Kansalaisaloitteet: Ou­lu­lai­sen Olli Kohosen kan­sa­lais­aloi­te teki stopin ve­si­lai­tos­ten yk­si­tyis­tä­mi­sel­le

vaalit: En­sim­mäi­set alue­vaa­lit jär­jes­te­tään tam­mi­kuun lopulla – tästä vaa­leis­sa ää­nes­te­tään

Spor­ta­ge ben­sa­tur­bol­la on pirteä

Oulu
Sportagen mallisto on laaja, hintahaitari 26 390–49 780 euroa. Tärkeä peruutuskamera on vakiovaruste.
Sportagen mallisto on laaja, hintahaitari 26 390–49 780 euroa.
Sportagen mallisto on laaja, hintahaitari 26 390–49 780 euroa.
Kuva: Tommi Ruuskanen

Kia Sportage bensiiniturbomoottorilla on totaalisen erilainen auto kuin samalla litratilavuudella oleva, vapaasti hengittävällä moottorilla varustettu.

Forum24 koeajoi Sportagen kaksoiskytkinvaihteistolla ja 177-hevosvoimaisella turbomoottorilla.

Ulkonäkö:

Sportage on SUV eli Sports Utility Vehicle. Korkeahko maavara on helppo havaita Sportagen sivuprofiilissa. Keulan muodot ja väreillä toteutettu ilme ovat vahvat. Pyöränkaaret ovat kookkaat, ne mahdollistavat vakioRengasta isomman vaihtoehdon. Ikkunoita kiertää kromattu lista, joka yhdistää etu- ja takaikkunat kokonaisuudeksi. Koeajetun Sportagen vanteissa on hienoja linjoja.

Ajettavuus:

Tällaisella autolla ajetaan paljon kaupungeissa, ajettavuus on ketterää myös ahtaissa tilanteissa.

Näkyvyys kuljettajan istuimelta on riittävä, kuljettajaa avustetaan muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmällä.

Automaattivaihteisto antaa kaupunkiajoon vaivattomuutta eikä tätä turbomoottoria etuvetoisena manuaalina ole edes saatavilla. Maantiellä Sportage liikkuu eleettömän tasaisesti ja hiljaisesti.

Tilojen käytännöllisyys:

Sportage yllättää runsailla sisätiloilla. Neljälle aikuiselle tilaa on runsaasti. Viideskin on mahdollinen, mutta takaistuimen keskipaikka ei houkuta pitkälle matkalle.

Tavaratilan koko on 503/1 492 litraa. Tavaran kuljetuskapasiteetti on kilpailukykyinen farmariautoille.

Vaihdevivun edessä on kätevä tila kuljettajan puhelimelle. Bluetooth pariliitos onnistuu vain auton ollessa pysähdyksissä.

Suorituskyky:

Moottori vääntää lähes tyhjäkäynniltä 4 500 kierrokseen 265 Newtonmetriä. Voimaa on koko kierrosalueen alusta loppuun, tämän huomaa tasaisena voiman tunteena. Hyvä näin, moottoria voi käyttää rauhallisesti matalilla kierroksilla tai nopeasti kiihtyvyyttä haettaessa korkeimmilla kierroksilla.

Erityiseen taloudellisuuteen kokonaisuus eli kori, moottori ja vaihteisto eivät pääse. Sekalaisessa taajama-ajossa, jossa ajetaan lyhyitä siirtoja moottoritiellä, bensiiniä kuluu lähes 10 litraa sadalle kilometrille. Maantieajossa kulutus putoaa 6,5–7 litraan. Kian ilmoittama keskikulutus 7,6–8,2 litraa sadalle kilometrille

Varustelutaso:

LX- mallin vakiovarusteita: 17 tuuman kevytmetallivanteet, TSA-perävaunun vakautusjärjestelmä, peruutuskamera, vakionopeudensäädin, 7 tuuman TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa, Bluetooth hands-free puheentunnistuksella, lämmitettävä ohjauspyörä, istuinlämmitys etu- ja takaistuimilla reunapaikoilla, ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille, tavaratilan pohjan korkeussäätö.

Myynti Oulussa: Delta Oy ja Rinta-Joupin Autoliike Oy.

Video koeajosta nähtävissä Oulu247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storsta tai Google Playsta.


Kiitämme:

+ Mukavaa käytettävyyttä.

+ Laajaa vakiovarustelua.

Moitimme:

- Taajama-ajon kulutusta.

FAKTA:Kia Sportage 1,6 T-GDI 177 hv

Pituus 4 485 mm.

Akseliväli 2 670 mm.

Leveys 1 855 mm.

Korkeus 1 645 mm.

Moottori 1 598 cm3.

CO2-päästöt 186 g/km.

Teho 177 hv.

Vääntömomentti 265 Nm/1 500-4 500 r/min.

0–100 8,9 s.

Huippunopeus 201 km/h.

Kokoluokka D-segmentti.

Kokonaismassa 2 140 kiloa.

Ajoneuvovero 244,55 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 30 990 euroa.