Sakkoihin suunnitellaan jälleen rajuja korotuksia.
Oikeusministeriössä on valmisteltu sakkojen korottamiseen tähtäävää hallituksen esitystä, jossa päiväsakkoja, rikesakkoja ja yhteisösakkoja korotetaan.
Esitysluonnoksen mukaan päiväsakkojen rahamäärät korotetaan noin kaksinkertaisiksi, rikesakkoja korotetaan noin puolitoistakertaisiksi ja yhteisösakon suuruus peräti kolminkertaistetaan.
Korotusten on kaavailtu astuvan voimaan jo tämän kevään aikana.
Esitystä on määrä käsitellä valtioneuvoston yleisistunnossa tänään torstaina. Päivän mittaan selvinnee, onko oikeusministeriö tehnyt esitykseen lausuntokierroksen jälkeen muutoksia vai lähdetäänkö niitä toteuttamaan siinä ehdotetulla tavalla.
Jopa poliisi pitää kohtuuttomina
Toteutuessaan uudistukset kurittaisivat etenkin tieliikenteen käyttäjiä, sillä suurin osa sakoista määrätään tieliikenteen rikkomuksista.
Poliisihallituksen mielestä ehdotetut korotukset ovat osin jopa kohtuuttoman kovia.
Erityisesti ylinopeussakkojen koetaan kohoavan suhteettoman korkeiksi verrattuna muihin rikkomuksiin ja teon moitittavuuteen.
Siitä jatkossa mahdollisesti saatava korotettu rikesakko saattaisi olla alimmillaankin suurempi kuin esimerkiksi näpistyksestä, lievästä pahoinpitelystä tai pahoinpitelystä saatava, tuloista riippuvainen päiväsakko.
”Mikäli valvontaa suorittavan viranomaisen usko rangaistusten oikeutukseen menetetään, putoaa pohja koko järjestelmältä”, Poliisihallitus toteaa lakiesityksestä antamassaan lausunnossa. Esitys herätti laajalti kovaa arvostelua.