Tal­viuin­ti­kau­si käyn­nis­tyi – ou­lu­lai­set tal­viuin­nin kon­ka­rit ker­to­vat miksi ja miten har­ras­tus kan­nat­taa aloit­taa

Vesi on Tuiran rannalla nyt noin kymmenasteista, eli voidaan puhua jo talviuinnisya, sillä kymmentä astetta on pidetty talviuinnin rajana.
Vesi on Tuiran rannalla nyt noin kymmenasteista, eli voidaan puhua jo talviuinnisya, sillä kymmentä astetta on pidetty talviuinnin rajana.
Kuva: Susanna Eksymä

Salla Lamminpää kahlaa polvivesiin Tuiran uimarannalla ja upottaa lämpömittarin veteen.

– Tasan kymmenen astetta. Sehän tarkoittaa siis sitä, että talviuintikausi on virallisesti käynnistynyt.

Hän nousee vedestä laiturille, kävelee määrätietoisin askelin sen päähän ja pulahtaa syksyisen viileään veteen ilman että ilmekään värähtää.

– Jahkailemaan on turha jäädä. Päätös siitä, että veteen mennään eikä meinata, on tehtävä jo pukukopissa, muuten jää menemättä, Lamminpää sanoo ja lähtee uimaan pitkin ja rauhallisin vedoin rantaviivaa myötäillen.

– Ei täältä vielä tähän aikaan vuodesta ole kiire ylös. Toista se on sitten, kun vesi on nollassa. Silloin minuuttikin on pitkä aika ja kroppaa saa kuunnella tarkasti, Lamminpää toteaa ja jatkaa:

– Tästä syystä juuri nyt onkin paras aika aloittaa talviuinti. Keho saa tottua uuteen harrastukseen hiljalleen.

Harrastus alkuun lempeästi

Miten talviuinti kannattaa aloittaa?

Oulun Talviuimarit ry:n puheenjohtaja toimiva Salla Lamminpää ja tiedotusvastaava Timo Viinamäki neuvovat aloittamaan talviuinnin kastautumisesta ja kylmänsietokyvyn kasvaessa pidentämään vedessäoloaikaa ja uintimatkaa pikkuhiljaa omaa kehoa kuulostellen.

– Turvallisinta on uida kaverin kanssa ja etenkin jäiden aikaan virallisissa talviuintipaikoissa, he muistuttavat.

Viinamäki huomauttaa tuulen tekevän talviuinnista viheliäistä, joten ensimmäisille kerroille kannattaa valita tyyni sää.

Sauna sen sijaan kannattaa unohtaa.

– Suoraan saunasta kylmään veteen tai toisinpäin ryntääminen paitsi tuntuu pahalta, se on myös iso rasitus keholle. Jos talviuintiin haluaa välttämättä yhdistää löylyt, kannattaa kehon lämpötilaa tasoitella jonkin aikaa ulkoilmassa mennen tullen, Viinamäki neuvoo.

– Kehoa kannattaa valmistella kylmään myös hengittelemällä hetki rauhallisesti ennen veteen menoa, olipa käynyt saunassa tai ei. Veteen mennessä kannattaa hengittää rauhallisesti ja pitkään ulos, jotta henki ei salpaudu, Lamminpää jatkaa.

Talviuimarit suosittelevat käyttämään pipoa, sillä lämpöä haihtuu runsaasti pään kautta. Päätä ei myöskään pidä kastella, sillä pään verisuonet eivät supistu kylmässä ja pään kastelu voi täten johtaa alilämpöisyyteen.

Kokemusta voi pehmentää myös käyttämällä neopreenisukkia ja -hanskoja, kunhan muistaa, että ne saattavat vääristää kylmän tuntemusta.

– Itse uin mieluiten ilman sukkia ja hanskoja, sillä kipu sormissa ja varpaissa on hyvä mittari, milloin kannattaa tulla pois, Lamminpää sanoo.

Hän muistuttaa myös riittävästä veden juomisesta ennen ja jälkeen talviuinnin.

– Itse tykkään nauttia lämmintä teetä. Kuuma ei ole hyväksi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Salla Lamminpää sanoo oppineensa talviuintiharrastuksen myötä paljon uutta niin kehostaan kuin mielenhallinasta.
Salla Lamminpää sanoo oppineensa talviuintiharrastuksen myötä paljon uutta niin kehostaan kuin mielenhallinasta.
Kuva: Susanna Eksymä

Positiivisia terveysvaikutuksia

Miksi talviuintiharrastus kannattaa aloittaa?

– Voi, mistäköhän minä aloittaisin, Lamminpää naurahtaa.

Vuonna 2014 talviuintiin hurahtanut nainen kertoo saaneensa talviuinnista helpotusta ennen kaikkea stressiin sekä niska-hartiakipuihin. Yöunetkin ovat parantuneet.

Viinamäki puolestaan sanoo kylmään veteen pulahtamisen antavan energiaa ja olevan hänelle paras konsti resetoida niin keho kuin mieli.

– Olipa kyseessä fyysinen tai henkinen kuormitus, uinti palauttaa. Työelämässä ollessani tapasin aina aloittaa viikonloput avannosta. Sinne tipahti viikon työtaakka ja oli mukava aloittaa vapaat.

Talviuimarit kertovat edellä mainittujen seikkojen lisäksi kylmän veden muun muassa helpottavan nivelkipuja, kasvattavan vastustuskykyä infektiosairauksia vastaan, laskevan verenpainetta ja parantavan ihon kimmoisuutta.

– Tutkittuja terveyshyötyjä on valtavasti.

Kisaajia vähän, harrastajia paljon

Lamminpäälle ja Viinamäelle ei ole riittänyt pelkästään kylmän veden tuoma haaste, vaan he ovat löytäneet tiensä myös talvikilpauinnin pariin. Molemmilla on palkintokaapeissaan lukuisia arvokisamitaleja, viimeisimmät helmikuussa Slovakiassa järjestetyistä MM-kisoista.

Seuraava tähtäin on talviuinnin SM-kilpailuissa, jotka järjestetään helmikuussa Laukaan Peurungassa. Samalla Suomessa uidaan myös ensimmäisen kerran Euroopan mestaruuksista.

– Meitä kisaavia on Oulun Talviuimareissa kymmenkunta kaikista noin 170:stä jäsenestä, Lamminpää laskeskelee.

Hän kiirehtii lisäämään, että seuraan kuulumattomia talviuinnin harrastajia on Oulussa huomattavasti enemmän. Parhaimmillaan nimensä Tuiran pukukoppien vieraskirjaan on jättänyt 300 talviuimaria vuorokaudessa.

– Kaupungin ainoaa talviuintipaikkaa on uhannut niin alueen kaavoitus kuin säästöleikkurit. Toivomme hartaasti, että Tuiran talviuintipaikka säilyisi. Sen hyödyt ovat kiistattomat.