”So­mes­sa kiu­saa­mi­nen on rä­jäh­tä­nyt” – opet­ta­jien mukaan uusi tek­niik­ka näkyy kiu­saa­mi­ses­sa

Opettajille tehdyn kyselyn mukaan etenkin yläkoulussa oppilaat kiusaavat toisiaan yhä enemmän sosiaalisen median tai esimerkiksi kännykän kautta.

älypuhelin, puhelin, kännykkä
älypuhelin, puhelin, kännykkä
älypuhelin, puhelin, kännykkä
Kuva: Essi Puuri

Opettajille tehdyn kyselyn mukaan etenkin yläkoulussa oppilaat kiusaavat toisiaan yhä enemmän sosiaalisen median tai esimerkiksi kännykän kautta.

– Sosiaalisessa mediassa oleva kiusaaminen on räjähtänyt, arvioi kyselyyn vastannut yläkoulun opettaja.

Viime vuoden lopulla uutisoitiin helsinkiläiskoulusta, jossa oppilaat yrittivät saada opettajia suuttumaan ja kuvasivat sitten reaktioita videolle. Videot julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Mediassa syntyi keskustelua kurinpidosta ja kiusaamisesta.

Lännen Media teki joulukuussa yhdessä OAJ:n kanssa opettajille kyselyn kiusaamisesta ja koulumaailman ajankohtaisista aiheista. Siihen vastasi 382 opettajaa eli 7,8 prosenttia kyselyn saaneista.

-

OAJ:n työelämäasiamiehen Riina Länsikallion arvion mukaan tulokset ovat suuntaa-antavia, vaikka vastaajamäärä jäi melko pieneksi. Ne ovat samansuuntaisia kuin OAJ:n aiemmissa selvityksissä.

Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan yläkoulussa somekiusaaminen on lähes yhtä yleinen kiusaamisen muoto kuin ulkopuolelle jättäminen.

Kaikkein yleisimpänä kiusaamisen muotona vastanneet opettajat pitivät nimittelyä ja huutelua.

47 prosenttia vastanneista opettajista kertoi olleensa itse epäasiallisen kohtelun tai kiusaamisen kohteena viimeisen vuoden aikana.

Kurinpitokeinoja kaivattiin lisää

68 prosenttia kyselyn vastaajista kaipasi lisää keinoja kurinpitoon. Avoimissa vastauksissa toistui esimerkiksi toive siitä, että määräaikainen erottaminen koulusta olisi nykyistä helpompaa.

– Opettaja on melko kädetön varsinkin fyysisissä tilanteissa ja oppilaiden luokasta poistamisessa, totesi kyselyyn vastannut yläkoulun opettaja.

– Kännykän käyttö oppituntien aikana EHDOTTOMASTI kielletty. Opetustarkoituksessa siitä erikseen ilmoitetaan oppilaille ja kännykkä otetaan esiin, vastasi toinen.

Kyselyyn vastanneet opettajat suhtautuivat kriittisesti siihen, miten erityislasten integrointi tavalliseen opetukseen on onnistunut. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että se on onnistunut huonosti tai erittäin huonosti.

Peruskoululaisista 16 prosenttia eli lähes 86 000 saa erityisopetusta. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki jaetaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Erityistä tukea sai vuonna 2015 noin 40 000 oppilasta.

Lue opettajien kuvauksia kiusaamistapauksista.