Moottori

Koeajossa: A-Mersu on tällä hetkellä kokoluokkansa sävähdyttävin automalli

A-sarjan nimellä on myyty Mersuja jo yli 20 vuotta. Ensiversioon verrattuna uusin malli on noin 90 senttiä pidempi, ja akselivälikin on venynyt 30 senttiä.
Moottori 8.5.2018 19:18
Kari Pitkänen

Mercedes-Benzin uuden A-sarjan ratissa on kepeää olla suomalainen. Mallin valmistus alkaa Uudessakaupungissa tänä vuonna, ja sille on helppo povata hyvää menestystä ja vilkasta kysyntää.

Valmet Automotive on iskenyt kultasuoneen. Tehtaalle haetaan taas 1 000:ta uutta autonrakentajaa A-sarjan ja GLC-katumaasturin tuotantoon.

Jälkimmäisenkin menekki nousi tammi–maaliskuussa 33 prosenttia. Viime vuonna tehdas suolsi maailmalle 90 000 autoa. Vaikutukset näkyvät ja tuntuvat Suomen vaihtotaseessa ja työllisyydessä.

Tähtilogo keulalla varmistaa, ettei uusinkaan A-sarjalainen ole kompaktikokoluokan edullisin valinta. Hinnasto alkaa dieselmallin 31 645 eurosta ja yltää kalleimman AMG-version 46 800 euroon saakka. Mallisto vielä täydentyy myöhemmin.

Vastaavasti A-Mersu on kehittynyt roimasti. Kaikki moottorit on uusittu, saatavana on monipuolinen valikoima turvallisuusvarusteita ja ajoavustimia, ja osittainen robottiajaminenkin on mahdollista, mikäli autossa on Distronic Plus -etäisyysavustin.

Kojelaudan muotoilu ja varustelu erottavat pikku Mersun monista kilpailijoistaan. Näytöt ovat paitsi komeat, myös helppokäyttöiset. Kaksisävyinen matkustamo on näyttävä lisävaruste.

Ohjaamomukavuudessa A-sarja hyppää suoraan isompien Mersujen saappaisiin.
Varsinkin kaksi vierekkäin kojelautaan sijoitettua laajakuvanäyttöä toimintoineen ovat sellainen katseenvangitsija, jota tämän hintaluokan autolta sopiikin odottaa.

Näyttöjen halkaisija vaihtelee valinnan ja rahankäytön mukaan 18–26 sentin välillä. Kuva on äärimmäisen terävä, ja valikkojen takaa löytyy vaikka mitä auton tekniikkaan ja tietoviihdejärjestelmien säätöihin liittyviä ominaisuuksia. Koeajoversiossa esimerkiksi kummankin etuistuimen kallistuskulmaa, sivuttaistukia ja hierontatoimintoja saattoi säädellä keskusnäytön välityksellä. Valikkojen käyttö konsolin touchpad-ohjauslevyn kautta vaatii tosin sorminäppäryyden harjoittelua.

Edessä tilat ovat hyvät, ja takapenkki on selvästi mitoitettu kahdelle. Tavaratila on muuten perustasoa, mutta sen koko on kasvanut 29 litraa, aukko 20 senttiä ja lattian pituus 11,5 senttiä.

Koeajoversion keulalle valikoitui nimellisesti 1,4-litrainen (todellinen sylinterikoko 1 332 kuutiosenttimetriä) bensiinimoottori, mallinimeltään A 200. Autossa oli 7-portainen kaksoiskytkin-automaattivaihteisto.

Pikku moottori tarjosi koeajoreitille aivan riittävän rivakkaa menoa, mutta automaatin vaihtamisnopeus ei tuntunut riittävän kaikkiin kiihdytyksiin. Taatusti nopeat vaihteensiirrot onnistuvat käsin ohjauspyörän siivekkeiden avulla. Toinen nyt saatavana oleva bensiinimoottori on 2-litrainen (A 250). Tarjolla on myös 1,5-litrainen dieselvaihtoehto A 180 d.

Kovinta kritiikkiä aiheuttaneita typpioksidien NOx-päästöjä on minimoitu varustamalla dieselmoottori SCR-katalysaattorilla, hiukkassuodattimella ja AdBlue-urealiuostankilla. Urealiuos muuttaa typpioksidit typeksi ja vesihöyryksi. Päästönormi on nyt tiukin mahdollinen eli EU 6d temp. Dieselmoottori on valmistettu yhteistyössä Renaultin kanssa. Osa komponenteista ja vaihteisto on Daimlerin omaa tuotantoa.

Ajotuntumassa ei ole huomautettavaa. Auton kokoluokkaa ei huomaa oikeastaan mistään. Alusta ei edes pahemmin pompota, ja matkustamo on ääni- ja tuulieristetty kattavasti.

Rannikkotien pitkissä, loivissa kaarteissa ja satasen nopeudessa auto on omimmillaan. Paljon helpommin ei voisi kulkea.

Äkkiyllätyksen tarjoaa Mercedesin kaista-avustin, jonka tarkoitus on pitää auto omalla kaistalla keskiviivan ja oikean reunaviivan välissä. Avustin hoitaa hommansa niin tehokkaasti, että ensi kerralla se suorastaan säikäyttää. Keulan kaartuessa liikaa oikealle jarrutus on äkkinäinen ja terävä, ja eturengas kääntyy automaattisesti hieman vasemmalle.

Mercedes-Benz A 200 Business Style A

Tilavuus/sylinterit 1 332 cm3/4

Teho 120 kW (163 hv)/5 500 r/min

Vääntö 250 Nm/1 620 r/min

Pituus/leveys/korkeus 442/179,6/144 cm

Paino/akseliväli alk. 1 375 kg/273 cm

Tavaratila 370–1 210 l.

Huippunopeus 225 km/h

Yhd.kulutus 5,3 l/100 km

CO2-päästöt 123 g/km

Renkaat alk. 205/55 R17

Vapaa autoetu/käyttöetu 715/565 e/kk. Hinta 36 318 euroa

PLUSSAA

Moottori, matkustamo, monitoiminäytöt, puheohjaus, laatu ja viimeistely.

MIINUSTA

Takapenkin tilat kolmelle, tavaratilan varustelu, automaatti ripeissä kiihdytyksissä.

ARVIO

★★★★★

MAINOS

Kommentoi

Vanha on paremman näköinen... Uudessa en tykännyt takavaloista enkä etuvaloista kun livenä kävin katsomassa. Eikä se sisustakaan niin paljon säväyttänyt...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä se sellainen kaista-avustin on, joka ensimmäisenä jarruttelee. Eihän sen niin kuulu tehdä, vaan pitää auto kaistalla että mennään sinne mihin pitääkin. Jarruttaa voi sitten kun muu ei enään auta ja ulosajo ilman jarrutusta on lähes varma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei myynyt edeltäjäkään kovin kummoisesti ja tämä nykyinen täysin ylihinnoiteltu ja Renun koneilla varustettu, niin eipä voi kovin kummoisia myyntimääriä odottaa.
Hinta loikkaa yli neljänkympin kun vähän varustelee, sillä rahalla saa jo ihan oikeita autojakin, tosin ne ei ehkä juttele sinulla kuin tämä tekele tekee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuin jälkiasennettu venytetty Ladan kojetaulu ja Rellun räpläämällä koneella. Ei kiitos. Mersu oli ennen johtotähti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo Valmetin kultasuoni kun 20 mijoonaa tappiota onnistuttu tekemään! ILmeisesti Mercedes ja Renault-Nissan tekee rahaa mutta suomalaiset ei...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En tiedä pitäisikö auton suomalaisuudesta olla onnellinen, kun uudenkaupungin tehdas tuottaa jättitappiota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä siis oikeestiko voisikko laittaa faktaa,muuten samaa höpinää kuin Sipilällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

48
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
47
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
36
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
14
"Illan kiisselit kasvoilla vielä aamulla" – vanhustenhuollon tila on ollut tapetilla jo pitkään, silti esille nousee yhä todella vakavia epäkohtia
12
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
9
Lumisateessa lakkovahtina värjötellyt PAU:n pääluottamusmies: Tunnen kaikki, jotka ovat tulossa tänne töihin
5
Postin "aitagate" herättää ihmetystä - PAU:n puheenjohtaja kertoo, ettei uudesta kulkuväylästä päässyt sisään, ellei nimi ollut listalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

253 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image