Ei enää samat kädet
Jonna Pirttijoki-Helanen ei murehdi MS-tautia, jolle ei itse voi mitään. Lääkehoito on kehittynyt niin, että ensimmäisten oireiden jälkeen ammattimuusikko tunsi itsensä lähes terveeksi 15 vuotta.
Eräänä talviaamuna vuonna 2005 Jonna Pirttijoki-Helanen heräsi eikä tuntenut vasemmalla kädellään mitään.
Edellisenä iltana hän oli ollut soittotunnilla, ja kaikki oli pelannut niin kuin piti.
Pirttijoki-Helanen oli alle 18-vuotias. Hän kävi lukiota Kokkolassa ja opiskeli harmonikan soittoa konservatoriossa.
Lääkäri arveli, että kädessä oli jännetupen tulehdus.
Parin päivän päästä vasen jalkakin oli tunnoton.