Oulu

Hä­tä­kes­kus­lai­tok­sen johdolle tuli yllätyksenä Oulun päivystäjien julkinen huoli uuden järjestelmän kou­lu­tus­puut­teis­ta – Tekninen johtaja: Tuki on paikalla, kaikki sujunut hyvin

Oulu 29.11.2018 11:08
Antti Pasanen

Hätäkeskuslaitoksen johdolle tuli yllätyksenä, että merkittävä osa Oulun hätäkeskuspäivystäjistä ilmaisi julkisesti vakavan huolensa uuden Erica-tietojärjestelmän osaamispuutteista juuri ennen sen käyttöönottoa.

Liki puolet eli 32 Oulun yhteensä 70:stä hätäkeskuspäivystäjästä allekirjoitti johdolle lauantaina toimitetun sähköpostikirjeen, jossa he kertovat tarvitsevansa lisää henkilökohtaista tukea Erica-järjestelmän käyttöön, koska järjestetty koulutus on ollut riittämätöntä.

Kaleva uutisoi asiasta torstaiaamuna.

Allekirjoittajat kertoivat olevansa huolissaan, että ihmisten avun saanti voi viivästyä, koska päivystäjien osaaminen järjestelmän viimeisimmän version itsenäisessä käytössä on jäänyt hataraksi riittämättömän koulutuksen takia.

Koulutusta on heidän mukaansa myös annettu eri versioille kuin nyt käyttöön otetulle.

– Tilanne on todella vakava. Olen erittäin huolestunut kansalaisten turvallisuudesta kun he joutuvat soittamaan hätäkeskukseen, kirjelmän ensimmäinen allekirjoittaja, vuoromestari Arto Pirttimaa sanoi Kalevalle.

Järjestelmä otettiin käyttöön keskiviikon ja torstain välisenä yönä Oulussa ensimmäisenä Suomessa.

Hätäkeskuslaitoksen teknisten palvelujen johtaja Jukka Aaltonen luonnehtii julkista kirjelmöintiä "yllättäväksi menettelyksi näin viime metreillä."

– Saimme tietää siitä hiukan aiemmin. Siinä jäi vain pari päivää aikaa reagoida, eikä siinä ajassa ehditä paljoa tehdä, Aaltonen sanoo.

Hän on Oulussa paikalla seuraamassa Erican ensimmäistä käyttöönottoa.

– Sen verran mitä yöllä tätä järjestelmien yliheittoa seurasin, niin hyvin se sujui.

Aaltosen mukaan Oulussa on järjestelmän käyttöönoton ajaksi tehty monenlaisia tukitoimia.

– Vuoroa on vahvennettu, Erica-järjestelmän pääkäyttäjät Suomessa ovat paikalla tukena ja niin paljon koulutusta on annettu kuin voi tässä aikataulussa antaa.

Aaltosen mukaan henkilöstön huolia ja kirjeen sisältämiä asioita on käsitelty luottamusmiesten kanssa.

– Kaikki eivät olleet samaa mieltä asiasta, eli henkilöstöllä on myös eri näkemyksiä tästä [koulutuspuutteista], Aaltonen sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (32)

Muutosvastarinta on kova ja haluttomuus oppia lisää omassa työssä. On paljon työntekijöitä jotka "köllötelevät" mielellään työpaikan kahvilassa, ovat lakisääteiset päivät saikulla joka vuosi, ja lintsaavat heti kun esimiehen silmä välttää. Ohjelmaa tai koulutuksen puutetta on turha haukkua. Näkyyhän nuo lanssit ja paloautot ja poliisin maijat liikkuvan tien päällä, eli kyllä suurin osa Häke päivystäjistä osaa työnsä, osaavat käyttää ohjelmia ja homma toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhaa työntekijöiden syyttelyä: tuollaiseen kirjelmään ei lähdetä aiheetta. Uusi ohjelma on todennäköisesti tolkuttoman hankalakäyttöinen ja pirstaleinen (kuten valtion asiakirjahallintaohjelma Uspa) eikä yksinkertaisesti kaikki opi sitä niin nopeasti kuin nopeimmat. Harjoittelemalla toisaalta oppii. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, valtiolla johtoporras kiistää aina kaiken ja vaimentaa arvostelijat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin kommentoimalla hätäkeskuksen johto sivuutti hätäkeskuspäivystäjien huolen ja saivat samalla jokaisen huolestuneen hätäkeskuspäivystäjän tuntemaan itsensä vain muutosvastaiseksi. Kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti eivät ole maksaneet mitään noin sekavasta järjestelmästä. Parikertaa kokeilussa ja todella sekavan oloinen järjestelmä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuli yllätyksenä? Johto ei nyt taida olla aivan tehtäviensä tasalla. Hommatkaa nyt sinne johtajaksi semmoinen tyyppi joka kuuntelee alaisiaan kuten nykyaikaisen johtajan kuuluukin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoista ulostuloa johdolta.
Suosittelen käymään useammin katsomassa/kuuntelemassa/juttelemassa mitä alaiset tekevät ja mitä heille kuuluu.
Ja sitä ei taitoa ei opita koulun penkillä, sitä joko on tai ei ole.
Siis johtamisen taitoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No olisi luullut aikaa koulutukselle riittävän, kun järjestelmää on rakennettu kymmenisen vuotta. Taitaa siihen koulutuksen vähyyteen enemmän vaikuttaa liian pieni päivystäjämäärä. Kokoomuksen käsissä ollut sisäministeriö on pitänyt huolen leikkauksista jo ennen Sipilän hallitusta. Olikohan se sisäministeri Holmlund, kun alkoi ajaa hätäkeskuksia alas? Parhaimmillaan ehti vihkiä käyttöön ja siunata hautaan saman uuden hätäkeskuksen.

Kymmenien päivystäjien pula valtakunnan tasolla ei voi olla vaikuttamatta päivystystoiminnan laatuun ja kansalaisten turvallisuuteen. Siinä ei paljon uudet neuvontanumerot auta, kun hätä on käsillä. Ja sen päivystyshenkilökunta kyllä tietää, mutta tietääkö laitoksen ja ministeriön johto?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleensä johdolle asiat tulee yllätyksenä. Poloset kun harvemmin ovat oikeasti tehtävien tasalla. Papereitapyörittämällä ei saa oikeaa tilannekuvaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haistan työilmapiiriongelman. Puhukaa asioista, älkää väsätkö kirjelmiä. Varsinkaan viime hetkillä.
Vanhat pois jos ei opi enää uusia systeemejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö nykyään kouluteta hätäkeskuksissa olevai työntekijöitä uuden tekniikan tultua käyttöön.
Näinkö säästöjä haetaan ? henkeen ja terveyteen liittyvällä uhallakin.
Ilmankos yhteiskunta rappeutuu alituiseen säästämiseen, mutta herra kermaa ei kiinnosta pätkääkään tulevat sukupolvet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jukka Aaltoselle : Ne hätäkes -
kuspäivystäjät, jotka pyrkivät
pikku pomoiksi ovat tietenkin
samaa mieltä kanssasi. Ne, jotka tuovat työpaikan ongel -
mat julkisuuteen ovat niitä
hankalia tyyppejä, joille ei
mahdollisteta etenemistä työ -
uralla. Näinhän se on kaikilla
työpaikoilla kun ollaan täysin
rehellisiä. Vai mitä mieltä Juk-
ka olet ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet tottunut johonkin ja sitten kun tulee jotain uuttaa oli se nyt hyväkin juttu niin osan mielestä se on aluksi niin huono asia. Kohta hekin huomaa tämä onkin hyvä juttu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huoli on varsin perusteltu, kun kysymyksessä saattaa olla jokaisen puhelun soidessa ihmishenki. Jos lähes puolet henkilöstöstä on ilmaisut huolensa, ei se tiedä henkilöstön jaksamiselle hyvää.

Mitä siihen Ylellä esille tulleeseen paikallistuntemukseen tulee, niin pelkästä karttaosaamisesta puhuminen voi mennä Ylellä läpi, mutta päivystääjät kyllä tietävät, että asia on huomattavasti monisyisempi. Moniviranomaiskenttä on levällään kuin jokisen eväät, eikä esimerkiksi poliiseilla näytä riittävän enää resurssit kuin hengen ja terveyden uhkatehtäviin sekä nopeusvalvontaan. Ketä ne keravalaiset osaavat hälyttää?

Entäs suuronnettomuuksien hallinta vierailla alueilla, kun ei ole tainnut vähäisten päivystäjäresurssien koulutuspäivät riittää edes oman alueen sisäisiin koulutuksiin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri EINARIN kaltaisten ihmisten vuoksi asiat menee lopulta miten menee, eli pieleen. Oletetaan että kaikki hallitsevat heti samanlailla uudet asiat ja vähätellään toisten huolia muutosvastarintaan vedoten. Olettamiskulttuuri ja vähetteleminen vain pahentavat asioita eikä tuo ratkaisuja ongelmiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin poliisin näkökulmasta erittäin huono ja sekava järjestelmä. Jos vanhakaan ei ollut hyvä niin tämä se on vasta katastrofi. On se vaan niin vaikeaa tehdä kunnon järjestelmä, joka on yksinkertaisesti selkeä ja helppokäyttöinen. Yritetään liian hienoja juttuja jotka eivät käytännössä sitten toimi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellinen syy tähänkin tyytymättömyyteen on muutosvastarinta mitä on aina järjestelmämuutoksissa. Ihan riippumatta siitä, kuinka hyvin on valmistauduttu aina on heitä joiden mielestä en ole saanut riittävästi tietoa ja/tai koulutusta.

Jos itse on pihalla kuin lumiukko, mutta muilla homma toimii kannattaisi ehkä katsoa peiliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etpä tunnu tietävän asiasta paljoakaan, joten se lumiukko tuli esiin.
Toisistaan eroaviin valvomoihin ja käyttökeskuksiin ei ole koskaan olemassa valmista järjestelmää , koska järjestelmän tekijät eivät yleensä tunne valvomon todellisia tarpeita käyttöä kunnolla.
Järjestelmän sisäänajo ja sen muutokset voi kestää jopa vuosia ja ongelmia riittää. Olen joutunut niiden ongelmien kanssa painimaan yli kahden vuosikymmen valvomokokemuksella ja usean muutoksen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisiko kannattanut toimittaa kirjelmä paljon aikaisemmin kuin vasta muutamaa päivää ennen? Siis jos olisi haluttu saada aikaan tilanteeseen korjaus, eikä pelkästään meteliä aiheesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikuttaa, että johto on ollut ulkona kuin lumiukko asian suhteen. Täytyy ihmetellä! Ja kyllä turvallisuus vaarantuu kun henkilöstöä ei ole saanut riittävää koulutusta. Muuta on turha selitellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (32)

Uutisvirta

20.9.
30 vuotta teatterissa työskennellyt Erja Kärkkäinen aloitti uuden uran kuvataiteilijana – 5-vuotisnäyttely esillä Valveella
20.9.
Mökki tuhoutui palossa Enontekiöillä – sisällä ollut henkilö pääsi pois vahingoittumattomana
20.9.
Tuoreet miehet heti ratkaisuroolissa Kärppien vierasottelussa Tampereella: "Paljon paremmin ei olisi voinut alkaa"
20.9.
Taivalkoskelta löytyi kaksi hirvenruhoa, asiaa tutkitaan metsästysrikoksena – kansalaisilta pyydetään havaintoja
20.9.
Jukka Keskitalo teki uransa ensimmäisen piispantarkastuksen Karjasillalla – satoja vuosia vanha perinne saa uutta väriä ilmastoasioista
20.9.
Hirsimökki tuhoutui tulipalossa Kittilässä – tilanteessa ei henkilövahinkoja
20.9.
Kärpät päihitti Ilveksen Tampereella lukemin 1–3, maalintekijöinä Pesonen, Karvinen ja Koskenkorva, katso videot maaleista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivällä Keski-Pohjanmaan maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Iiris Suomela uskaltaa sanoa

Niin, haluaa feministinä lain, ettei raiskauksesta tuomitsemiseen tarvitse enään olla vedenpitävää näyttöä, vaan naisen ... Lue lisää...
Sairasta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image