Uu­dem­pien autojen avaimia ei todella kannata hukata - Mersun uusi avain maksaa yli 330 euroa, Volvon 200 euroa - mutta kauanko avaimia vielä tar­vi­taan?

Avaintiedot kannattaa opiskella ajoissa auton käyttöohjekirjasta. Fyysiset avaimet korvaavia matkapuhelinsovelluksia on kehitteillä, mutta niiden läpimurto tapahtuu hitaasti.

Tutustu oman autosi avaimen ominaisuuksiin ja pidä se tallessa, sillä uusiminen voi maksaa satoja euroja.

Mercedes-Benz A200 A. Kauniin linjakas, selkeät perustoiminnot.
Mercedes-Benz A200 A. Kauniin linjakas, selkeät perustoiminnot.

Tunnetko oman autosi avaimen ja sen ominaisuudet? Tiedätkö, miten sen paristo vaihdetaan? Entä miten auton saa auki ja liikkeelle, jos paristo on tyhjä?

Avaintiedot kannattaa opiskella ajoissa auton käyttöohjekirjasta. Fyysiset avaimet korvaavia matkapuhelinsovelluksia on kehitteillä, mutta niiden läpimurto tapahtuu hitaasti.

– Hetken maalailtiin, että auton käytön ja käyttöoikeuksien jakamisen piti helposti onnistua puhelimella, Mercedes-Benzin tuotepäällikkö Pauli Eskelinen kertoo.

– Nyt näyttää siltä, että vanhalla tekniikalla mennään eteenpäin vielä pitkään.

Mersu törmäsi puhelinsovelluksissa nfc-lähetysteknologian (near field communication) käyttörajoituksiin.

Lähetysteknologia toimii Android-puhelimista käytännössä lähinnä Samsungin laitteissa. Apple hyödyntää nfc-teknologiaa, mutta samalle perustalle toteutetut ulkopuoliset sovellukset eivät toimi omenapuhelimissa.

Nyt uusimpien Mersujen lukko- ja käynnistysjärjestelmät tottelevat avaimen lisäksi irrallisen nfc-tarran signaalia. Tarran voi liimata esimerkiksi puhelimen kylkeen.

Vastaavasti Volvo ilmoitti toissa keväänä, että se alkaa tarjota avaimettomia autoja asiakkaille vuodesta 2017 lähtien.

Metalliavain oli määrä korvata digitaalisella avaimella, käytännössä älypuhelinsovelluksella. Vanhoja avaimia piti olla tarjolla vain niille asiakkaille, jotka sellaisen erikseen haluavat.

Volvo V90. Tyylikäs kuin korurasia, mutta turhan liukas käteen.
Volvo V90. Tyylikäs kuin korurasia, mutta turhan liukas käteen.

Toistaiseksi pisimmällä ollaan uudessa Volvo XC40:ssä (ks. alla). Valmistajan muihin malleihin on tarjolla suppeampi palvelusovellus, joka avaa ja sulkee ovet sekä lämmittää ja tuulettaa auton ennen liikkeelle lähtöä.

Fyysinen avain on kuitenkin oltava yhä mukana jokaisessa Volvossa ajon aikana.

Nykyauto herää henkiin, kun avain tuodaan riittävän lähelle, noin 1,5 metrin päähän ovista.

Autojen lukitus- ja käynnistysjärjestelmät on suunniteltu toimimaan, vaikka paristo olisi lopussa.

Esimerkiksi Mercedes-mallistossa vara-avain on integroitu avainmokkulan sisään. Sillä saa ovet auki ja auton käyntiin.

Nappikäynnistettävissäkin malleissa vara-avaimelle löytyy paikka keskikonsolista tai kojelaudasta. Paikka kannattaa tietysti selvittää jo ennen todellista tarvetta.

Perinteisen metalliavaimen voi saada suutarista 15–25 eurolla, mutta hukatun älyavaimen uusiminen voikin jo maksaa satoja euroja.

Esimerkiksi Volvo V70:n avain maksaa noin 200 euroa ja B-sarjan Mercedes-Benzin 339 euroa. Osa hinnasta muodostuu avaimen sisältämästä ajonestolaitteen sirusta ja sen ohjelmoinnista.

Avaimia voi kysellä myös avain- ja lukkoalan erikoisliikkeistä, joiden hinnat voivat jäädä maahantuojia edullisimmiksi. Aivan uusimpia avainmalleja ja ajonestolaitteita näistä valikoimista ei vielä löydy.

Älypuhelimesta digitaalinen avain

Jos ja kun älypuhelin lopulta muuttuu auton digitaaliseksi avaimeksi, yhä useampi ihminen voi käyttää samaa autoa omilla henkilökohtaisilla asetuksillaan. Tämä helpottaisi esimerkiksi autojen yhteiskäyttöä ja vuokraustoimintaa.

Pioneerityötä tähän suuntaan tekee uusi Volvo XC40, jonka käyttöä on mahdollisuus jakaa ystävien, tuttujen ja perheenjäsenten kesken. Avaimia ei silti tarvitse kierrättää käyttäjältä toiselle:

– Autossa on sisällä mukana ylimääräinen avain, joka aktivoituu puhelinsovelluksella. Pelkkä puhelin ei ajamiseen riitä, vaan avaimen on oltava mukana, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck kertoo.

Volvon ratkaisu edustaa avainteknologian kehityksen yhtä välivaihetta, jossa ajamiseen vaaditaan sekä matkapuhelin että avain. Hallbäck epäilee, että juuri tällaiset ratkaisut yleistyvät henkilöautoissa lähivuosina.

Pidemmällä tähtäimellä autoa hallitaan pelkillä digitaalisovelluksilla. Tällöin esimerkiksi vuokra-auton voisi varata ja maksaa missä päin maailmaa tahansa puhelimen avulla.

Auton digitaalinen avainkoodi ilmestyisi suoraan kännykän ruudulle, eikä vuokraamojen tiskeilläkään tarvitsisi turhia jonotella.

Bosch esitteli vuosi sitten Perfectly Keyless -nimisen järjestelmän, jossa kaikki avaimen perinteiset toiminnot on jo korvattu älypuhelimella.

Ratkaisu mahdollistaa jopa käyttäjämäärän ja käyttöympäristön rajoitukset, koska jokainen käyttäjille myönnetty digitaaliavain voidaan muokata lähes millaiseksi tahansa.

Yhdeksän autonavainta

  • Kuvissa on yhdeksän nykyauton avaimet.
  • Kaikissa on samat perusominaisuudet: ovien avaus ja sulkeminen sekä takaluukun avaus.
  • Lisäominaisuuksia ovat esimerkiksi saattovalot ja hälytys (Jaguar), peilien taitto (Hyundai) ja latausportin avaus (Tesla).
  • Hyundai on myös esimerkki avaimesta, johon on integroitu perinteinen vara-avain pariston loppumisen varalta.

    Avain folioon?

  • Lähes kaikkiin nykyautoihin on tarjolla avaimeton käynnistys ja lukitus, joka toimii koskematta avaimeen.
  • Järjestelmä perustuu avaimen ja auton lähettämiin ja vastaanottamiin radiosignaaleihin.
  • Signaali voidaan periaatteessa kaapata ja auto ottaa käyttöön ilman varashälyttimen laukeamista.
  • Estokeinoiksi on suositeltu muun muassa avaimen käärimistä folioon tai sen säilyttämistä jääkaapissa. Kaapin metallikuori estää signaalien lukuyritykset.