Kesähelmi: Pe­rä­me­ren saa­ris­toon pääsee ke­sä­ret­kel­le ve­neel­lä

Juhannuksen lehti: Lue ju­han­nuk­sen nä­köis­leh­ti täältä

Teräs taipuu Unoksi

Urheilugaalan palkinnot syntyvät Jäälissä

Kiiminki
<p>– Unot syntyvät kolmesta </p><p>jaloteräksestä valmistetusta osasta: ”kaksi kuppia ja </p><p>varsi”. Hitsaamme, hiomme ja kiillotamme kaikki 35 Unoa käsin, kuvaa Nikama Designin toimitusjohtaja Teemu </p><p>Partanen. </p> Petteri Rova hitsaa osat yhteen. Hitsaussaumoja on 4, jotka kaikki häivytetään hiomalla ja kiillottamalla. Unoja valmistettiin tänä vuonna 35. Jokainen on identtinen, ainoastaan nimilaatat eroavat. Harri Koskisen suunnittelema Uno symboloi roomalaista numero ykköstä ja punttia urheiluteeman mukaisesti.
– Unot syntyvät kolmesta jaloteräksestä valmistetusta osasta: ”kaksi kuppia ja varsi”. Hitsaamme, hiomme ja kiillotamme kaikki 35 Unoa käsin, kuvaa Nikama Designin toimitusjohtaja Teemu Partanen.
– Unot syntyvät kolmesta jaloteräksestä valmistetusta osasta: ”kaksi kuppia ja varsi”. Hitsaamme, hiomme ja kiillotamme kaikki 35 Unoa käsin, kuvaa Nikama Designin toimitusjohtaja Teemu Partanen.
Kuva: Sarianna Turula

Jaloterästä 3,2 kiloa.

Sen verran painaa yksi iso Uno-palkinto.

Valmiit, hiotut ja käsintehdyt Unot ovat toimitettu jo Helsinkiin, joulun alla ne vielä komeilivat rivissä Nikama Designin työtiloissa Jäälissä.

20 isolla Unolla palkitaan Suomen Urheilugaalassa 16. tammikuuta menneen urheiluvuoden menestyjiä, 15 pienempää vastaavanlaista palkintoa matkaavat maakuntien palkintogaaloihin.

– Palkintojen valmistaminen on kunniatehtävä. Menestyneiden urheilijoiden palkitseminen on iso juttu Suomelle, ja näin on mahtavaa saada olla mukana menestyjien kunnioittamisessa, kertoo Nikama Designin toimitusjohtaja Teemu Partanen.

Legendaariset Uno-palkinnot ovat Harri Koskisen suunnittelemat.

– Aiemmin palkinnot valmistettiin toisaalla hopeoidusta puhalletusta lasista. Me valmistimme palkinnot nyt viidettä kertaa ikuisesta Outokummun Tornion tehtaan jaloteräksestä. Rikki ne eivät mene vaikka seinään heittäisi, Partanen naurahtaa.

Vuonna 2016 palkinnot tilattiin poikkeuksellisesti Puolasta.

Partasen mukaan siitä syntyi kohu, kuinka kotimaisia sankareita palkittiin ulkomaisilla tuotteilla.

– Lisäksi ne olivat kuulemma rikki iltaan mennessä. Pian Harri soitti taas meille, että yhteistyö jatkuu tulevina vuosina kuten aiemmin.

Viekö Mörkö?

Oululainen Nikama on valmistanut palkinnot jo viidesti, mutta tieto tulee monelle uutena.

Viime vuonna yksi Uno tuli ”kotiin” Ouluun, kun Oulun kaupunki pokkasi Urheilugaalassa Suomen liikkuvin kunta -palkinnon.

– Kaupunginjohtaja (Päivi) Laajalalle kuittasin, että olisi voinut kiitospuheessaan Uno kourassa mainostaa hiukan oululaisia tekijöitä, vaan hän ei tiennyt pokaalien alkuperää, Partanen hymähtää.

Yhteensä 35 Uno-palkinnon valmistukseen menee pari viikkoa kahdella työntekijällä. Rupeama on Nikaman vuoden kohokohta tuotannon kaikkien muiden joulukiireiden keskellä.

– Päädyt tulevat meille yhteistyökumppanilta ja me hitsaamme niihin keskiosan teräsputkesta. Hiominen ja kiillotus on suurin työ. Palkinnon tulee olla täydellinen. Yksikin pieni kolhu tekee palkinnosta kelvottoman.

Tämän vuoden gaalan asetelma on mielenkiintoinen, sillä vastassa ovat Vuoden joukkue -äänestyksessä jalkapallo ja jääkiekko, joissa molemmissa nähtiin viime vuonna sankaritarinat.

– Olen jääkiekkomiehiä, Partanen myöntää.

– Luulen, että Mörkö (Marko Anttila) vie Vuoden urheilija -Unon, vaikka jokainen ehdokas varmasti ansaitsisi palkinnon osaltaan.

Luolasta buustia

Nikama Design täytti viime vuonna kymmenen.

Jäälin tehtaalla on tuotannossa noin 300 eri jaloterästuotetta, koruja ja esineitä kodin sisustukseen ja käyttötavaroiksi.

Yrityksen historia on värikäs, ja suomalaisten tietoisuuteen tarina ponkaisi kaksi vuotta sitten Leijonan luola -televisio-ohjelmasta.

– Olimme juuri tekemässä konkurssia ja velkasaneeraushakemus oli sisällä. Kerroin televisiossa Nikaman tarinan ja avioeron tuoman lamaantumisen.

Kaikki viisi leijonasijoittajaa vakuuttuivat, kolme päätti sijoittaa yritykseen yhteensä 60 000 euroa.

– Se oli valtava buusti omalle tekemiselle ja yrittäjäidentiteetille. Päätin jatkaa hullua yrittämistä, Partanen nauraa.

Vaikka viime vuosi oli yrittäjän mukaan ”sairaan vaikea”, ei ”hulluus” laannu.

– Haluan loputtomiin tietää, mihin teräs taipuu, ja ottaa haasteita vastaan. Olemme viemässä uutta brändiä maailmalle, sillä olemme yksi harvoista jaloteräksestä tuotteita valmistava yritys. Tuotteemme ovat ikuisia.