So­siaa­li­sen median käyttö rek­ry­toin­nis­sa vä­häis­tä

Suomalaisyritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa vähän rekrytoidessaan uusia työntekijöitä.

-
Kuva: Heikki Uusitalo

Suomalaisyritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa vähän rekrytoidessaan uusia työntekijöitä. Vaikka kansainvälisessä vertailussa somen käyttö on edelleen lapsenkengissä, asiantuntijat uskovat perinteisen työnhaun muuttuvan lähivuosina.

Keväällä julkaistun kansallisen rekrytointitutkimuksen mukaan vain noin kymmenesosa suomalaisyrityksistä hyödyntää aktiivisesti Facebookia ja Twitteria.

LinkedIniä käyttää hieman yli viidennes yrityksistä.

Tilastojen mukaan Yhdysvalloissa peräti yli 90 prosenttia yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan.
Suomalaisyritysten työnhaussa pintansa pitävät perinteiset kanavat: yritysten omat verkkosivut, TE-palvelut sekä henkilöstön kontaktit.

Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että somen käyttö rekrytoinnissa yleistyy sekä antaa uusia mahdollisuuksia.

”Uskon, että kasvun nopeus tulee yllättämään vielä monet”, sanoo pitkän linjan some-ammattilainen, viestintätoimisto Netprofile Finlandin partneri Christina Forsgård.

Sosiaalisen median käyttö rekrytoinnissa vaihtelee toimialoittain. Eniten sitä hyödyntävät viestinnän, myynnin ja markkinoinnin sekä IT-sektorin ammattilaiset. Vähiten sitä käytetään esimerkiksi rakennus- ja kuljetussektorilla.