Festariliput: Qstoc­kin lippuja myyn­nis­sä To­ri.fi:s­sä sa­doit­tain fes­ta­rin lä­hes­tyes­sä

Kuluttajansuoja: Ku­lut­ta­ja­ju­ris­ti: Ter­veys­ta­lo pii­lot­te­lee pal­ve­lu­nu­me­roi­taan ja niiden hintoja

Tam­mi­kuu toi odo­te­tun pi­ris­tys­ruis­keen lii­kun­ta­kes­kuk­siin

-

Tammikuu on ollut perinteisesti kuntosaleilla ja ryhmäliikuntatunneilla vuoden ruuhkaisinta aikaa.

Kyselykierros oululaisiin liikuntakeskuksiin osoittaa, että vaikka vuosi 2021 käynnistyy koronatilanteen vuoksi normaalia rauhallisemmin, on kovia kokeneella alalla nähtävissä selviä piristymisen merkkejä.

– Ymmärrys siitä, että hyvä fyysinen kunto on yksilön paras ”ase” viruksia ja sairauksia vastaan, lisääntyy kaiken aikaa. Pandemia on toiminut hyvänä herätyksenä niille, jotka vasta miettivät lihaskuntoharjoittelun aloittamista, sanoo valtakunnallista Liikku-kuntokeskusketjua luotsaava oululainen Johanna Riihijärvi.

Hyvästä suunnasta huolimatta Liikussa on jouduttu jarruttamaan ketjun kasvustrategiaa.

– Uusien keskusten avausmäärä vuodelle 2020 jäi neljään suunnitellun 12 sijasta. Vuonna 2021 avaamme viisi uutta keskusta, Riihijärvi kertoo alkaneen vuoden suunnitelmista.

Kuntosalikävijöiden määrä kasvussa

Myös liikuntakeskusyrittäjät Katri Kivari ja Sanna Halonen Kellossa sijaitsevasta Liikuntakeskus Coresta kertovat, että jo nyt on havaittavissa, että poikkeustilanteessakin tammikuu on monelle oman liikuntaharrastuksen starttikuukausi.

– Ryhmäliikunnan puolella asiakasmäärä on luonnollisesti pienentynyt tuntien oltua tauolla mutta kuntosalikävijöiden määrä on ollut voimakkaassa kasvussa, Katri Kivari iloitsee.

– Vaikea koronavuosi on haastanut meitä kehittämään uusia palveluja ja joillekin esimerkiksi koteihin lähetettävät live-lähetykset ja välinelainaus ovat tuoneet lisämotivaatiota. Kynnys on matalampi, kun uutta lajia pääsee kokeilemaan kotona. Kuntoiluintoa on kasvattanut myös etätyöt ja niiden myötä lisääntynyt vapaa-aika, Sanna Halonen jatkaa.

Liikuntavelka huolettaa

Vaikka ovet käyvät myös Liikuntakeskus Hukassa tihenevään tahtiin, yritystä luotsaava Anna Rounaja sanoo olevansa huolissaan koronan kerryttämästä oululaisten liikuntavelasta.

– Huoli oululaisten kunnosta on suuri.

Hän kannustaa jokaista tarkastelemaan omaa liikkumistaan kriittisesti: mikäli hyötyliikkuminen ja kuntoilu ovat jääneet koronavuonna vähemmälle, nyt jos koskaan on aika tehdä ryhtiliike.

– On erittäin tärkeää lähteä liikkumaan viimeistään nyt, oli tapa mikä tahansa. Liikkuminen on ainoa keino saada sen tuomat hyödyt ja välttää liikkumattomuuden tuomat terveysongelmat, hän muistuttaa.

Onko uuden vuoden lupausten täytäntöönpano liikuntakeskuksissa näinä aikoina turvallista? Liikuntakeskuksista vastataan, että hygienia-asiat ovat ykkösprioriteetti, turvavälien noudattamisesta on tehty helppoa, poikkeusjärjestelyt jatkuvat niin pitkään, kuin tilanne niitä vaatii ja kotitreenareille on tarjolla virtuaalipalveluja.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

-

Näillä vinkeillä ylläpidät liikuntamotivaation

Liikunnallinen uuden vuoden lupaus on helppoa antaa mutta sitäkin vaikeampi pitää.

Kysyimme oululaisilta liikuntakeskustoimijoilta vinkit liikuntamotivaation ylläpitämiseksi.

Kuudessa kuukaudessa endorfiinit jylläämään

”Vuodenvaihdetta on hyvä käyttää oman liikuntamotivaation ponnahduslautana!

Tunnista oletko yksin vai yhdessä liikkuja. Valitse itselle mielekäs liikuntamuoto – ole myös rohkea kokeilemaan uutta.

Kun olet säilyttänyt liikuntamotivaation kuuden kuukauden ajan, alat saavuttamaan hienoja vaikutuksia muun muassa hormonitasolla: liikunta tuottaa jo niin paljon endorfiineja (hyvän olon hormoneja) että kehosi jo kaipaa säännöllisiä liikuntatuokiota!”

Katri Kivari ja Sanna Halonen
Liikuntakeskus Core

Ei sprintti vaan maraton

”Kannattaa muistaa, että elämäntapamuutos ei ole sprintti vaan maraton. Aina ei ole järkevää lähteä heti täydelle laukalle, monesti pienet muutokset liikunta- ja ravintotottumuksissa riittävät alkuun.

Treenikertoja ja -intensiteettiä ehtii kyllä vuoden aikana lisäämään. Kysymys on kuitenkin uusien tapojen juurruttamisesta normiarkeen. Kun kuntosalilla käymisestä tulee samanlainen rutiini kuin vaikka hampaiden pesemisestä, on ennuste uuden tavan jatkumisesta paljon todennäköisempi.

Usein lupaukset ovat myös kovin ulkonäkökeskeisiä mm. kilomääräisine laihduttamistavoitteineen. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, mitä kaikkea muuta hyvää säännöllinen kuntosaliharjoittelu tuo tullessaan. Paremmat yöunet, energisempi arki ja vähentyneet selkä- ja hartiakivut ilahduttavat joka päivä, vaikka kilomääräiseen tavoitteeseen ei heti yltäisikään.”

Johanna Riihijärvi,
Kuntokeskus Liikku

Monipuolisuus on tärkeää

”Uuden vuoden into kannattaa hyödyntää määrätietoisesti, mutta mieluummin liikuntamääriä tasaisen rauhallisesti kasvattamalla kuin äärimmäisellä treeniputkella – näin into ei katkea sairastumisiin, vammoihin tai uupumiseen ennen aikojaan.

Ota tavoitteeksi etsiä itsellesi mieluinen tapa liikkua. Kokeile eri lajeja ja löydä omasi.

Jos teet pakotetusti jotain, et saa siitä aikaiseksi itsellesi rutiinia. Tärkeää olisi saada muutettua alkuinnostus pysyvämmäksi tavaksi. Pienetkin rutiinin muutokset saavat aikaan toivottuja terveysvaikutuksia.

Siispä kokeile; jumppaa, tanssi, venyttele, nostele puntteja, pelaa tennistä. Monipuolisuus on tärkeää. Pääasia kuitenkin on, että nautit liikunnasta.”

Anna Rounaja,
Liikuntakeskus Hukka