Suomi ja Tanska tii­vis­tä­vät yh­teis­työ­tään puo­lus­tuk­ses­sa ja va­rau­tu­mi­seen liit­ty­vis­sä asiois­sa

Helsinki

Suomi ja Tanska tiivistävät kahdenkeskistä puolustusyhteistyötään sekä yhteistyötään varautumiseen liittyvissä asioissa, kertovat puolustusministeriö ja sisäministeriö.

Asiasta linjattiin maiden ministerien välillä tiistaina Tanskan valtiovierailun yhteydessä.

Suomen puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.) ja Tanskan puolustusministeri Troels Lund Poulsen antoivat yhteisjulistuksen, jossa painotetaan maiden halukkuutta kehittää kahdenvälistä puolustusyhteistyötä muun muassa merellisen yhteistyön, F-35-kaluston sekä puolustusmateriaalihankintojen osalta.

Sisäministeri Mari Rantanen (ps.) ja Tanskan varautumisministeri Torsten Schack Pedersen puolestaan allekirjoittivat yhteistyölinjauksen siviilivalmiudesta ja resilienssistä eli kriisinkestävyydestä.

Linjaus kattaa muun muassa siviiliväestön suojaamisen, kriittisen infrastruktuurin suojaamisen, hybridikysymykset sekä Ukrainan tukemisen.

Ilmoita asiavirheestä