Kotimaa

Analyysi: Politiikasta vetäytyvä Anne Berner on yhden kauden tuulettaja – kes­kus­ta­ryh­mäs­tä lähtee jälleen yksi edustaja pois va­paa­eh­toi­ses­ti

Keskustan kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vetäytyy politiikasta niin kuin hän on aiemmin linjannut. KUVA: Mauri Ratilainen
Kotimaa 19.2.2019 20:52 | Päivitetty 19.2.2019 21:59
Anita Simola

Berner on yhden kauden tuulettaja. Suomi ei ollut valmis bisnesnaisen korkealentoisiin suunnitelmiin.

Keskustan kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vetäytyy politiikasta niin kuin hän on aiemmin linjannut. Mitään eläkevirkaa hän ei politiikasta hakenutkaan; yksi kausi riittää.

Ruotsalaisen Dagens industrin mukaan Berner on siirtymässä SEB-pankin hallitukseen.

Berner on ensimmäisen kauden kansanedustaja. Hän nousi eduskuntaan keväällä 2015 Uudenmaan vaalipiiristä saaden hulppeat liki 9 700 ääntä.

Bernerin valinta oli neljä vuotta sitten yllätys. Harvoin ensimmäisen kauden edustaja nousee suoraan ministerikyytiin.

Berner tulee liike-elämästä ja pääministeri Juha Sipilä (kesk.) näki hänessä heti hengenheimolaisen. Tämä rouva pistää tuulemaan. Ja niin totta vieköön tapahtuikin. Berner pani alulle lukuisia liikenteen uudistuksia.

Kunniainhimoisin hanke olo liikennekaari, joka meni läpi kolmessa vaiheessa. Viimeinen osa käsiteltiin eduskunnassa viime viikolla. Sen sijaan väylärahoituksen uudistamista koskeva ehdotus muun muassa autoveron poistoineen ei edennyt.

Taksiuudistus vietiin läpi. Uusien sääntöjen mukaan on eletty viime kesästä asti. Osa on sitä mieltä, että uudistus on täysi susi, osa on kokenut uudistuksesta jotain hyvääkin.

Berner kertoi Lännen Mediassa haastattelussa viime vuoden lopussa, että taksikuljettajista on huutava pula.

Haasteena on ollut vaatimus paikallistuntemuksesta. Tähän kokeeseen on tyssännyt monen hakijan tie.

Berner lupasi tuolloin, että nyt tätä vaatimusta helpotetaan.

Uudistuksen myötä kelataksit ovat nousseet otsikoihin.

Bernerin kertoi tuolloin, että 99 prosenttia kelakyydeistä on tullut ajetuksi. Haasteita on Uudellamaalla, jossa kela sittemmin päätti kilpailuttaa kyydit uudelleen.

Olisiko siis niin, että taksikyyti nousee otsikoihin vain silloin, kun se ei tule, tai jos kuljettaja yrittää rahastaa mielivaltaisesti asiakasta?

Niin tai näin, Berner on tottunut liike-elämän sääntöihin vähän samaan tyyliin kuin Sipilä. Tehdään hyvä esitys, esitellään se ja nuijitaan valmiiksi.

Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko ajatellessaan, että Berneriä varmasti jäi harmittamaan ne liikennekaaren osat uudistukset, jotka eivät edenneet.

Berner on saanut ministerivuosinaan runsaasti kritiikkiä ja haukkuja. Omatkin koirat ovat purreet.

Moni vanhemman siiven keskustalainen katsoi karsaasti, kun ensimmäisen kauden edustaja porhalsi ministeririviin. Taksiuudistus hiersi niin ikään keskustalaisten välejä eduskunnassa.

Berner on itse kertonutkin, ettei hän osannut odottaa liikenneverkkouudistuksen kaatumisen osalta kollegoiden selkään puukotusta ja kansalaisten reaktioita.

Hän on myös todennut, että hän ja hänen perheensä ovat joutuneet kohtaamaan uhkailua, nimittelyä, jopa hengenlähdöllä pelottelua ja haukkumista.

– Olen nähnyt sellaista osaa Suomea tai suomalaisia, jota en ehkä olisi halunnut nähdä tai kohdata. Sellaista ihmisyyttä, jota ei ole helppo kohdata, Berner sanoo Anna Soraisen kirjassa Sori – johtaja ja julkisuus kriisissä. Kirja ilmestyi viime syksynä.

Jos ynnää kaikki edellä mainitut tapahtumat, ei ole ihme, jos veri vetää johonkin muualle.

Bernerin ilmoitus tietää myös sitä, että keskustaryhmästä lähtee jälleen yksi edustaja pois vapaaehtoisesti. Joukko on iso jo ennestään.

Juttua muokattu kello 21.59: Toisin kuin jutussa aluksi kirjoitettiin, liikennekaari meni läpi kolmessa vaiheessa. Viimeinen osa käsiteltiin eduskunnassa viime viikolla. Sen sijaan väylärahoituksen uudistamista koskeva ehdotus muun muassa autoveron poistoineen ei edennyt.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (117)

Tuttua toimintaa ja johtamista kaupungin ja yritystenkin toiminnassa nykyisin tuo lyhytaikainen "tuuletus". Minunkin työpaikallani on jo moneen kertaan koettu näitä johdon pestaamia henkilöitä, jotka "innovoivat" vanhat käytännöt persiilleen ja sitten lähtevät leuhottamaan muualle. Taakse jättämänsä kärsivät ja yrittävät pelastaa sen, mitä pelastettavissa on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha poliitikot valittaa, on hyvä, että vähän ravistellaan suomalaista poliittista maisemaa, muuten se tukehtuu itseensä ja haukkoo henkeään. Onhan se nähty monessa uudistuksessa, mitään ei saada aikaan, mutta vähemmistöjen asiat kyllä etenevät. Mitä edelliset hallitukset ovat saaneet aikaan vasemmiston ja SDP:n aikana? Mitä - tuleeko mieleen mitään? Ei tainnut tulla! Mitä siellä olisi vaikka Antti Kaikkonen saanut aikaan, missä visiot ja ideat tai joku muu ikänsä kansanedustajana ollut henkilö?

Taksi uudistuksen syyhän oli ummehtunut taksilupakäytäntö. Olisi taksiyhdistyksen pitänyt kehittää itse toimintaansa, että Suomessa olisi ollut vähän kilpailua. Nyt sitten ollaan ääripäässä, jossa on turvattomat kuskit ja kuljetettavat saavat pelätä omaa henkeänsä tai raiskatuksi tulemista ja harmaaraha kukoistaa. Itse en nouse taksiin, jos kaveri ei tiedä antamani paikannimeä ja jos on vähääkään epäilyttävä, niin ei ole minun kuljettaja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Anne Berner on hoitanut työnsä hyvin ja on raikas tuulahdus politiikan ulkopuolelta. Tätä lisää muihinkin puolueisiin vai eikö veto riitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun politiikkona täysin kokematon kultalusikka suussa syntynyt Berner tuli ministeriksi, niin moni epäili hänen kykyjään. Epäilyt vain kasvoivat, kun selvisi, että Berner valitsi Keskustan (eikä Kokoomusta) vain sen takia, että Sipilä lupasi ministerisalkun.

Mutta ennakkoluulot romukoppaan, Berner on pystynyt asioihin, joita kukaan ei osannut odottaa.

Ensinnäkin hän on saanut kokoomuslaiset näyttämään vasemmistolaisilta. Moiseen äärimarkkinaliberaaliin politiikkaan ei ole kukaan kokoomuslainen pystynyt, edes puheissaan. Joku Lehti ja Hjallis (tuo Putinin FB kaveri) on päässyt lähelle, mutta kyllä Berner menee ohi - ja nimen omaan oikealta ohi.

Toiseksi Berner on saanut perussuomalaiset näyttämään tolkun ihmisiltä. Kaikki luulivat, että persut ovat he, jotka tulevat esittämään kaikenlaista hörhöä, mutta ei. Perussuomalaiset jarruttelevat, kun Berner visio "markkinaehtoista" taksitoimintaa jonnekin Kälviälle (missä on parhaimmillaan kaksi taksia ajossa yhtä aikaa). Hän on myymässä maanteitä jollekin "Valtateiden Carunalle", joka ei varmasti nosta käyttömaksuja 30% tai jos nostaa, niin siihen on hyvät perusteet ja vaikka ei olisikaan, niin Oy:n keräämät käyttömaksut eivät ole Bernerin laskelmissa "verotusta", vaan "Bisnestä", vaikka maksaja ei huomaa eroa.

Onnea ministeri Berner. Kukaan ei uskonut että pystyt tähän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jalat alta vievä hymy, joka ulottuu ihan silmiin asti. Ilman yhtään politiikkaa tämän kirjoitin. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei Kalevan lukijat. Olen työskennellyt ministeri Anne Bernerin kanssa eduskunnassa useita vuosia. Opin tuntemaan hänet niin ihmisenä kuin poliitikkona. Hän pystyi kaudellaan tuulettamaan monta pinttynyttä ja pitkään uudistusta odottavaa hanketta.

Erityisesti me Oulun seudun ihmiset voimme olla tyytyväisiä isoihin liikennepanostuksiin Annen kaudella: Oulun satama sai syventämiseen rahoituksen, lentokenttään tehtiin remontti, nelostietä kohennetaan pitkän matkaa, alempiasteinen tieverkosto sai lisärahoitusta.... unohdinko vielä jotakin?

Ministeri Berner on mainettaan parempi ministeri. Osaavalle naiselle on varmasti vientiä politiikan ulkopuolellakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Unohdit mainita Keskustapuolueesi masinoiman "upean" taksiuudistuksen, joka pilasi toimivan, kattavan, luotettavan ja turvallisen taksiliikenteen Suomessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alemmalla tieverkolla maaseudulla se ei vain ole näkynyt. Juurussuontie usean kunnan asukkaiden kokoojatie on heikentymistään heikennyt . Ajelkaa joskus alueella. Aloitteita kylältä ely:n liikennepuolelle on kyllä tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki nämä uudistukset olisi tehty muutenkin ilman Berneriäkin. Näin se menee. Ei se ole aina saavutus, jos ministeri antaa rahaa jonnekin, sehän on hänen tehtävä huolehtia koko Suomen asioista. Politiikolle on aina iso asia, kun se saa jonkun asian hoidettua, joka on normaalille ihmiselle aivan normaalia työelämässä, että asioita hoidetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Unohdit mainita Finavian miljoonien eurojen johdannaissotkut?

Suomen Kuvalehdessä 31.5.2016 on toimittaja Jyri Raivion artikkeli (otsikko "Anne Berner, Finavia – ja skandaali, josta tuli 34 miljoonan euron lasku" löytyy netistä), jonka alkupuolella on teksti: "Lähteekö Finavia vaatimaan korvauksia entisiltä johtajiltaan, jotka tekivät niin sanotusti spekulatiivisia johdannaissopimuksia eli syyllistyivät työnantajansa rahoilla huikeilla panoksilla käytyyn vedonlyöntiin Danske Bankin ja ruotsalaispankki SEB:n kanssa?"

Maaseudun Tulevaisuudessa 23.12.2015 julkaistussa uutisessa (uutisen otsikko "HS: Berner vahvisti Finavian tappioiden jäävän veronmaksajille" löytyy netistä) lukee "Finavian hallitus päätti syyskuussa nostaa kanteet entistä hallitusta ja johtoa vastaan, mutta perui päätöksensä yllättäen joulukuun alussa Bernerin omistajaohjauksen jälkeen."

Voittiko siis pankki tai pankit tuon summan rahaa, jotka suomalaiset veronmaksajat vastaavasti hävisivät?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän suosikki ja uuskepulainen Berner sotki todella monta asiaa ja taksiliikenteen pahiten. Sipilän suojeluksessa hän yritti muuttaa pelisäännöt rautatieliikenteessä, maanteillä ja jopa meriliikenteessä yksityistä toimintaa suosivaksi, mutta aika ja kasvava vastus pelastivat meidät. Svenska Enskilda Bankenissa hän tulee toimimaan raharikkaiden seurassa, joiden tavoitteet ovat yhteneviä hänen omiensa kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä jää ikävä. Sipilän mielestä Berner hoiti työnsä hyvin kun tieverkko selvitys valmistui ja autokauppa oli saatu pysäytettyä noin 2 vuotta sitten. Ja kesk puolueen kannatus se vaan laskee..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnea ja menestystä vaan sinne Ruotsiin. Toivottavasti hän ei laita tuon pankin asioita yhtä sekaisin kuin mitä laittoi Suomen asiat mm. autokaupan ja taksiliikenteen osalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On harhakäsitys, että liikemiestausta pätevöittäisi ministeriksi. Bisnes pätevöittää bisnekseen. Suomessa olisi hyvä siirtyä vaaleissa Ruotsin mallin mukaisesti ns. pitkiin listoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jää Vallilan tuotteet jatkossakin kauppojen hyllyille. En osta mitään mihin tämä täti edes etäisesti liittyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä hän sekoitti Suomen taksimatkkinat autokaupan muutaman kerran sekä autokouluopetuksessa laittoi pienen opetusmäärän liikenneturvallisuuden edelle. Pitäisikö kepun tehdä vähän muitakin rakenteellisia remomontteja? Johtoa vaihtoon ennenkuin kaikki on sotkittu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmi, jakoi liikaakin rahaa Pohjois-Suomen teille. Hailuodon silta-asiaa olisi voinut lykätä seuraavalle hallitukselle. Liikenneministeri Anne Bernerin kouluarvosanaksi voisi antaa niukka 9, mutta on ollut paras ministeri koskaan kun on tehnyt eikä luvannut. Kateelliset ja pahansuopaiset kansalaiset eivät näe metsää puilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt oli hyvä aika päättää hankitaanko nykyisten lauttojen tilalle uudet kun niiden aika on täynnä vai rakennetaanko silta. Loppui jahkailu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (117)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Kevyenliikenteen väylällä jalankulkija voi kulkea kumpaa reunaa tahansa. Autotien reunassa vasenta reunaa. Lue lisää...
Mosse65

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image