
Lupiinin luontainen levinneisyysalue on Pohjois-Amerikassa. Laji tuotiin Eurooppaan koriste- ja rehukasviksi vuonna 1826.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen
Suomen ympäristökeskus, Luonnonvarakeskus ja Suomen luonnonsuojeluliitto ovat ideoineet Soolotalkoot-kampanjan, jossa torjutaan haitallisia vieraslajeja. Sosiaalista mediaa hyödyntävä kampanja kannustaa suomalaisia ilmoittamaan vieraslajihavaintonsa ja kitkemään vieraslajit pois.
Mistä syntyi idea kampanjaan, tutkija Sannakajsa Velmala Luonnonvarakeskuksesta?
– Idea tuli siitä, kun pohdimme koronan aiheuttamien kokoontumisrajoitusten vaikutuksia talkootoimintaan. Korona on merkittävästi haitannut talkootyötä ja vieraslajitorjuntaa. Perinteiset talkoot, joita ovat järjestäneet muun muassa luonnonsuojeluyhdistykset, Martat sekä maa- ja kotitalousnaiset, ovat koronan myötä jääneet pois. Halusimme, että alkavana kesänä päästään talkoilemaan.