Moottori

Koeajo: Sisäisesti terästetty Mazda 6 

Takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto¬riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. KUVA: Auto Bild
Moottori 6.5.2017 20:30
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Mazda 6 Sedanin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonäkömuutokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin.

Ulkoisesti vuosimallin 2017 Mazda 6:ta on vai­kea erottaa edellisen vuosimallin autosta. Kuutosen tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa, jossa huo­mio kiinnittyy ensimmäiseksi ai­empaa tuntuvasti laadukkaampiin pintamateriaaleihin ja kojelaudan hienostuneisiin kaksoistikkauksiin. Viimeistelyyn on näin ollen kiin­nitetty toivottua huomiota. Toinen keskeinen, joskin näkymätön, uu­distus on ajettavuutta kohentava G-Vectoring Control -järjestelmä.

2-litrainen bensiinimoottori on kahdesta tehoversiosta pienem­pi 145-hevosvoimainen, jonka yh­teyteen saa automaattivaihteiston ohella koeajoyksilössä olleen 6-por­taisen manuaalivaihteiston. Tehok­kaampaan 165-hevosvoimaiseen on tarjolla vain 6-portainen automaatti.

145-hevosvoimainen moottori antaa mainion 210 Nm:n vääntö­momentin jo alakierroksilla, vaik­ka huippuvääntö osuukin korke­aan 4 000 r/min käyntinopeuteen. Sinänsä mielenkiintoista on, että myös tehokkaamman 165 hv:n ver­sion maksimivääntö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-hevosvoimai­nen kiihtyy paikaltaan satasen no­peuteen 9,5 sekunnissa.

6-portaisen manuaalivaihteis­ton liikeradat ovat lyhyet, ja sen hämmentely on sujuvaa. 1,3 tonnia painavan sedanin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan tal­visissa olosuhteissa asialliset 6,2 l/100 km, kun tehdas lupaa (kesällä) 5,5 l/100 km.

G-Vectoring Control

Jämäkkä alusta ja täsmällinen oh­jauksen keskialuetuntuma viimeis­televät hyvän ajettavuuden. Au­ton käyttäytymistä jarrutuksissa ja mutkissa kohentava G-Vectoring Control (GVC) on uusi moottorinoh­jausjärjestelmä. 145 hv:n mallissa vakiona oleva GVC kohentaa Maz­da 6:n alustakäytöstä vähentämällä moottorin vääntömomenttia mut­kissa, jolloin paino siirtyy etupyö­rille paremman pidon saavuttami­seksi. Eli moottorin täsmäohjausta hyödynnetään ajotuntuman paran­tamiseen.

Hidastuvuusenergian talteenot­tojärjestelmää (i-ELOOP) ei saa tä­hän tehoversioon. Manuaalivaih­teisessa 145 hv:n mallissa ei ole myöskään ajotilavalitsinta (Nor­mal/Sport), jonka saa esimerkiksi 2,0-litraiseen 165 hv:n automaat­tiin. Sedanissa on maavaraa asialli­set 165 mm.

Tehokkaista led-mallisista lähi-ja kaukovaloista on pimeillä pik­kuteillä runsaasti etua silloin, kun kohdalle osuu ilman heijastimia liikkuvia jalankulkijoita tai eläimiä.

Runsaammin elektroniikkaa

Kojelaudan olemus on muuttunut aiempaa paremmaksi. Ohjauspyö­rän nahkakehän pitäväotteisuus korostuu nopeassa ajossa, kun taas selkeät, pyöreät mittarit edustavat aiempaa laadukkaampaa graafista toteutusta – voisi sanoa, että perin­teistä Mazda-tyyliä. Tehdas on oikeastaan ylittänyt itsensä, sil­lä toteutus lukeutuu tämän hetken selkeimpiin. Ajotietokoneen data näkyy mittariston oikeanpuoleises­sa ympyrälohkossa.

Navigointilaitteen ääniohjaus toimii ainoastaan älypuhelimen ol­lessa kytkettynä. Navigaattorin oh­jelmointi on suhteellisen helppoa. Myös reittiopastus toimii aika hy­vin, mutta suomenkielisiä ääniko­mentoja uuden polven HMI-käyttö­liittymä ei kovin helpolla ymmärrä, vaan pyytää toistamaan niitä.

Pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensäätimen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus. KUVA: Auto Bild

Radion äänenlaatu on joka tapa­uksessa hyvä, ja musiikki välittyy kuuden kaiuttimen välityksellä (Lu­xuryssa kaiuttimia on 11). Nettira­dioasemien kuuntelu luonnistuu tietoviihdejärjestelmän AhaRadio-ja Stitcher-sovelluksin, jotka tosin edellyttävät yhteensopivaa iOS- tai Android-puhelinta.

7-tuumainen tft-värikosketus­näyttö on entistä värikkäämpi, ja toimintoja ohjataan saksalaistyyli­sesti konsolin HMI-multimediaoh­jaimesta. Kahdesta usb-portista toi­nen on hieman hankalasti konsolin kannellisessa lokerossa. Konsolissa on reilusti avonaista säilytystilaa.

Tanakat etuistuimet

Mazda 6 Sedanin kangasverhoil­luissa etuistuimissa on mallikkaas­ti sivuttais- ja reisitukea. Penkit kelpaavat pidempäänkin ajorupea­maan, ja ajoasennon saa säädettyä rennoksi. Istuinlämmittimet huo­kuvat talvipakkasella tehokkaasti.

Takaistuimelle on helppo siir­tyä riittävään kulmaan aukeavista ovista. Takana on riittävästi polvi-ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille. Matkustusviihtyisyyttä on omiaan lisäämään alhaisena pysyttelevä si­sämelutaso.

Sedanilla voi kuljettaa suhteel­lisen isoja esineitä, mutta kiinteä hattuhylly asettaa tietysti korkeus­rajoituksen. 480 litran tavaratilan pohjaa suojataan muovimatolla. Takaselkänojat pystyy kaatamaan – vaikka ollaankin sedanissa – tasai­seksi lastauspinnaksi.

Miellyttää: Valojen teho Led-valot ovat erinomaiset.

Ärsyttää: Ääniohjaus Suomenkielinen toteutus ei ole loppuun asti hiottu.

Yllättää: Vääntö 145- ja 165-hevosvoi­maisessa on identtinen vääntö­huippu.

Yhteenveto: Mukavasti vääntävä 145 hv:n tehoversio muodostaa manu­aalivaihteiston kanssa osuvan yhdistelmän. Uusi G-Vectoring Control on tärkeä ajomuka­vuutta ja -turvallisuutta lisäävä järjestelmä. Matkustamon pinta­materiaalien laatu on kohonnut mainioksi.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactiv-G Premium Plus 6 MT

Moottori R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 208 km/h

Kulutus 5,5 l/100 km, bensiini 95

CO2-päästöt 129 g/km

Voimansiirto M6, etuveto

Mitat p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, akseliväli 2830 mm, omamassa 1300 kg, vetomassa 1300/680 kg, tavaratila 480 l, tankki 62 l

 

Hinta 32 659 euroa

MAINOS

Kommentoi

Melutasosta ei sanan sanaa? Aika tärkeä ominaisuus autossa kuitenkin. Vaikuttaa ajokokemukseen hyvin oleellisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hevosvoimat ovat suoraan suhteessa vääntöön kierosluvun mukaan. Joten joko 165 hv kiertää samalla väännöllä enemmän tai sitten mainoksen laatija on ottanut vapauksia faktoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri samaa ihmettelin. Vääntö on moottoritehon osakomponentti ja kierrosnopeus se toinen. Artikkelin "yllättää" osio on aikalailla sama asia, kun sanoisi että molemmat ottavat yhtäpaljon kierroksia. No autopuolella ihmisille on myyty aina mielikuvia - Kun ei tehot koneessa riitä, pitää myydä väännöllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:13
Miehelle sakot ympäristön turmelemisesta – kuljetti ja jätti purkujätettä omistamansa kiinteistön alueelle
14:35
Lähes miljoona siviiliä on paennut sotaa Luoteis-Syyriassa – YK:n päällikkö: Syyriaan uhkaa syntyä "2000-luvun suurin humanitaarinen kauhutarina"
14:31
Nuoren kuljettajan ajama kelkka törmäsi laavuun Savukoskella, matkustaja kuoli – kuljettajalle päiväsakkoja kuolemantuottamuksesta
14:17
Aurinkosuudelma-näyttelyn avajaisissa kävijäennätys Oulun taidemuseossa – Ellen Thesleffin taide kiinnostaa yleisöä poikkeuksellisen paljon
13:30
Oulun Hiukkavaarassa alkaa Family Fortnite -pelikurssi varhaisnuorille ja heidän vanhemmilleen
13:05
Yhdysvalloissa esivaalikisa virkistyy miljardööristä – Michael Bloomberg mukaan demokraattien vaaliväittelyihin
12:37
KRP: Suomalaisyhtiö Cargotecin esimiesten epäillään huijanneen yhtiöltä 14 miljoonaa – tapaus siirtyy syyttäjän harkittavaksi
43
Oulun kauppakamari: Työvoimapulasta voi tulla matkailualan kehityksen este, oman auton käyttöä työmatkoihin pitäisi syrjäseudulla tukea
23
Suomi on menettämässä yli 300 miljoonaa EU:n maataloustukia – Hallitusohjelman ylimalkainen kirjaus lupaa korvata leikkaukset, mutta hallitus ole vielä käsitellyt linjausta
23
Ulosottovelallinen voi saada puoli vuotta aikaa, jolloin palkkaa ei ulosmitata – Lykkäystä pitää hakea, ja viime vuonna puolelle hakijoista sanottiin "ei"
19
Kaupunki perustaa säätiön Oulu2026-kulttuuripääkaupunkihankkeen toteuttamista varten – Kulttuurille myös oma pitchauskisa
16
Jokien vedenpinnat ovat korkealla ja hyydepadot uhkaavat Pohjois-Pohjanmaalla – "Ei tämä ole normaali helmikuun tilanne"
16
Lehti: Suomalaiset innostuivat muovinkierrätyksestä niin, että muovipakkausjätettä joudutaan pian viemään ulkomaille kapasiteetin loppuessa
12
Espresso House avaa kahvilan Oulun Ideaparkiin, Rotuaarin kahvila avaa ovensa helmikuussa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen Etelä-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

363 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Karjasillan hometalo

Nimenomaan. Purkuun vain. Ja voihan siitä uudesta tehdä saman näköisen. Mitään spesiaalia ei noissa karjasillan mörskiss... Lue lisää...
Kopio.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image