Tililtä katosi het­kes­sä 2 000 euroa – ”En ole käyt­tä­nyt korttia muualla kuin Ho­tels.co­mis­sa”

Vaasalainen Kirsi Tikkanen havahtui viime viikolla pankilta tulleeseen tekstiviestiin. Danske Bank ilmoitti epäilevänsä, että Tikkasen luottotilin tiedot ovat päätyneet vääriin käsiin.

Vaasalainen Kirsi Tikkanen havahtui viime viikolla pankilta tulleeseen tekstiviestiin. Danske Bank ilmoitti epäilevänsä, että Tikkasen luottotilin tiedot ovat päätyneet vääriin käsiin.

– Kortti jäädytettiin ja pankista pyydettiin katsomaan, millaisia varauksia luottotilillä on tehty.

Luottotilin tapahtumista löytyi yhdeksän perättäistä, viiden minuutin sisällä tehtyä varausta, joiden päiväys oli 12. huhtikuuta. Varaukset oli tehty samana aamuna, vain hetkeä ennen kuin pankki oli lähettänyt Tikkaselle tekstiviestin.

Tilitapahtumin perusteella Tikkasen luottokorttia oli käytetty ostoksiin todennäköisesti ainakin Intiassa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa.

Tililtä oli tehty varauksia lähes 2 000 euron edestä.

Danske Bankin korttivalvonnasta kerrottiin Tikkaselle, että kahdeksan tehdyistä varauksista on edennyt jo niin pitkälle, että ne todennäköisesti veloittuvat luottotililtä.

Yksi, yli kolmensadan euron ostos oli jo ehtinyt velottua. Pienin ostos oli noin 10 euroa ja suurin yli 600 euroa.

Tikkanen sanoo, ettei hän ole käyttänyt luottokorttiaan pitkään aikaan muualla kuin Hotels.comissa, jonka kautta hän oli tehnyt majoitusvarauksen viikkoa ennen kuin rahat vietiin tililtä.

– En tehnyt ostosta, mutta hotellin varaamista varten piti antaa luottokortin tiedot.
Sen lisäksi, että hänen korttinsa tiedot ovat joutuneet verkkorikollisten käsiin, Tikkasta huolettaa, korvataanko rikollisten tekemä lähes 2 000 euron lasku.

Epäselvät ohjeet

Tikkaselle lähetettiin Danke Bankista toimintaohjeet viime viikon puolivälissä. Tikkasta neuvottiin reklamoimaan tilitapahtumista, joita hän ei tunnista.

Lisäksi Danske Bankin korttivalvonnasta kerrottiin näin: ”Mikäli kyseessä on luottokortilla tehdyt tapahtumat, tulee luottokorttilasku maksaa normaalisti.”

Tikkanen pitää saamaansa viestiä vähintään epäselvänä.

Viestistä saa sen käsityksen, että lasku pitäisi maksaa kaikesta huolimatta. Eli myös rikollisten tekemät laskut pitäisi ensin maksaa itse.

Danske Bankin johtaja Lari Tuovinen kuitenkin sanoo, ettei asiakkaan tarvitse toimia näin.

– Varmistamme aina ensin, että kyse on todella väärinkäytöksestä. Sitä kautta sitten korvaamme vahingot asiakkaalle. Tyypillisessä väärinkäytösten oikaisuprosessissa asiakas ei ehdi saada maksettavakseen varsinaista laskua ennen kuin tilitapahtumat on jo korjattu.

Tuovinen sanoo, että heidän tulee tarkastella asiakkaille lähetettyjä viestejä, jos ne aiheuttavat epäselvyyksiä. Tuovinen painottaa, ettei yksikään pankin asiakas joudu vaikeuksiin väärinkäytöstapahtumien takia.

– Jos tällainen luottokorttilasku on erääntymässä, voimme esimerkiksi siirtää eräpäivää siihen asti, että asia selviää.

Myös Nordeasta ja OP:sta kerrotaan Lännen Medialle, ettei asiakkaan tarvitse maksaa kiistämiään tilitapahtumia reklamaatiokäsittelyn aikana, vaikka luottokorttilasku olisi erääntymässä.