Kotimaa

Poliisin toi­min­ta­val­miusai­ka on alkuvuodesta ollut huonoin vuo­si­kym­me­neen – uusi hä­tä­kes­kus­tie­to­jär­jes­tel­mä nostaa tehtäviä liian herkästi korkeimpaan kii­reel­li­syys­luok­kaan

Poliisin toimintavalmiusaika on alkuvuonna ollut huonoin vuosikausiin. Minuuteissa ilmaistavalla toimintavalmiusajalla tarkoitetaan keskimääräistä aikaa siitä hetkestä kun poliisi on saanut hätäkeskukselta tehtävän siihen kun ensimmäinen partio on tehtäväpaikalla. Arkistokuva. KUVA: Sari Pelttari-Heikka
Kotimaa 9.8.2019 5:00
Susanna Kemppainen

Erica-hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönotto nostaa poliisin saamia B-luokan hälytystehtäviä liian herkästi A-luokkaan.

Poliisin toimintavalmiusaika on alkuvuodesta ollut huonoin vuosikymmeneen.

Toimintavalmiusaika tammi-heinäkuussa oli koko maan alueella 10,7 minuuttia kiireellisimmissä A-luokan hälytystehtävissä, mikä on yli minuutin edellisvuotta enemmän.

Samaan aikaan A-luokan eli Aarne-luokan hälytystehtävien määrä kasvoi merkittävästi, kun taas B-luokan eli Bertta-luokan tehtävien määrä väheni.

KUVA: Marjut Äijälä

Poliisin mukaan muutos johtuu uuden hätäkeskustietojärjestelmä Erican käyttöönotosta. A-luokan hälytystehtäviin nousee nyt yhä enemmän sellaisia tehtäviä, jotka ennen hoidettiin B-tasoisena.

– Poliisin antamia tehtävänkäsittelyohjeita, joiden perusteella kiireellisyys määräytyy, noudatetaan entistä tarkemmin. Ennen kiireellisyysluokka oli vapaammin valittavissa ja mentiin enemmän ”perstuntumalla”, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Marko Savolainen selittää.

Hänen mukaansa kiireellisyysluokan valinnassa on tapahtunut myös selkeitä virheitä.

– Olemme sopineet Hätäkeskuslaitoksen kanssa toimenpiteistä, joilla ainakin selkeät virheet saadaan pois ja riskinarviotyökaluun voi luottaa entistä paremmin.

Lue myös: Hätäkeskuslaitos: Ericalla ei ole omia aivoja – poliisin lisäksi esimerkiksi pelastuslaitoksen saamissa tehtävissä on tapahtunut muutoksia aiempaan

Oulun poliisilaitoksen valvonta- ja hälytysyksikön yksikönjohtaja, ylikomisario Jyrki Kivirinta kertoo, että esimerkiksi hätäkeskukseen välitetty tieto epäillyllä näpistelijällä mukana olevasta veitsestä voi nykyisin nostaa tehtävän Aarne-kiireellisyysluokkaan. Aiemmin se saatettiin hoitaa Bertta-tehtävänä mikäli näpistelijä oli rauhallinen.

– Jokin tietty avainsana (kuten veitsi) voi jo yksistään nostaa tehtävän Aarne-tehtäväksi vaikka akuuttia hengen tai terveyden vaaraa ei olisikaan.

Kivirinnan mukaan poliisin kenttäjohtaja joutuu nykyisin seuraamaan hätäkeskuksen jakamia tehtäviä yhä tarkemmin ja tarvittaessa muuttamaan arvioitua kiireellisyysluokkaa.

– Hän selvittelee asiaa, tekee uuden kokonaisharkinnan ja voi pudottaa luokkaa jo matkan aikana.

KUVA: Marjut Äijälä

Oulun poliisilaitoksen toimintavalmiusaika oli alkuvuodesta 11,9 minuuttia, mikä on huonoin luku nykymuotoisen poliisilaitoksen aikana. Sen sijaan vähemmän kiireellisten B-luokan hälytystehtävien toimintavalmiusaika oli nykymuotoisen laitoksen paras ollen 18,3 minuuttia.

A-luokan hälytystehtävien määrä kasvoi lähes puolella, kun taas B-luokan tehtävät vähenivät noin neljänneksellä. A-luokan tehtävien joukossa on alkuvuonna ollut peräti yli 80 prosenttia edellisvuotta enemmän liikenneonnettomuudesta tai liikenteestä aiheutuvia tehtäviä. Tällainen voi olla esimerkiksi ilmoitus moottoritiellä epämääräisesti ajavasta, liikenneturvallisuutta törkeästi vaarantavasta autoilijasta. Kivirinnan mukaan hälytys saatetaan antaa A-hälytysluokassa esimerkiksi siksi, että epäilty tekijä olisi yhä tavoitettavissa.

Alkuvuodesta myös esimerkiksi A-luokan erityistehtävät ovat yli kaksinkertaistuneet. Erityistehtäviksi lasketaan esimerkiksi tietyt kotietsinnät, joukkojenhallintatehtävät ja koirapartion erityistehtävät.

Jyrki Kivirinta korostaa, että toimintavasteajan heikkeneminen ei tarkoita hengenvaarassa olevan ihmisen joutuvan odottamaan poliisia yhä kauemmin.

– Näiden tehtävien määrä on laskenut ja pystymme vastaamaan niihin riittävän ajoissa.

Oulun poliisilaitoksen pitkät välimatkat vaikuttavat osaltaan toimintavalmiusaikaan. Laitos on pyrkinyt puuttumaan siihen lisäämällä partiointia harvaan asutuilla alueilla, kuten esimerkiksi Siikalatvan, Vaalan ja Puolangan seudulla.

– Näillä alueilla toimintavalmiusajat ovat parantuneet.

A hoidetaan välittömästi, B viipymättä

Poliisin pitäisi hoitaa A-kiireellisyysluokkaan kuuluva tehtävä välittömästi.

Tehtävää ei saa laittaa odotukselle ilman perusteltua syytä.

A-kiireellisyysluokan tehtävä keskeyttää vähemmän kiireellisen tehtävän, jos tehtävä on toiminnallisesti sellaisessa vaiheessa, että sen keskeyttäminen on mahdollista.

A-luokan tehtävässä on yleensä kysymys välittömästi henkeen, terveyteen tai omaisuuteen kohdistuvasta, meneillään olevasta rikollisesta toiminnasta tai muusta tapahtumasta, jonka seuraus on estettävissä tai jonka tekijä on päättyneessä teossa vielä saatavissa kiinni.

Myös yhteiskunnan toimivuuden turvaaminen äkilliseltä vakavalta häiriöltä kuuluu tähän kiireellisyysluokkaan.

Suurin osa poliisin tehtävistä kuuluu B-kiireellisyysluokkaan.

Se pyrkii hoitamaan ne viipymättä.

B-luokan tehtävät voidaan kuitenkin tarvittaessa priorisoida laittamalla odotukselle tai keskeyttämällä.

B-luokan tehtävät liittyvät yleensä henkilön koskemattomuuteen, omaisuuden suojaan tai yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen.

Niissä on kyse poliisin normaalista hälytys- ja kenttätoiminnasta.

C-kiireellisyysluokan tehtävä ei edellytä välittömiä toimia, mutta se on hoidettava toiminnallisesti sopivana tai asiakkaan kanssa erikseen sovittuna ajankohtana.

C-luokan tehtäviä ovat esimerkiksi useat kuljetus- ja erityistehtävät, liikennevalvontatehtävät tai tehtävät, jotka voidaan hoitaa vajaalla partiolla.

Kasvua yli neljännes

Poliisilla oli koko maan alueella tammi-heinäkuun aikana yli 53 000 A-luokan hälytystehtävää.

Määrä nousi edellisvuoden vastaavasta ajasta yli 25 prosentilla.

Sen sijaan B-luokan hälytystehtävien määrä laski noin 15 prosenttia.

Niitä oli alkuvuonna runsaat 223 000.

Oulun poliisilaitoksella oli tammi-heinäkuun välisenä aikana 5 284 A-luokan tehtävää.

Vuotta aiemmin vastaava luku oli 3 595.

B-luokan hälytystehtäviä oli 18 628 eli 6 487 tehtävää edellisvuoden vastaavaa aikaa vähemmän.

Lähde: Poliisi

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (34)

Tämä on sitten tosi tarina:
Aarnion liiga käytti minua hyväksi Ida Aalbergintien liigan kanssa.
Kun ne huomasi, että huomasin, ei poliisien tuloon mennyt kuin minuutti.
En räyhännyt, en tapellut, olin selvinpäin, yksin kotonani päiväunilla...
Ovikello soi ja siellä oli kaksi konstaa, sekä huonoihoinen lääkäri.
"Sinäkö täällä Poliisien mafiasta jotain puhut?"
Niin kyse ei ole järjestelmästä, vaan Poliisien tarpeista hoitaa "ammattiaan".
Tämä tapaus siis 1993, Aarnion aikaan, selvyydeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupan tädin tai sedän siis kannattaa jatkossa ilmoittaa, että "mielestäni näpistelijällä näkyi veitsi", jos haluaa maijan paikalle nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos ei tarvetta ole nopeasti saada poliisia paikalle, niin miksi se sitten pitää saada nopeasti paikalle valehtelemalla?
Melko outo tuo kommenttisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonkin poliisia työni puolesta soittelevana voin todeta, että nykyään ei ole lainkaan varmaa, että poliisia saisi edes paikalle, vaikka olisi todellista tarvetta. Ei ole lainkaan ihmeellistä, että paikallakäynti kuitataan soittamalla ilmoittajalle ja vähättelemällä asian hoitamisen tärkeyttä. Asiaa ei voi selittää hätäkeskuslaitoksen ohjelmalla, eikä edes resurssipulalla, vaan asenneongelmalla. Alamäki on jatkunut jo pitkään, ilmeisesti korreloi poliisi ammattikorkeakoulun helpottuneen sisäänpääsyn kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma apu on paras apu. Miksi luottaa poliisiin kun he ovat osoittautuneet epäluotettaviksi ja vähemmän älykkäiksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onneksi on peltipoliisi turvaamassa, se näkee kaiken, parantaa flunssan ja hoitaa vanhuksetkin, kertoo ylikomisario pasterstein...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietojärjestelmä toimii tai sitten ei, niin poliisi ei ehdi paikalle. Turha tehdä ilmoituksia. Minä ja moni muu olemme kauan sitten lopettaneet ilmoittelut. Autamme itse, teemme parhaamme, apua tarvinneet ovat sen myös saaneet ja maksua emme ole perineet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietojärjestelmän teknisestä toimimattomuudesta ei ole kysymys.

Poliisi on ollut mukana rakentamassa kiireellisluokat ja tehtävälajit määrittävää riskianalyysia (algoritmiä) omien päätoimisten edustajiensa kautta koko tietojärjestelmähankinnan alusta lähtien yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa. Koska tilanteet ovat kuitenkin yleensä aika monimutkaisia, ei tällaisen suhteellisen suoraviivaisen "kysymys-vastaus -puun" rakentaminen olekaan ollut niin yksinkertaista kuin ehkä on ajateltu. Nykyinen järjestelmään integroitu ohjeistus on paljon ehdottomampi ja kysymyksiä on mittavasti siitäkin syystä, että on haluttu koota aiempaa kattavammin tietoa tilastoihin ja myöhempään analyysiin.

Määrittelysäännöt eri kiireellisyysluokille eivät ole muuttuneet aiempiin paperiohjeisiin verrattuna, joten ehkä tämä paljastaa sen, että todellisuus ja kuvitelmat tehtävistä eivät ole täysin ennenkään kohdanneet. Toimintatapojen kehittämisessä olisi ehkä myös syytä antaa päivystäjälle enemmän tilaa käyttää ammattitaitoaan tilanteen arvioinnissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä merkitystä sillä on tavallisen veronmaksajan kannalta, että mikä on poliisin toimintavalmiusaika, jos se tarkoittaa jotain, mikä on poliisilla tietokoneella tilastossa? Kuitenkin viranomainen on yhtä nopeasti paikalla, kuin aiemminkin. Eli mitä ihmettä se ketään kiinnostaa, jos joku poliisin oma tilasto on erilainen aiempaan verrattuna?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä ongelmia riittää niin kauan,kaksi eri firmaa yrittää sovittaa yhteen toimintansa. Varsinkin kun toinen on valtion ja toinen kunnallinen toimija.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunnallinen toimija vie hoitoon Oulun keskussairaalaan, sieltä ei silloin pääse pois moni on sillä tiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän molemmat ole valtiollisia toimijoita, ja vieläpä saman ministeriön alla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei ole kunnallinen. pelastustoimi maakunnan alla, ja sitä taas ohjaa suoraan sisäasiainministeriö,minkä kautta rahakin tulee. 20 vuotta sitten oli vielä kunnalliset palolaitokset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeä, tämäkin tärkeä, lisää tärkeitä.
Priorisointi menettää merkityksensä, jos niitä on enemmän kuin tehtäviä suorittavia resursseja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos jotain on tarkoitus hidastaa, niin parempi on laittaa asialle tietokone.
Varmasti toimii.

Kritisoida voisi näiden eri järjestelmien suunnittelua ja toteutusta, joissa pääasia taitaa olla ne
tuotantokustannukset, kuin sisältö tai luontevuus käyttötarkoitukseen, jonka tulisi olla pääosin avustava eikä hallinnoiva tai yksinkertaisiakaan asioita kankeuttava.

Monissa yhteyksissä ja palveluissa ovat vähitellen yleistyneet epäloogisuudet, hankaluudet, epäluotettavuus ym. ja jatkuva kehityskaari, joka ei taida oikein tuottaa kaikessa kelvollisia lopputuloksia.
Näkyy web-sivuilla ja muussakin.

Kissa ei heiluta häntäänsä, häntä heiluttaa kissaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

.... ihan oikeasti muka pystytä tiedossa olevia puutteita ja virheitä järjestelmään korjaamaan ? Lienee mahdollista vain valtionhallinnon hankinnassa, yksityisellä puolen olisi tuollianen järjestelmä korjattu aika päivää sitten ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järjestelmä on ostettu yksityiseltä firmalta. Ja tulos ja jälki on sen mukaista. Insinööri ei vaan tiedä ja osaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (34)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

239 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Husu persuihin

Se on joukkoomme liian älykäs, ei oteta. Me erottuisimme muut tolloina. Lue lisää...
PERSU

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.11.

Fingerpori

13.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image