Moottori

Näyttää Audilta, on Audi, mutta kulkee kuin mopo – henkilöauton nopeus voidaan rajoittaa mopoauton lukemiin 400 euron laitteistolla

Audissa ei tarvita hitaan ajoneuvon varoituskolmiota, koska sen nopeudenrajoitin voidaan kytkeä pois päältä esittelyn aikana. Varsinaisissa nuorisoautoissa tätä mahdollisuutta ei olisi. KUVA: Kimmo Penttinen
Moottori 12.9.2018 20:01
Kari Pitkänen

Audi A1:n ohjaamossa iskee identiteettikriisi: menopeli näyttää, tuntuu ja tuoksuukin ihka-aidolta henkilöautolta, mutta kaasupoljinta painamalla ei tunnu tapahtuvan tarpeeksi.

Nopeusmittarin neula nousee normaalisti 55 kilometriin saakka. Sen jälkeen auto ei kiihdy lisää, vaikka kuinka pumppaa kaasupoljinta lattiaan.

Alamäessä nopeusrajoitin sallisi muutaman kilometrin lisävauhdin, mutta nyt, vantaalaisella tasamaalla, auto kulkee kiltisti säädettyä enimmäisnopeutta.

Muuten Audi käyttäytyy kuin normaali henkilöauto. Ajotuntuma on miellyttävän jämäkkä ja varma, ajo- tai tuulimelua ei juuri kuule, ja kantavuus on ennallaan. Kyytiin mahtuu kolme isoa miestä, ja tilaa jää ylikin.

Näin kätevästi syntyy nopeusrajoitettu henkilöauto, jota nuoriso- tai kevytautoksikin kutsutaan.

Kirkkaanpunainen Audi on ainoa laatuaan Suomessa. Julkisessa koeajossa se on vasta ensimmäistä kertaa.

Prototyypillä halutaan osoittaa, millä teknisillä keinoilla uusi kevytautojen ajoneuvoluokka olisi mahdollista toteuttaa Suomessa ja miten auto toimii käytännössä.

One-Pro Oy on kehittänyt rajoitinjärjestelmän edustamiensa laitevalmistajien kanssa. Nopeudenrajoitin tulee Hollannista, GPS-GSM-telematiikka- ja paikannusyksikkö Italiasta ja kotelo Suomesta. KUVA: Kimmo Penttinen

Audiin asennettu järjestelmä koostuu nopeudenrajoittimesta ja telematiikkayksiköstä. Ne on pakattu muovilaatikkoon, jossa on läpinäkyvä kansi. Laatikko sijoitetaan auton moottori- tai tavaratilaan tai etuistuimen alle.

Keskusyksikkö yhdistetään johtosarjalla auton sähköiseen kaasupolkimeen.

Auton nopeustieto tulee keskusyksikölle OBD- tai CAN-väylän kautta.

Käyttövoima otetaan auton akusta, sulakerasiasta, OBD-pistokkeesta tai muusta jatkuvan virran lähteestä.

– Auton nopeus voidaan rajoittaa kilometrin tarkkuudella, nopeusrajoitinta maahantuovan One-Pro Oy:n toimitusjohtaja Markku Koskinen esittelee.

– Tässä autossa rajoitus on 55 kilometriä, jotta kokeiluvaiheessa emme olisi muiden autojen jaloissa. Yhtä helppoa on asettaa rajoitus 45:een, 60:een tai vaikka sataan kilometriin, Koskinen kertoo.

Nuorisoautoluokkaa vastustavissa kommenteissa ja lausunnoissa pelätään yleisesti, että autoon asennettu nopeusrajoitin voidaan kiertää tai ohittaa. Jos näin tapahtuisi, 15-vuotiaan kuljettajan käsissä olisi helposti 160 kilometrin tuntivauhdilla kiitävä ohjus.

One-Pron ja sen yhteistyökumppanien kehittämän rajoittimen ohitus on tehty käytännössä mahdottomaksi. Keskusyksikkö on jo itsessään täysin suojattu (katso faktalaatikko), ja järjestelmä hälyttää hakkerointiyrityksistä välittömästi.

– Hälytys lähtee ensimmäisenä kuljettajan omaan puhelimeen. Viesti kertoo, jos laitetta on sabotoitu tai rajoitus on ylitetty, ja kehottaa hiljentämään vauhtia välittömästi, tuotepäällikkö Aki Viitanen kertoo.

– Viesti ylityksestä voidaan lähettää myös vanhemmille tai esimerkiksi Trafiin, poliisille tai Autoliitolle sen mukaan, kuka palvelua pitää yllä.

– Lisäksi tiedot kaikista rajoittimen ohitusyrityksistä ja nopeusrikkomuksista tallentuvat järjestelmän lokitietoihin.

Nopeusrajoitetunkin Audin etuna on vankka turvatekniikka: turvatyynyt, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja peruutustutkat. Ne löytyvät lähes kaikista pikku-Audia edullisemmistakin uudehkoista henkilöautoista.

Esityksen mukaan kevytautojen enimmäisnopeus olisi sama kuin mopoautojen eli 45 kilometriä tunnissa. Markku Koski-nen kannattaa 60 kilometrin rajaa.

– Tällöin kevytauto ei olisi tientukkona kaupungeissa, mutta moottoriteille sillä ei olisi asiaa vielä tälläkään nopeudella.

Suojattu ja sinetöity järjestelmä

Nopeudenrajoittimen ja telematiikkayksikön asennuskotelossa on tamper-kansikytkin, joka hälyttää sabotoinnista.

Johtoihin ei pääse käsiksi rikkomatta vahvaa nailonsukkaa.

Liittimet on lukittu ja sinetöity erikoisteipillä, jota ei voi irrottaa rikkomatta. Kotelo ja liittimet varmistetaan alumiiniteipillä.

Poliisi tai katsastaja voi tarkistaa laitteiden merkkivalotoiminnot kannen läpi.

Sabotointiyritykset aiheuttavat hälytyksen kuljettajan puhelimeen ja valittuihin puhelinnumeroihin.

Auton käyttö-, nopeus- ja lokitiedot talletetaan pilvipalveluun tarkistuksia varten.

Rajoitinlaitteisto voidaan asentaa 52 eri automerkkiin ja 979 eri automalliin.

Hinta asennuksineen on runsaat 400 euroa. Myös vuokraus olisi mahdollinen.

Järjestelmän asennus kestää noin tunnin automallista riippuen.

Laitteisto voidaan irrottaa käyttöajan jälkeen ja tarvittaessa siirtää toiseen autoon.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Ensinnäkään nopeudenrajoittimen asentaminen audiin ei tee audista yhtään kevyempää. Jo nimityskin on harhaanjohtava.

Toinen väärä väittämä on mopoauton turvattomuus. Se kun ei pidä paikkaansa. Kannattaa vilkaista tilastoja. Turvattomia ovat edelleen kaikki kaksipyöräiset laitteen kokoon katsomatta sekä mönkijät. Näiden vaihtaminen mopoautoon säästäisi ihmishenkiä.

Eihän se mopoauto tietenkään kestä jos Vitolla yli ajaa, mutta eipä kestä audikaan jos vastukseksi otetaan kuorma-auto. Turvallisuuslogiikka ontuu siis pahasti siltä osin, että sen mukaan toimimalla nuorisolle pitäisi antaa isoin ja painavin mahdollinen kulkuneuvo. Kuorma-autosta kun ei kannata Vitollakaan yrittää ajaa yli.

En kuitenkaan vastusta suunnitelmaa tehdä audista "nuorisoajoneuvo" siitä syystä, että mopoautomarkkina kaipaa kilpailua. Mopoautojen hinta pitää saada järkeväksi, jotta nuorten ihmisten henkiä saadaan säästymään nykyistäkin enemmän. Muilta osin asia on varsin pitkälle autokauppiaiden lobbauksen tulosta, kun markkinaa pitää kauppiaan tietenkin koettaa laajentaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti jutussa ei kerrota rajoittimen turvatekniikasta ihan kaikkea, koska muuten oletus "rajoittimen ohitus on tehty käytännössä mahdottomaksi" on perusteetonta optimismia?

Jutun mukaisesti väylältä luettava nopeustieto on tehtaan spekseissä olevassa autossa nopeusmittaria tarkempi, mutta se on käyttäjän suhteellisen helposti manipuloitavissa nettikaupasta tilattavilla välineillä. CAN-väylän nopeustietoon perustuva rajoitin ja valvontajärjestelmä on yhden illan puuhastelulla ohitettavissa. Jutun kuvan turvaboksiin ei tarvitse kajota lainkaan, vaan säätöboksille ja koko ohjaamon känniväylälle syötetään muunnettua totuutta. Ihan toisesta syystä tarkistin jo vuosia sitten tarvittavan kontrollerin saatavuuden omaankin autooni, mutta kun ei tule ajaessa katsotuksi elokuvia, niin jätin asentamatta, ettei navi sekoile tunnelissa. Asiantuntija tietää, mistä on kyse.

Jos GPS on aktiivisesti mukana valvonnassa, sitten huijaus menee jo paljon vaikeammaksi, mutta jutusta ei saa ihan tarkkaa kuvaa, onko se aktiivinen rajoittimen osa, vai ainoastaan paikannusta ja seurantaa varten?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkien audien ja bemareiden nopeiden voisi rajoittaa 55 km/h :ssa. Liikenneturvallisuus paranisi .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asennevammainen öykkäri-isä, joka ohittelee missä sattuu, hankkii kersalle koslan, millä saadaan 20 km:n jonot.
Miksi tehdään laki, millä pusketaan liikenteeseen kulkutin, mille ei ole tilaa nykyisessä tieinfrassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

B-luokan ajokortti voitaisiin kyllä myöntää hyvinkin jo 16 vuotialle, mutta liikennerikkomuksen seurauksena kortti otettaisiin pois. Autot, turvavarusteet, pääosa tiestöstä ja liikenteen seurantaan käytettävät laitteet ovat kehittyneet jo niin paljon, että voidaan unohtaa pappatuntureille ym. antiikkikapistuksille muinoin asetetut nopeusrajoitukset kokonaan. Ajoneuvojen tulee pystyä liikkumaan liikennevirrassa siitä erottumatta. Poikeukset aiheuttavat riskejä: liian kova nopeus tai liian hidas kulkuneuvo. Autokouluille ja ajotutkintoja vastaanottaville enemmän vastuuta. Liikennekultturia ja -sääntöjä pitäisi opettaa jo alakoulussa.
Mopoille asetettu 45 km/h rakenteellinen nopeusrajoitus on naurettava. Kyllä nykyiset "moottoripolkupyörät" selviäisivät 65 km/h nopeudesta jarru- ym. tekniikan puolesta hyvin. Eipä sitten tarvitsisi lasten itse viritellä niitä laittomiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kannata katkeroitua, jos joku nuori ajelisikin premium-luokan menopelillä, parempi tämä kuin ne tupperware muovikipot, joissa nuoret nyt taiteilevat. Muistakaa, että tärkeintä on säästää ihmishenkiä, ei kannata säästellä turvallisuudessa. Kyseinen ajopeli on oiva kulkupeli, on paljon muitakin hyviä mutta hintansa niillä on. Maksaa yhteiskunnalle kuitenkin huomattavasti enemmän jokaisen työikäisen hengen menetys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkein turvavaruste unohtunut eli alkolukko. Ihmishenkiä säästyy parhaiten, kun unohdetaan kaikki nelirattaiset alaikäisiltä. Vaarallisia tientukkoja nämä ovat muille, niin kuin nämä nykyisetkin naurettavan näköiset kuttaperkka kötöstykset on vaaraksi kaikille osapuolille. Kyllä muutaman vuoden jaksaa odottaa ja kulkea pyörällä/bussilla siihen asti, kunnes on täysi-ikäinen ajamaan ajokortin. Eikä nykyään ole muodikasta hankkia ajokorttia, autosta puhumattakaan. Yhteiskunnan työikäisiä on paljon työttömänä. Työikä ja työnteko kaksi eri asiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo laite on aika turha. Auton ECU:ssa voi olla jo valmiiksi ohjelma, jolla nopeus on rajoitettu esim 250km/h. Tuota muuttamalla voidaan läppärin ja sopivan ohjelmiston avulla asettaa rajoitus vaikka siihen 45km/h. Sen manipuloinnista ei tosin lähde viestiä mihinkään, mutta tekniikka on olemassa ilman mitään ulkoisia bokseja. GPS-seurantalaitteetkaan ei maksa kuin pienimmillään muutamia kymppejä, ja niillä voidaan vastaava nopeusrajoituksen ylitys kyllä lähettää vaikka vanhempien puhelimeen, jos niin vain halutaan.

Nopeusrajoitetussa "kevytautossa" pitäisi olla sitten vaikka ihan eriväriset rekisterikilvet, niin erottuvat heti muussa liikenteessä, jos niillä ajetaan kovempaa, kuin sallittu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo ei siis vastaa todellisuutta,joten turha esittely. Vaikka aina jälkikäteen voidaan jotain korjata jos on virheitä tehty....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottori karstottuu ja anturit ovat ongelmissa. Vaihteisto hajoaa.
Tulee papalle kalliiksi prinsessan mopoilu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lupaan tehdä näihin napin tunnin työllä, millä autoa voi ajaa rajoittamatta jälkiä jättämättä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleeko siis tieliikenneasetukseen muutos, ettei enintään 60 km/h kulkevilla ajoneuvoilla saa ajaa moottoritiellä? Nykyäänhän raja on 50. Kai sitten noille vaaditaan myös suunnilleen normaalia B-korttia vastaava ajo-opetus ja -koe, kun eihän noilla ajo poikkea oikeastaan mitenkään tavallisesta henkilöautosta. Taajamassa varsinkaan eroa ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä Audi mainos tämä on? Helpompi vakio-ominaisuus Volvosta: Uusiin Volvoihin saa ns. Punaisen avaimen, johon voi ohjelmoida maksiminopeuden. Normaaliavaimet poliisille kaniin ja sen jälkeen esim V90 ei liikahda liian lujaa millään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

60kmh tulee tietenkin siitä että likennetraktoreiden nopeusrajoitus on juurikin tuo. Miten paljon autojen määrä muka lisääntyy? Kysehän on vaan siitä saako sen nelipyörän alleen 15- vai 18-vuotiaana. Muutenkin ne nykyiset lasikuitukopit ovat sellaisia kuolemanloukkoja ettei yksikään lapsistaan välittävä vanhempi hanki sellaista jälkikasvulleen.

Miten huijaat gps-paikannusta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

etenkin gps:ää, mutta myös virran syöttöä ja kaikkea mitä maa päällään kantaa. Tämä on empiirisesti koettu. Muistatteko mitä maksiminopeuksia luvatyiin kuparikaapeleille aikoinaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäköhän siitäkin tulee jos noita alutehoisia autoja sotketaan tuonne liikenteen joukkoon mm Kiimingintielle, poikkimaantielle, keskustasn. Autojen määrä lisääntyisi ilmeisesti merkittävästi, kaiken lisäksi kuskit kokematomia. Soppahan siinä olisi valmis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

100 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Eläkekatto voidaan toteuttaa esimerkiksi progressiivisen verotuksen kautta, jossa yli 1500€ eläkkeitä aletaan verottaa r... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image