Työ­ryh­mä: Au­toi­li­joi­ta ve­ro­tet­ta­va ki­lo­met­rien mukaan - vero kes­ki­mää­rin 3,3 senttiä

Jorma Ollilan työryhmä uskoo, että kilometriveron aikainen käyttöönotto olisi omiaan luomaan suomalaiselle teollisuudelle liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja.

Autoilijoita voitaisiin verottaa tulevaisuudessa ajokilometrien mukaan, esitetään liikenne- ja viestintäministeriön raportissa.

Vero määräytyisi ajoalueen ja hiilidioksidipäästöjen perusteella. Keskimääräinen vero olisi 3,3 senttiä kilometriltä autolle, jonka päästöt ovat 160 grammaa kilometrillä.

Malli korvaisi nykyisen auto- ja ajoneuvoveron. Polttoainevero säilyisi ennallaan.

Tiemaksuihin siirtyminen vaatisi ajoneuvolaitteen asentamisen kaikkiin autoihin. Työryhmän mukaan tarvittavat laitteet maksaisivat yhteensä noin 330 miljoonaa euroa. Kilometriverojärjestelmän vaatimiin investointeihin menisi puolestaan noin 130 miljoonaa, samoin järjestelmän vuosittaisiin kuluihin.

Jorma Ollilan johtama työryhmä pohti muun muassa tiemaksujärjestelmien käyttöä pitkällä aikavälillä. Työryhmä luovutti tänään raporttinsa liikenneministeri Merja Kyllöselle (vas.).

Laki ei aseta esteitä

Raportin mukaan laki ei aseta esteitä tiemaksujen käytölle. Tiemaksuihin siirtyminen vaatii kuitenkin poliittisen päätöksen. Kyllönen on arvioinut, että tienkäyttömaksumalliin voitaisiin siirtyä aikaisintaan 2020-luvulla.

Siirtymäajasta työryhmä ei antanut selvää esitystä. Ollila totesi, että se on haasteellinen kysymys, jota on ministeriön parhaiden voimien mietittävä.

Tietokonepohjaisten seurantajärjestelmien yksityisyydensuoja on ennakkoon on herättänyt paljon porua.

"Yksityisyydensuoja on keskeinen lähtökohta. Lainsäädäntö ei aseta esteitä. Yksityisyydensuoja voidaan ottaa huomioon, kun asia valmistellaan huolella", Ollila totesi luovutustilaisuudessa.

Ollila luonnehti kilometripohjaista verotusta isoksi yhteiskunnalliseksi muutokseksi. Sen vuoksi on hänen mukaansa oleellista edetä kokeilujen kautta.

Ensimmäisessä vaiheessa testattaisiin teknologiaa, tietoturvaa ja valvontaa.

Työryhmä uskoo uusiin työpaikkoihin

Työryhmä näkee, että kilometriveron aikainen käyttöönotto olisi omiaan luomaan suomalaiselle teollisuudelle liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja.

Ollilan mukaan kansainväliset kokemukset kannustavat kilometriveroon siirtymiseen.

Työryhmän raportin vastaanottanut liikenneministeri Merja Kyllönen totesi, että työryhmä on tehnyt kovassa julkisuuspaineissa hyvää ja perusteellista työtä.

"Uusi vaihtoehtoja on uskallettava tarkastella", Kyllönen totesi.

Esitys lähtee seuraavaksi laajalle lausuntokierrokselle.