalankulkijat kävelevät autojen keskellä – "Pitääkö jonkun vakavasti loukkaantua ennen kuin tähän havahdutaan?"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Koko maassa lukuun ottamatta Lapin maakuntaa sekä Pudasjärven, Kuusamon ja Taivalkosken kuntia pohjoisen ja luoteen välinen tuuli on voimakasta aamupäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Ajokeli on huono maan länsiosassa sekä Kymenlaakson maakunnassa tienpintojen jäätymisen vuoksi. Ajokeli on huono aluksi Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi. Ajokeli on huono Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image