Sau­voil­la li­sä­te­hoa rul­la­luis­te­luun

KalevaJos tavalliseen rullaluisteluun hakee vaihtelua tai haluaa kuntoiluunsa lisätehoa, kannattaa koke

Tassu ja piikki. Sauvarulla-luisteluun suunnitelluissa sauvoissa on metallipiikin lisäksi kumitassu.
Tassu ja piikki. Sauvarulla-luisteluun suunnitelluissa sauvoissa on metallipiikin lisäksi kumitassu.
Kuva: Eljas Sallmén

Jos tavalliseen rullaluisteluun hakee vaihtelua tai haluaa kuntoiluunsa lisätehoa, kannattaa kokeilla lajia sauvojen kera. "Siinä harjoitusta tulee monipuolisesti sekä ylä- että alavartalolle. Montako muuta tällaista kesälajia on", huomauttaa Pohjois-Pohjanmaan liikunta ry:n kunto- ja terveysliikuntapäällikkö Ilkka Kurttila.

Vaikea laji sauvarullaluistelu ei ole, ei etenkään niille, jotka ovat tavanomaisen rullaluistelun jo opetelleet.

Pohjois-Pohjanmaan liikunnan kouluttaja Janne Helttunen sanoo jopa, että aloituskynnys sauvoilla rullaluisteluun voi olla matalampikin: kun tukipisteitä on sauvojen ansiosta kaksi lisää, aloittelijan olo voi olla turvallisempi.

Kurttilan ja Helttusen mukaan sauvarullaluistelussa on joka tapauksessa omat niksinsä, joiden tunteminen tekee kuntoilusta tehokkaampaa ja mukavampaa.

Sauvojen ihannepituus sauvarullaluistelussa lasketaan kaavalla 0,90 x luistelijan oma pituus + 2,5 senttimetriä. Jo tästä seuraa se, että riittävän pitkiä sauvakävelysauvoja ei luisteluun kaupoista löydy. Parempi keino onkin kaivaa esiin tai ostaa sauvat, joita käytetään luisteluhiihdossa, sillä niistä löytää oikeita pituuksia.

Kaikkein toimivin vaihtoehto on ostaa erityisesti sauvarullaluisteluun suunnitellut sauvat. Kotimaisten sauvojen hintahaitari on liikkeissä 40:stä aina 100 euroon.

Jos sauvarullaluistelussa käytettävät sauvat ovat liian pitkät, luistelijan painopiste jää liian ylös ja ylävartalon käyttö vauhdittajana ei onnistu.

Rullaluistelusauvoissa on hiihtosauvoista poiketen paitsi metallipiikki myös kumitassu. Koska normaalimenossa maahan osuu vain metallipiikki, ei tassu, on tassuttoman hiihtosauvankin käyttö täysin mahdollista.

Lajia aloittavan kannattaa harjoitella alkuvaiheessa tasatyöntöä. Sillä on helppo edetä ruuhkaisemmassakin paikassa ja se opettaa koko vartalon käyttöä tehokkaasti.

Tämän jälkeen on helpompaa siirtyä yleisimmin käytettyyn tyyliin, kaksivaiheisiin tasaluisteluun.

Kaksivaiheisessa tasaluistelussa sauvojen tasatyöntöä seuraa työntöpuolen jalan ponnistus. Sauvatyönnön jälkeen tulee potkupuolen jalan ponnistus, jonka aikana kädet heilahtavat nopeasti eteen.

Peruspotku sauvarullailussa on sama kuin tavallisessakin rullaluistelussa. Kiihkeärytmisen, hiihdossa käytettävän Wassberg-tyylin voi jättää alan vakavien harrastajien käyttöön.

Sauvarullaluistelun jarrutus tapahtuu niin, että luistelijan painopistettä viedään alas hivenen kyykistymällä, jarrupuolen luistin tuodaan eteen ja painetaan jarrupalaa maahan. Jarrutusta tehostetaan sauvoilla.

Vartaloa kannattaa sauvarullaluistelussa pitää mahdollisimman suorassa menosuuntaan nähden, sillä ylimääräiset vartalon kierrot hukkaavat ponnistuksesta saadun voiman. Keinuminen sivuille vie sitä paitsi tilaa luisteluväylillä.

"Ylipäätään en lähtisi sauvojen kanssa esimerkiksi Oulun Torinrantaan. Enemmän baanaa on hyvä olla", Helttunen sanoo.

Lisätietoa sauvarullaluistelusta saa esimerkiksi nettisivuilta www.nordicblading.com