"Mä en lähde enää lusimaan"
Tanja on istunut vankilassa ison osan elämästään. Yhdyskuntapalvelussa hän tuntee vihdoin auttavansa ihmisiä. Seurasimme hänen viimeisen tuomionsa viimeistä päivää.
Kello 9.30, Rovaniemen keskusta.
Ruiskuja, neuloja, sterilisoitua vettä, kosteuslappuja, lääkevoidetta ruhjeisiin, kondomeja ja liukuvoidetta.
Armeijanvihreään, pitkään takkiin pukeutunut Tanja työntää pahvirasioita tottuneesti mustiin muovikasseihin huumeidenkäyttäjille tarkoitetun Osallisuuskeskus Oodin takahuoneessa.
– Onko nämä kaikki nelivitosia? Parasta ottaa mukaan myös niitä violetteja viisvitosia, Tanja ohjeistaa.
Terveydenhoitaja Petri Rahja nyökkää.