Kotimaa

Hidasautolla tien päälle? STT luopuu kevytauto-nimityksestä ja alkaa kutsua no­peus­ra­joi­tet­tu­ja autoja "hi­da­sau­toik­si"

Nokialla järjestetiin tiistaina tilaisuus, jossa esiteltiin kevytautoja, tai siis hidasautoja, median edustajille. Arkistokuva. KUVA: Tomi Vuokola
Kotimaa 18.9.2019 13:46
Antti Pasanen

Suomen Tietotoimisto STT ryhtyy tästä päivästä alkaen käyttämään uutisissaan nopeusrajoitetuista henkilöautoista nimitystä "hidasauto" entisen "kevytauton" sijaan.

Kyse on tavallisista henkilöautoista, joiden enimmäisnopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.

STT:n toimitus perustelee nimityksen muutosta sillä, että sana "hidas" kuvaa auton ominaisuuksia ja käyttötapaa eli kattonopeutta 60 km/h paremmin kuin "kevyt".

Kevyt- tai hidasautot on suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Niiden on ajateltu korvaavan rakenteeltaan heppoiset mopoautot, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa.

Hidasautolla ajelu voi tuntua nuoresta hiukan masentavalta, mutta toisaalta näiden autojen rattiin ei näytä pääsevän ainakaan vähään aikaan kukaan.

Edellisen hallituksen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk.) ajama kevytautolaki törmäsi vastikään EU-komission seinään, kun komissio huomautti Suomea muun muassa siitä, kevytautojen salliminen heikentäisi merkittävästi liikenneturvallisuutta.

Nykyinen liikenneministeri Sanna Marin (sd.) totesi, että koko Juha Sipilän (kesk.) hallituksen alulle laittama lainsäädäntö saatetaan joutua kumoamaan ja asiassa otetaan nyt vuoden aikalisä ongelmien korjaamiseksi. Marin sai jopa tappouhkauksen asian vuoksi, vaikkei hänellä ole osaa tai arpaa lainsäädännön ongelmien kanssa.

Kevytautolakien oli tarkoitus tulla voimaan jo tämän vuoden marraskuun alusta.

Kevytautot olisi luokiteltu samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit. EU:n mukaan kevytautot eivät kuitenkaan täytä traktorikortin vaatimuksia.

Huomautuksessa katsottiin, että kevytautoa ajava nuori kuljettaja, jolla on mopoauton ajokortti, on yhdistelmä, josta saattaa seurata vakavia turvallisuusongelmia haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille. Näitä ovat esimerkiksi pienet lapset, jalankulkijat, pyöräilijät ja eläimet.

Myös se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan elektronisella laitteella, on huomautuksen mukaan epävarma ratkaisu sekä liikenneturvallisuuden että ajoneuvon pakokaasupäästöjen osalta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (38)

E4:n on täynnä hidasautoja. ajavat 10 km/h alinopeutta kunnes tulee ohituskaista, sen ajaksi nopeus nousee niin kovaksi kuin koslasta lähtee, ettei kukaan ohita, sitten taas -10 km/h. Kyllä suomalainen on idiootti.
Matoauto ois hyvä nimi. Matoloova vielä parempi. Isoisä kutsui sivustavedettävää sänkyään sillä nimellä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

E4 Keminmaan ja Tornion välillähän on parhaasta päästä täkäläisiä teitä. Kaksi kaistaa suuntaansa ja 120 km/h, kyllä siitä pääsee hidasautoista ohi ihan kivuttomasti. E75 sitten on (toistaiseksi) ihan toista maata Keminmaasta etelään aika pitkästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen kovasti tätä hidasautojen vastustusta tälläkin foorumilla. Perheessäni on tarve pojan opiskelujen ja bussillakin pitkän koulumatkan takia hommata vaihtoehtoinen ajoneuvo. Nyt käytännössä niitä ovat perinteiset muoviset ja turvattomat mopoautot tai sitten mönkijä. Hidasauto olisi kaikissa tilanteissa näitä paljon turvallisempi, ja vaikea uskoa että kolaritilanteessakaan se aiheuttaisi vastapuolelle enempääkään vahinkoa kuin em. vaihtoehdot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne ovat vaaraksi liikenteessä ryömimässä kuutta kymppiä muun liikenteen seassa kuten mopoautot ajokortiksi riittää mopo kortti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa käyttää sitä termiä mitä viranomainenkin. Kaunokirjallisuus on erikseen, siellä voi keksiä omia sanoja joita kukaan muu ei ymmärrä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen hallituksen pitää irtisanoutua tässä asiassa eu:n rajoituksista ja todeta asian olevan maan sisäinen. Suomessa on pitkät etäisyydet ja monessa tapauksessa ei ole vanhempia kuskaamassa lapsia vaikkapa harrastuksiin tai mummoa/pappaa apteekki asioille.
Palstoilla on aina kiekujia joilla ei ole mitään muuta tekemistä, kuin purkaa omaa onnetonta oloaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei niin pitkiä etäisyyksiä ole, että siihen tarvittaisiin tuollaisia tientukkoja. Polkupyörät, jalat, mopot ja julkiset ovat niitä millä nuorison tulee kulkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

marinillahan alkaa olemaan bernerin vinkeet , minkä minä haluan niin se viedään läpi , joka myöhemmin osoittautuu täys paskaksi. kuten taxi uudistus

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taxilain uudistus oli erinomainen ja nyt on kaikilla varaa kulkea taxilla koska hinnat alkaa olla kohtuulliset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rikkaiden kakaroiden leluja. 30 tonttua ei ole ihan jokaisella duunarilla pistääkään lastensa autoharrastuksiin. Bussilla tai pyörällä pääsee treeneihin, siihen ei teini autoa tarvitse. Isukki voi joskus työkiireiden ohessa antaa kyydinkin, jos oikein sataa vettä ja tuuli tuivertaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sataa tonniakaan ei kaikilla ole. Nyt puhutaan kuitenkin noin kymppitonnista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitähän ne juuri ovat - lisää turhia hidastelijoita hankaloittamaan liikenteen sujuvuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väität että täysnopeat autot osaavat liikenteessä sujuvasti ajaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos luet ennekuin kommentoit, niin ehkä tajuat, että väitin, jotta ovat lisänä muiden hidastelijoiden mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (38)

Uutisvirta

22.10.
Ratavaurio sotkee liikennettä pääradalla: Pohjoiseen matkalla olevat yöjunat odottavat Tampereella, Oulu-Tampere -junan matkustajat saivat taksikyydin
22.10.
Venäjän ulkoministeri Lavrov: Venäjä ja Turkki alkavat partioida yhdessä Syyrian pohjoisosissa
22.10.
Viime kauden vastustajan valmentajaa harmittaa: "Pukkia tarjottiin mestaruussarjan kaikille seuroille"
22.10.
Parlamentin alahuone hyväksyi Johnsonin ehdottaman brexit-lain, mutta kumosi esityksen lain tiukasta aikataulusta
22.10.
Pekka Rautio löysi uuden intohimon politiikasta – vaalityön tekeminen oli raahelaislähtöiselle kitaristille yhteiskuntaopin jatkokurssi
22.10.
Autotalli kärsi vahinkoja tulipalossa Haapajärvellä, tuli tarttui läheiseen päärakennukseen – palo uhkasi myös naapuritaloa
22.10.
Tieliikennekeskus varoittaa huonosta ajokelistä: Lapissa tulee lunta tai räntää, tienpinnat voivat jäätyä Pohjois-Pohjanmaalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lännen ja lounaan välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

128 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

En käy töissä!

Mutta nämä aloitukset satuttaa aina eniten kateellisia. Vastauksista näkee ketä. Lue lisää...
Niin tai näin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image