Mainos

Uu­den­vuo­den­haas­te yrit­tä­jil­le: Asia­kas­ko­ke­mus mittaa on­nis­tu­mis­ta ja tyy­ty­väi­nen asiakas palaa aina ta­kai­sin

Joulu lähestyy ja samalla useimman yrityksen tilikausi päättyy.

Sami Heikkilä Aluejohtaja, Nordea
Sami Heikkilä Aluejohtaja, Nordea

Joulu lähestyy ja samalla useimman yrityksen tilikausi päättyy. Vuoden kovan työn saldo kirjataan tilikirjoihin ja uusi vuosi liiketoiminnassa alkaa. Toivon, että vuosi on ollut kaikille yrittäjille ja yrityksille antoisa.

Mitä tulevana vuonna 2020 olisi hyvä huomioida yrityksen toiminnassa?

Olemme kaikki jonkun asiakkaita, ja me kaikki työntekijät sekä yritykset saamme elantomme asiakkaiden ostaessa tuotteita ja palveluita työnantajaltamme tai yritykseltämme. Asiakaskokemus on erittäin tärkeä mittari onnistumiselle ja oma uudenvuodenlupaukseni on yrittää koko ajan luoda parempia asiakaskokemuksia. Pyydän kaikkia yrittäjiä mukaan tähän lupaukseen. Hyvillä asiakaskokemuksilla yritys menestyy ja kasvaa – tyytyväinen asiakas palaa uudelleen ja myös kertoo hyvistä kokemuksistaan omalle verkostolleen.

Digitalisaatiosta, keinoälystä ja robotiikasta puhutaan paljon ja usein nämä tekijät nähdään uhkana. Kuitenkin ne ovat useimmiten myös mahdollisuus. Vuonna 2020 jokaisella yrityksellä olisi hyvä olla ajan tasalla olevat tiedot verkkosivuillaan ja uutena askeleena voisi vähintäänkin kokeilla yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinointia parhaiten soveltuvalla sosiaalisen median alustalla, ellei asia ole jo tuttua ja toteutettua. Tällä tavoin voi tuoda yrityksen nimeä ja tuotteita sekä palveluita paremmin tunnetuiksi hyvin kustannustehokkaalla tavalla. Ei kuitenkaan kannata unohtaa vanhoja hyviä tapoja markkinoida. Uudet ja tunnetut markkinoinnin menetelmät toimivat hyvin yhdessä.

Kolmantena asiana uudella tulevalla vuodella olisi hyvä tarkastella yrityksen elinkaaren vaihetta. Ollaanko edelleen menossa kasvussa vai tasaisessa vakiintuneessa vaiheessa? Miltä tuotteiden ja palveluiden tulevaisuus näyttää ja onko tarvetta suunnitella muutoksia tulevaisuuden näkökulmasta? Maailma muuttuu nopeaan tahtiin, mutta Pohjois-Pohjanmaalla yrittäjät eivät ole tottuneet jäämään lepäämän laakereilleen, joten uskon tulevaisuuden näyttävän hyvältä.

Jouluna kerätään voimia läheisten kanssa ja nautitaan rauhasta. Vuoden alussa aletaan rakentamaan tulevaisuutta ja siinä pohdinnan keskiössä pidetään asiakas, tutustuminen digitalisaation mahdollisuuksiin sekä varmistetaan yrityksen strategia tulevaisuuden näkyminen mukaiseksi. Näillä keinoilla on mahdollisuus saavuttaa menestyksekäs vuosi 2020.

Toivotan kaikille yrittäjille ja yritysten kanssa työskenteleville rauhallista joulua ja erittäin menestyksekästä uutta vuotta 2020.