Kotimaa

Hä­tä­kes­kus­lai­tos: Ericalla ei ole omia aivoja – poliisin lisäksi esimerkiksi pe­las­tus­lai­tok­sen saamissa tehtävissä on tapahtunut muutoksia aiempaan

Erican toimintamalli perustuu kysymys-vastauspatteristoon. Kun asiakas soittaa hätänumeroon, kysyy hätäkeskuspäivystäjä häneltä Erican ruudulla näyttämiä kysymyksiä. KUVA: Torvinen Maiju
Kotimaa 9.8.2019 5:00
Susanna Kemppainen

Hätäkeskuslaitoksen hankepäällikkö Mika Lamu kertoo, että Erica toimii viranomaisten itsensä antamien ohjeistusten perusteella.

Hätäkeskustietojärjestelmään on syötetty tietyt kiireellisyyskriteerit, joiden perusteella apua hälytetään.

Lamun mukaan poliisin osalta ohjeet on saatu poliisilta ja järjestelmä tekee siis vain sen, mitä poliisi on kussakin tilanteessa sen käskenyt tehdä.

– Järjestelmällä ei ole omia aivoja. Sille on syötetty, miten sen tulee toimia.

Lue myös: Poliisin toimintavalmiusaika on alkuvuodesta ollut huonoin vuosikymmeneen – uusi hätäkeskustietojärjestelmä nostaa tehtäviä liian herkästi korkeimpaan kiireellisyysluokkaan

Erican toimintamalli perustuu kysymys-vastauspatteristoon.

Kun asiakas soittaa hätänumeroon, kysyy hätäkeskuspäivystäjä häneltä Erican ruudulla näyttämiä kysymyksiä.

Kysymykset perustuvat viranomaisten antamiin ohjeisiin. Järjestelmä tekee kiireellisyysluokituksen päivystäjän soittajalta saamien vastausten perusteella.

Esimerkiksi ambulanssia hälyttävältä soittajalta kysytään, onko avun tarvitsija hereillä ja hengittääkö hän normaalisti.

Jos hän vastaa ei molempiin kysymyksiin, luokittelee järjestelmä tehtävän kiireellisimmäksi A-luokan tehtäväksi.

– Toimintamalli on aivan samanlainen kuin aiemminkin. Päivystäjä toimii toimialojen antamien ohjeistuksen mukaisesti, mutta nyt hän vain tekee sen koneen kautta, Lamu sanoo.

Oulun hätäkeskuksessa ensimmäisenä käyttöönotettu Erica on nyt käytössä kaikissa Manner-Suomen hätäkeskuksissa.

Lamun mukaan sitä kehitetään jatkuvasti ja esimerkiksi kriteeristöä kohdennetaan vastaamaan yhä paremmin toimialojen odotuksia.

Poliisin lisäksi esimerkiksi pelastuslaitoksen saamissa tehtävissä on tapahtunut muutoksia aiempaan.

– Vuoropuhelua käydään ja säätöä tehdään koko ajan, Mika Lamu sanoo.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Marko Savolainen kertoo, että poliisin ohjeita täytyy vielä tarkistaa.

– Onko nyt näin, että haluamme näissä tietyissä tehtävissä kiireellisyyden määrittyvän juuri siten kuten se nyt määrittyy? hän pohtii.

– Kyse voi olla myös siitä, että vasta käyttöön otetun järjestelmän riskinarviointityökalun käyttämisessä on kokemattomuutta, Savolainen sanoo.

– Sitä pitää oppia käyttämään niin, että se palvelee mahdollisimman hyvällä tavalla.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Miksi ihmeessä päätöksenteko on siiretty koneelle ja soittajan arvioitavaksi? Mikä merkitys on enää hätäkeskuspäivystäjällä kun olla koneen jatko?

"Esimerkiksi ambulanssia hälyttävältä soittajalta kysytään, onko avun tarvitsija hereillä ja hengittääkö hän normaalisti."
Jos valittaa rintakipua ja on hereillä ja hengittää niin ei tule kiireellisenä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tekoäly tekee mitä se ohjelmoidaan tekemään, mutta sitä on helppo manipuloida. Luotettavat ihmiset neuvomaan, ei nykyinen elämänmeno ole niin monimutkaista, että sitä yksi kohtuullisen elämänkokemuksen ja koulutuksen saanut työntekijä ei pystyisi hallitsemaan äkillisessä ja odottamattomassa tilanteessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän Erican tulon jälkeen on ensihoidon, pelastuksen ja poliisin johto valitellut koko ajan kuinka Erica työntää kentälle liian kiireellisiä keikkoja ja ihan turhia keikkoja. Mutta kauhean valituksen keskellä nämä nyt poliisijohdon antamat kommentit ovat viranomaispuolelta ensimmäisiä julkilausumia, joissa on huomattu että ehkä vikaa voi enemmänkin olla viranomaisten antamissa ohjeissa. Oulun häken käyttöönoton aikaan itse Erica softa tökki pahastikin välillä, mutta nyt ongelmista valtaosa johtuu viranomaisten itse määrittämistä riskinarvio-ohjeista. Toki Ericassa on edelleenkin useampia valuvikoja jotka tekevät päivittäiskäytöstä välillä tarpeettoman monimutkaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mokat on varmasti ohjelmoijien vastuualuetta nykyisin, sillä tietokoneet/tekoäly tekee mitä se ohjelmoidaan tekemään. Ohjelmoijat leikillään hakkeroivat, se on kivaa ajanvietettä ja mikä on mukavampaa kuin ihmisten huijaaminen, esim. poliisit ja veroviraston työntekijät (verovirastolla on rajattu viranomaisvaltuus ilman käräjäoikeuden antamaa päätöstä ulosmitata veronpalautukset ja kerätä veroja). Helppo saada tietoja!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko viisasta antaa työtehtäviä tekoälylle? Inhimillisempää on se perinteinen työnjako puhelimen ja työtekijän välillä. Ei tule viestintäongelmia eikä väärinymmärryksiä. Koneellinen vastaaja ei korvaa ihmistä koskaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliisi on ohjeissaan ennenkin määrittänyt selvitettävät asiat ja millä perustein eri tehtävien kiireellisyys tulee, eikä tämä ole ollut mikään yksittäisen päivystäjän omavaltainen päätös. Ehkä ennen ei kuitenkaan noudatettu ohjeita niin kirjaimellisesti? Nyt järjestelmä pakottaa siihen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohjelmointi tekoälystä tekee toimivan. En luota tekoälyyn, koska ohjelmoijista en tiedä mitään. Kuka luottaa? Poliisit!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

... omia aivoja hankintaoäätösen tehneilläkään kun keskeneräisen järjestelmän ostivat. Mieluummin kokenut päivystäjä tekisi kiireellisyysluokituksen kuin kone...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiaan vähän pelottavaa, että kone tekee päätöksiä yksittäisten sanojen perusteella...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika syllistävää, ettei Hälytyskeskus osaa käyttää ohjelmaa kun poliisi antanut puutteelliset lähtötiedot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image