Mainos

Sähkö, kaasu, hyb­ri­di, ben­sii­ni vai diesel – Wet­te­rin Aarne Simula antaa vink­ke­jä sopivan auton va­lin­taan

Sähkö, kaasu, hybridi, bensiini vai diesel?

Wetterillä voi käydä koeajamassa kaikkia eri käyttövoimia käyttäviä autoja, Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula kertoo. ”Autoa ostaessa kannattaa huomioida, että vähäpäästöisissä autoissa autovero on perusautoa pienempi.”
Wetterillä voi käydä koeajamassa kaikkia eri käyttövoimia käyttäviä autoja, Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula kertoo. ”Autoa ostaessa kannattaa huomioida, että vähäpäästöisissä autoissa autovero on perusautoa pienempi.”
Kuva: Anna-Tuulia Hautala

Sähkö, kaasu, hybridi, bensiini vai diesel? Tähän kysymykseen törmää yhä useammin, kun alkaa miettiä uutta autoa.

”Kaikille löytyy sopiva ratkaisu, kun tietää omat tarpeensa”, Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula kertoo.

Autovalinta on pitkälti kiinni siitä, miten paljon ajaa vuodessa ja ovatko ajomatkat pitkiä vai lyhyitä. Samoin pitää huomioida, onko työpaikalla ja kotona latausmahdollisuus sekä riittääkö akku päivittäisille matkoille. Pakkanen taas heikentää akun kestävyyttä.

”Hybridien akun toimintasäde kasvaa koko ajan. Se on nyt lähelle 100 kilometriä, kun tyypillinen päivittäinen ajomatka on 56 kilometriä”, Simula selittää.

Jakelu- ja latausverkon vähyys hidastaa sähkö-, kaasu- ja hybridiautojen suosiota. Toisaalta sähköauto ei sovellu kaikille, vaikka siitä puhutaan paljon. Dieseliä taas Simulasta mollataan väärin perustein.

”Dieselhybridi on pienikulutuksinen akun loputtuakin. Samoin dieselmoottorien päästöt ovat vähentyneet valtavasti.”

Mullistusten vuosikymmen

Vähäpäästöiset autot kiinnostavat yhä enemmän kuluttajia. Simula pitää pitää kuluvaa vuosikymmentä autohistorian mullistavimpana sitten auton keksimisen.

”Ennen vaihtoehtoja olivat vain bensiini ja diesel. Nyt voi valita hybridin molemmista, täyssähköauton tai kaasuauton.”

Myös hiilidioksidipäästöjen tiukentaminen mullistaa autoilua. EU on asettanut ensi vuodelle päästötavoitteeksi 95 grammaa kilometriltä. Tällä hetkellä keskipäästö EU:n alueella on 114 g/km. Tarkoituksena on vähitellen pienentää päästöjä niin, että kymmenen vuoden päästä autojen päästöt ovat vain 65 g/km.

”Vuoden 2030 tavoite on realistinen, mutta aiemmat loikat ovat hankalia, koska tuotekehitysaikaa ei ole tarpeeksi”, Simula miettii.

Hallitus heilutteli automarkkinoita

Automarkkinat ovat heilahdelleet hallituksen päätösten myötä. Ensirekisteröinnit notkahtivat vuoden 2018 lopulla, kun autoveroa muutettiin tiukentamalla keski- ja suurikulutuksisten autojen päästörajoja. Tämä johti isopäästöisten autojen tuontiin ulkomailta.

”Veroa korjattiin parin kuukauden päästä, mutta kuluttajat eivät sitä kuulleet. Nykyinen hallitus on päättänyt, ettei autoveroon kosketa tällä hallituskaudella”, Simula muistuttaa.

Poliitikkojen alalle luoma epävarmuus tuntuu ikävältä.

”Viime vuonna moni autoliike joutui pitämään yt-neuvottelut. Ulkopuolinen tekijä aiheuttaa häiriötä markkinoihin, vaikka itsellä olisi kaikki kunnossa”, Simula harmittelee.

Taannoinen hallituksen romutuskampanja sen sijaan oli Simulasta onnistunut idea.

”Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Tilalle tuli vähäpäästöisiä ja turvallisempia autoja. Toinen hyvä idea olisi tukea vähäpäästöisiä työsuhdeautoja. Ne tyypillisesti vaihdetaan muutaman vuoden välein, joten vaihtoautomarkkinoille tulisi uusia vaihtoehtoja, kuten hybridejä.”

Simula toivoo, että Suomessa autovero menisi enemmän eurooppalaiseen suuntaan eli käytön verottamiseen.

”Kun muutos etenisi portaittain, ei markkinoille tulisi häiriöitä eikä autojen hankkimista lykättäisi.”

Simula itse vaihtaa usein autoa. Hän on ajanut kaikkia eri käyttövoimia käyttäviä autoja.

”Kaikissa käyttövoimissa on omat etunsa. Mikä kenellekin sopii parhaiten.”