Moottori

Koeajo: Sisäisesti terästetty Mazda 6 

Takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto¬riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. KUVA: Auto Bild
Moottori 6.5.2017 20:30
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Mazda 6 Sedanin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonäkömuutokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin.

Ulkoisesti vuosimallin 2017 Mazda 6:ta on vai­kea erottaa edellisen vuosimallin autosta. Kuutosen tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa, jossa huo­mio kiinnittyy ensimmäiseksi ai­empaa tuntuvasti laadukkaampiin pintamateriaaleihin ja kojelaudan hienostuneisiin kaksoistikkauksiin. Viimeistelyyn on näin ollen kiin­nitetty toivottua huomiota. Toinen keskeinen, joskin näkymätön, uu­distus on ajettavuutta kohentava G-Vectoring Control -järjestelmä.

2-litrainen bensiinimoottori on kahdesta tehoversiosta pienem­pi 145-hevosvoimainen, jonka yh­teyteen saa automaattivaihteiston ohella koeajoyksilössä olleen 6-por­taisen manuaalivaihteiston. Tehok­kaampaan 165-hevosvoimaiseen on tarjolla vain 6-portainen automaatti.

145-hevosvoimainen moottori antaa mainion 210 Nm:n vääntö­momentin jo alakierroksilla, vaik­ka huippuvääntö osuukin korke­aan 4 000 r/min käyntinopeuteen. Sinänsä mielenkiintoista on, että myös tehokkaamman 165 hv:n ver­sion maksimivääntö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-hevosvoimai­nen kiihtyy paikaltaan satasen no­peuteen 9,5 sekunnissa.

6-portaisen manuaalivaihteis­ton liikeradat ovat lyhyet, ja sen hämmentely on sujuvaa. 1,3 tonnia painavan sedanin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan tal­visissa olosuhteissa asialliset 6,2 l/100 km, kun tehdas lupaa (kesällä) 5,5 l/100 km.

G-Vectoring Control

Jämäkkä alusta ja täsmällinen oh­jauksen keskialuetuntuma viimeis­televät hyvän ajettavuuden. Au­ton käyttäytymistä jarrutuksissa ja mutkissa kohentava G-Vectoring Control (GVC) on uusi moottorinoh­jausjärjestelmä. 145 hv:n mallissa vakiona oleva GVC kohentaa Maz­da 6:n alustakäytöstä vähentämällä moottorin vääntömomenttia mut­kissa, jolloin paino siirtyy etupyö­rille paremman pidon saavuttami­seksi. Eli moottorin täsmäohjausta hyödynnetään ajotuntuman paran­tamiseen.

Hidastuvuusenergian talteenot­tojärjestelmää (i-ELOOP) ei saa tä­hän tehoversioon. Manuaalivaih­teisessa 145 hv:n mallissa ei ole myöskään ajotilavalitsinta (Nor­mal/Sport), jonka saa esimerkiksi 2,0-litraiseen 165 hv:n automaat­tiin. Sedanissa on maavaraa asialli­set 165 mm.

Tehokkaista led-mallisista lähi-ja kaukovaloista on pimeillä pik­kuteillä runsaasti etua silloin, kun kohdalle osuu ilman heijastimia liikkuvia jalankulkijoita tai eläimiä.

Runsaammin elektroniikkaa

Kojelaudan olemus on muuttunut aiempaa paremmaksi. Ohjauspyö­rän nahkakehän pitäväotteisuus korostuu nopeassa ajossa, kun taas selkeät, pyöreät mittarit edustavat aiempaa laadukkaampaa graafista toteutusta – voisi sanoa, että perin­teistä Mazda-tyyliä. Tehdas on oikeastaan ylittänyt itsensä, sil­lä toteutus lukeutuu tämän hetken selkeimpiin. Ajotietokoneen data näkyy mittariston oikeanpuoleises­sa ympyrälohkossa.

Navigointilaitteen ääniohjaus toimii ainoastaan älypuhelimen ol­lessa kytkettynä. Navigaattorin oh­jelmointi on suhteellisen helppoa. Myös reittiopastus toimii aika hy­vin, mutta suomenkielisiä ääniko­mentoja uuden polven HMI-käyttö­liittymä ei kovin helpolla ymmärrä, vaan pyytää toistamaan niitä.

Pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensäätimen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus. KUVA: Auto Bild

Radion äänenlaatu on joka tapa­uksessa hyvä, ja musiikki välittyy kuuden kaiuttimen välityksellä (Lu­xuryssa kaiuttimia on 11). Nettira­dioasemien kuuntelu luonnistuu tietoviihdejärjestelmän AhaRadio-ja Stitcher-sovelluksin, jotka tosin edellyttävät yhteensopivaa iOS- tai Android-puhelinta.

7-tuumainen tft-värikosketus­näyttö on entistä värikkäämpi, ja toimintoja ohjataan saksalaistyyli­sesti konsolin HMI-multimediaoh­jaimesta. Kahdesta usb-portista toi­nen on hieman hankalasti konsolin kannellisessa lokerossa. Konsolissa on reilusti avonaista säilytystilaa.

Tanakat etuistuimet

Mazda 6 Sedanin kangasverhoil­luissa etuistuimissa on mallikkaas­ti sivuttais- ja reisitukea. Penkit kelpaavat pidempäänkin ajorupea­maan, ja ajoasennon saa säädettyä rennoksi. Istuinlämmittimet huo­kuvat talvipakkasella tehokkaasti.

Takaistuimelle on helppo siir­tyä riittävään kulmaan aukeavista ovista. Takana on riittävästi polvi-ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille. Matkustusviihtyisyyttä on omiaan lisäämään alhaisena pysyttelevä si­sämelutaso.

Sedanilla voi kuljettaa suhteel­lisen isoja esineitä, mutta kiinteä hattuhylly asettaa tietysti korkeus­rajoituksen. 480 litran tavaratilan pohjaa suojataan muovimatolla. Takaselkänojat pystyy kaatamaan – vaikka ollaankin sedanissa – tasai­seksi lastauspinnaksi.

Miellyttää: Valojen teho Led-valot ovat erinomaiset.

Ärsyttää: Ääniohjaus Suomenkielinen toteutus ei ole loppuun asti hiottu.

Yllättää: Vääntö 145- ja 165-hevosvoi­maisessa on identtinen vääntö­huippu.

Yhteenveto: Mukavasti vääntävä 145 hv:n tehoversio muodostaa manu­aalivaihteiston kanssa osuvan yhdistelmän. Uusi G-Vectoring Control on tärkeä ajomuka­vuutta ja -turvallisuutta lisäävä järjestelmä. Matkustamon pinta­materiaalien laatu on kohonnut mainioksi.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactiv-G Premium Plus 6 MT

Moottori R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 208 km/h

Kulutus 5,5 l/100 km, bensiini 95

CO2-päästöt 129 g/km

Voimansiirto M6, etuveto

Mitat p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, akseliväli 2830 mm, omamassa 1300 kg, vetomassa 1300/680 kg, tavaratila 480 l, tankki 62 l

 

Hinta 32 659 euroa

 

MAINOS

Kommentoi

Melutasosta ei sanan sanaa? Aika tärkeä ominaisuus autossa kuitenkin. Vaikuttaa ajokokemukseen hyvin oleellisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hevosvoimat ovat suoraan suhteessa vääntöön kierosluvun mukaan. Joten joko 165 hv kiertää samalla väännöllä enemmän tai sitten mainoksen laatija on ottanut vapauksia faktoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri samaa ihmettelin. Vääntö on moottoritehon osakomponentti ja kierrosnopeus se toinen. Artikkelin "yllättää" osio on aikalailla sama asia, kun sanoisi että molemmat ottavat yhtäpaljon kierroksia. No autopuolella ihmisille on myyty aina mielikuvia - Kun ei tehot koneessa riitä, pitää myydä väännöllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:09
Suomen Pankilta madonluvut: Koronavirustoimet voivat lohkaista Suomen taloudesta jopa 13 prosenttia, työttömyys jopa 11 prosenttiin
13:43
Katumaasturin moottoritilassa syttyi palo kesken ajon Nelostiellä Haukiputaalla – rekankuljettaja pysähtyi auttamaan
13:01
Oulun Limingantullissa sijaitsevan puuelementtitehtaan katossa oleva nosturi syttyi tuleen - palokunta sammutti nopeasti yli 15 metrin korkeudessa olleen palon
12:42
Kotihälytyksiä luvassa, korona voi kiristää tilannetta entisestään, pääsiäinen poliisille haastava ajankohta – "Toimettomuus ja liika alkoholi ovat huono yhdistelmä"
12:39
Suden yöllinen vaellus Oulun Metsokankaalla tallentui lukijan videolle – "Todennäköisesti nuori yksilö", sanoo tutkimusprofessori
12:33
Suomen Yrittäjien kysely: lähes puolet yrityksistä tarvitsee valtion tukea selvitäkseen koronakriisistä, joka kymmenes pelkää konkurssia
12:08
Suomessa voi tulla pulaa kahvista ja hedelmistä, jos ruokamarkkinat häiriintyvät pahoin – PTT: Ongelmat iskisivät jo valmiiksi nälänhädästä kärsiviin maihin Tilaajille
63
Oulu valmistelee 54 miljoonan euron säästöjä – suurimmasta osasta säästötoimista päättäjillä yksimielisyys
31
Hallitus tiukentaa rajaliikennettä Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä, rajoitukset koskevat myös laivojen henkilöliikennettä – Katso tallenne tästä
27
Länsimaissa takki kääntyy ja kasvot peittyvät – miksi saksalainen suojaa kasvonsa, mutta suomalainen ei?
25
Tiistaiaamun tiedot: Tartuntoja todettu Suomessa nyt 2 308, varmistettu määrä nousi 132:lla – Oulussa nyt 70 tapausta, sairaanhoitopiirissä 85
19
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
15
Alkoholin kokonaiskulutus laski roimasti viime vuonna, suurin selittävä tekijä matkustajatuonnin väheneminen – suunta ollut laskeva jo yli kymmenen vuotta
14
Koronapotilaiden määrä OYSissa kasvaa: Tiistaiaamuna hoidossa oli yhteensä 11 henkilöä, seitsemän tehohoidossa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

275 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

sulla on varmaan joku järkevä perustelu tuommoselle verolle siitähän kärsii köyhät tuunarit ensimmäisenä esim minä nosta... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image