Oulu

Oulun hä­tä­kes­kus­päi­vys­tä­jät: Emme osaa käyttää tarpeeksi uutta tie­to­jär­jes­tel­mää, joka tulee käyttöön torstaina – Päällikön mielestä kaikki tehtävissä oleva on tehty

Oulun hätäkeskus ottaa torstaina käyttöön uuden Erica-hätäkeskustietojärjestelmän ensimmäisenä Suomessa. Kuva on vuodelta 2012. KUVA: Rasila Risto
Oulu 29.11.2018 5:00
Susanna Kemppainen

Liki puolet Oulun hätäkeskuksen päivystäjistä kokee, etteivät he osaa käyttää tänään torstaina käyttöön otettavaa uutta hätäkeskustietojärjestelmää Ericaa riittävän hyvin.

Yhteensä 32 Oulun hätäkeskuksen päivystäjää on allekirjoittanut hätäkeskuksen johdolle lauantaina toimitetun sähköpostin, jossa he kertovat tarvitsevansa lisää henkilökohtaista tukea sen käyttöön.

Päivystäjien mukaan he eivät ole koulutuksessa käyttäneet Ericasta käyttöön otettavaa versiota ja he katsovat, että he eivät kykene tekemään sillä työtä itsenäisesti.

– Valmiudet ja osaaminen ovat sillä tasolla, että emme voi vastata hätänumeroon ja käsitellä puhelua Ericalla ilman henkilökohtaista tukea.

Hätäkeskuspäivystäjä Arto Pirttimaan allekirjoitus on listan ensimmäinen. Hän sanoo, että Ericaan on saatu kahden vuoden aikana koulutusta mutta sen eri versioilla.

– Emme osaa käyttää riittävän hyvin nyt käyttöön otettavaa ohjelmistoversiota. Osaaminen on erittäin hataralla pohjalla.

Pirttimaan mukaan osa Ericaan liittyvistä ohjeista ja oppaista saatiin vasta viime viikolla.

– Niitä ei ole käyty kootusti läpi, mutta niiden mukaan meidän pitäisi osata jatkossa toimia.

Päivystäjää pelottaa ryhtyä ottamaan vastaan puheluita

Arto Pirttimaa on työskennellyt hätäkeskuksessa vuodesta 1990 lähtien ja toimii tällä haavaa vuoromestarina.

– Minua pelottaa ryhtyä ottamaan puheluita vastaan Ericalla. En hallitse sitä vielä riittävän hyvin ja pelkään, että apu viivästyy sen vuoksi.

Pirttimaan uskoo, että osaamisvaje tulee näkymään jatkossa hätäpuhelujen soittajille.

– Jatkossa 112-numeroon soittava joutuu ehkä odottamaan vastausta kauan, koska Ericalla käsiteltäessä puhelut tulevat aluksi pitenemään. Päivystäjiä ei kuitenkaan ole määrällisesti aiempaa enempää vaikka elämme vilkkainta pikkujouluaikaa.

Oulun hätäkeskuksen johto ei ole Pirttimaan mielestä ottanut työntekijöidensä huolta osaamisestaan riittävän vakavasti, saati vaatimusta saada lisää henkilökohtaista perehdytystä.

– Tilanne on todella vakava. Olen erittäin huolestunut kansalaisten turvallisuudesta kun he joutuvat soittamaan hätäkeskukseen.

Päällikkö: Uuden tulo jännittää ja kuohuttaa

Oulun hätäkeskuksen päällikkö Jukka Alenius kertoo, että päivystäjiä on yhteensä noin 70. Hänen mukaansa henkilöstöä on valmennettu uuden järjestelmän käyttöön vaiheittain. Vuonna 2016 verkkokurssilla alkanutta opetusta seurasi Hätäkeskuslaitoksen koulutusohjelman mukainen lähiopintokokonaisuus käytännön harjoitteluineen.

Osalla peruskoulutus kesti viisi päivää ja käyttöönoton lähestyessä pidetty käyttöönottokoulutus kolme päivää. Myöhemmin mukaan tulleet henkilöt ovat saaneet näiden koulutusten yhdistetyn version.

Asiantuntijat ovat kouluttaneet hätäkeskuksen väkeä viranomaisten tehtävänkäsittelyohjeisiin ja Erica on ollut esillä myös esimiespäivillä. Tämän lisäksi henkilöstölle on järjestetty erilaisia kertauskoulutuksia, jotka ovat tälläkin hetkellä käynnissä. Sitä jatketaan edelleen Erican käyttöönoton jälkeen tarpeen mukaan.

– En väitä, että heidän huolensa olisi aiheeton. Mutta olemme tehneet kaiken sen, mitä meidän resursseillamme tässä virastossa on tehtävissä. Osaltaan kyse on varmaankin myös siitä, että uuden tulo jännittää ja kuohuttaa.

Päällikön mielestä kansalaisten ei tarvitse olla miltään osin huolissaan hätäpuheluihin vastaamisesta.

– He voivat olla turvallisin mielin, ihmisten turvallisuutta ei vaaranneta missään tapauksessa. Kaikki on saatu valmisteltua hyvin ja pääsemme liikkeelle turvallisesti.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (128)

Kuka vadtaa, kun ihminen ei saa apua tarvittaessa ja menehtyy?
Onko ainoa palaute em. tapahtuneesta, olemme pahoillamme ja lässyn lässyn.
Toivottavasti oppivat käyttämään, että avun tarvitsijat saavat ajoissa apua.
Kuka tahansa tai hänen omainen voi tarvita apua, miten sitten suu pannaan, kun se on systeemin kehittäjän, hätäpäivystäjän tai tästä systeemistä päättäneen omainen? Kaikki ovat samalla viivalla, HOX, HOX!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se "pelastaminen" onkin yliresurrssoitu. Paloautoja niin paljon ettei parkkipaikkoja löydy.Vesivahinkoja enimmäkseen. Helikopterikin kissoja/koiria pelastaa. Työhön otto ei ole onnistunut kun ovat hitaita oppimaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päälliköt ja esimiehet on laitettava ensin vastailemaan puheluihin ja katsottava osaavatko he tämän järjestelmän käytön. Nämä päivystäjät voivat istua vieressä ja opetella jonkun aikaa ja tietenkin neuvoa, jos näillä johtajilla tulee jokin hätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki on hyvin ja voitte olla turvallisin mielin. Kuulostaa ihan neuvostopropagandalta silloin kun Tsernobyl poksahti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, kuulostaa tutulta myös poliisihallinnon puolelta. Kansalaisille valehdellaan suut ja silmät täyteen ja työntekijöitä vedellään hanuriin joka käänteessä. Jos tuokin ongelma ja jopa vaara on tuotu esille suoritusportaasta niin se on totta. "Molemmissa organisaatioissa töitä tehnyt"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä te selviitte! Hienosti ootte pärjänny tänään, ei ongelmia "kentällä" havaittavissa :) Tsempit!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas hätäkeskus törttöilee. Pari vuotta sitten yritin soittaa hätäpuhelun Rajakylässä. En päässyt läpi, vaikka 10 minuuttia yritin. Tein valituksen DNA:lle ja hätäkeskukselle, kun en tiennyt missä vika oli. DNA:lta ei kuulunut mitään (eivät välitä hätäpuheluista) ja hätäkeskuksesta tuli palaute, joka sisälti ihan tuntemattoman ihmisen ambulanssiseikkailun ja kysymyksen vastaako tämä palautteeseen. Joten pitäkää tunkkinne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo näin on, oma-aloitteisuus, kyky kestää painetta ja ratkoa ryhmänä ongelmia ovat tärkeitä taitoja digiaikana. Elleivät ne ole hallussa, menee asiat työyhteisössä äkkiä umpisolmuun. Vaan paikannusjärjestelmä oli kyllä toiminnassa jo ennen älykännyköitä. Ainakin Vapepan maastoetsinnöillä oli mahdollista poliisin kautta saada kadonnut henkilö paikannettua, jos oli etsittävän henkilön puhelinnumero tiedossa. En tiedä miten se tehtiin mutta se kyllä toimi hyvin. Jo vain toimi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Selvisihän se tämäkin, kun toinen osapuoli sai kommentoida tätä uutista, siitä on K:ssa oma uutinen.
Järjestelmä on otettu käyttöön keskiviikon ja torstain välisenä yönä :) eli n. 12 h sitten :) Ja heti valitetaan, ettei osata käyttää :) Ei taida olla haluakaan opetella. Vähän sellainen kuva on jäänyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näyttäisi siltä, että ensin täytyisi olla Atk-insinöörin koulutus alalle kuin alalle, että datanatiivit sekä höynäytettävät kuntapäättäjät olisivat tyytyväisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä palstaa lukiessa tulee väistämättä huomattua vaikeat henkilösuhteet ko. työpaikassa ja se on sitä ulkomaille asti kuulunutta Oululaista osaamista.
Järjestelmää on vaikea käyttää, jos ihminen ei sitä pysty ohjaamaan. Siksi autoissa on ohjauspyörä.
Jos ohjelma ei kykene mukautumaan ihmisten tarpeisiin, vaan päinvastoin, on ohjelma toimintakyvytön.

Ihminen on joustava järjestelmä-organismi, ja yleensä viisaampi kykenee joustamaan. Niin kone-, kuin ihmissuhteissakin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän nuo osaa muutakaan. Valtimovuoto kurkussakin laitettiin ambulanssille ei kiireellisenä. 40min meni ambulanssilla Oulunsaloon ja hyvä ettei henki menny. Leikkauksen jälkeinen valtimovuoto sai ikuisen kammon hätäkeskukseen. Ammattitaidoton oli sekin päivystäjä ja kuulemma virhettä ei ole tapahtunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikuttaa siltä että päivystäjä on tehnyt ihan oikean kiireellisyys arvion. Kovin paljoa ei vuotoa ole ollut jos 40 minuutin kuluttua on vielä hengissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin esimiehet ovat pihalla, päinvastoin. Ettei ole kyse pienen porukan muutosvastarinnasta, joka tasaantuu pienen ajan päästä kun saa purkaa pahaa mieltä esimiehille ja medialle. Jos rekisteri oli "susi jo syntyessään" olisi toiminta tiltannu alkuunsa, vaan näyttää hälytysajoneuvot kiirehtivän entiseen malliin tehtäville, eikä mitään katastrofeja ole ilmennyt. Paikannusjärjestelmä on käsittääkseni ollut viranomaisilla hyvänä apuna ainakin 10 vuotta käytössä, sillä saa nopeasti hätätilanteessa selvitettyä missä puhelimen tai yleensä kortillisen laitteen kanssa liikkuva ihminen seelaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Jos rekisteri oli susi jo syntyessään"... kirjoitat. Ei ole kyse rekisteristä vaan TIETOJÄRJESTELMÄSTÄ. Millä asiantuntemuksilla näitä tänne kirjoitat? Kerrotko ammattisi kaikille lukijoille, kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa totuus ottaa koville, vai? Millä tiedoilla sinä riehut täällä, kun lähes jokaiseen kommenttiin olet jotain tiuskimassa?
Tuo järjestelmä on vasta puolivuorokautta ollut käytössä, niin miten käyttäjät voivat selitellä, ettei osaa käyttää vaikka ovat koulutuksen saaneet.
Koitahan nyt rauhoittua ja anna heille oikeus kommentoida, jotka jotain tietää, sinä et tiedä koska et perustele kommenttejasi ainoastaan solvaat toisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kuule päivystäjä, joka käyttää ko. "sutta". Sinä et varmasti ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei nyt sentään kymmentä vuotta. Vasta älykännyissä oleva GPS on mahdollistanut riittävän paikannuksen. Sitä ennen täyttä huuhaata.

Se että tietää paikan, on vasta osa toimintaa, tehtävän luokittelu eli riskinarvio tulee päivystäjän osaamisen mukana, mutta hälytettävät yksiköt, mikä, mistä ja montako tulee ilmeisesti järjestelmästä, koska eihän niitä voi muuten mitenkään hallita. Ilman järjestelmää ja sen hyvää hallintaa ei juurikaan voi toimia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin minulla on älykännykässä se 112 sovellus, eikös se lähetä automaattisesti paikannustiedon, toimiiko tuo sovellus tuossa uudessa ohjelmassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (128)

Uutisvirta

6:31
Nuori nainen kärähti huumeratista Karjasillalla – myös ajokortti puuttui
6:15
Pienestä toritapahtumasta paisui Lakeuden suurin yleisötapahtuma – "Perunamarkkinat on näyteikkuna tyrnäväläisyyteen"
6:13
Yllätyskäänne! Pohjois-Makedonian sensaatiovoitto sekoitti pakkaa Suomen eduksi EM-lentopallossa – Suomen jatkopaikka saattaa ratketa jo tiistai-iltana
6:00
Matkalentoja omalla koneella Kaupallinen yhteistyö
6:00
Korkeakouluilta ratkaisuja työllisyyden parantamiseen – työvoima on talouskasvun ja investointien este Suomessa, ei niinkään rahan puute Lukijalta
6:00
Viranomaiset tahtovat United Brotherhood -jengin toimintakieltoon nopeutetusti — LM:n tiedot: UB:n johto suunnitellut siirtymistä Helvetin Enkelien yhteyteen
6:00
Ict-alan rekrytapahtuma hämmentää Oulussa – "Oulun kovimmat rekrytoijat" -termi ihmetyttää muita yrityksiä Tilaajille
18
Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala hakee Kelan pääjohtajaksi – jätti hakemuksensa maanantai-iltana viikon pohdinnan jälkeen
5
Tervahovintien ratasillan uusiminen Oulun Toppilassa katkaisi rataliikenteen – kolmen vuorokauden tiukka puristus
4
Pienestä toritapahtumasta paisui Lakeuden suurin yleisötapahtuma – "Perunamarkkinat on näyteikkuna tyrnäväläisyyteen"
4
Oulun koulusihteeripalvelut siirretään Monetralle – Siirrolla tavoitellaan palvelujen "kehittämistä ja tehostamista"
4
Kaupunginhallitus nuiji pöytään asukkaiden hyvinvoinnin edistämisen painopisteet – "hyväntuulisten asukkaiden kaupunki"
3
Parempi taksitolpalla kuin eläkepäivillä joutilaana – lomakassan kartuttaminen kannusti 73-vuotiasta Matti Särkelää palaamaan autonrattiin
3
Pohjantien siltojen nopeusrajoitus laskee rajusti Oulujoen kohdalla – toinen vanhoista silloista jää pois käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

171 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vain elämää — pöydässä hytkyjät

Tykkään älyttömästi. Ja moni muu, koita kestää. Etkä mitään voi. Lue lisää...
TYMPÄSEEKÖ?

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image