Esiselvitys: Po­lii­sin mukaan Oulun kau­pun­gin­joh­toa ei epäillä vir­ka­ri­kok­sis­ta

Kärpät: NHL-asian­tun­ti­ja Kärp­pien yl­lä­tys­han­kin­nas­ta: ”Hy­vä­kun­toi­nen Nick Ritchie on yli­voi­mai­nen pelaaja Suomen lii­gaan”

Ukrainan pakolaiset: Marian syn­ny­tys alkoi samana iltana kun tieto Oulun pak­ko­läh­dös­tä tuli

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi + Lauantai 15,90 €/kk

Ra­port­ti: Joka vii­den­nen kuo­lon­ko­la­rin ai­heut­ti nuori kul­jet­ta­ja, heistä kol­man­nes oli päih­ty­nei­tä

18–24-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat yhteensä 168 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta vuosina 2015–2019, kertoo Onnettomuustietoinstituutin tuore OTI-nuorisoraportti. Onnettomuuksissa menehtyi 196 henkilöä.

Onnettomuuksien määrä vastaa noin viidennestä kaikista ajanjaksolla tapahtuneista kuolonkolareista.

Nuorten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa korostui muita ikäryhmiä useammin riskikäyttäytyminen, kuten päihtyneenä ajaminen ja ylinopeus. Reilu kolmannes nuorista turmakuskeista ajoi vähintään 0,5 promillen humalassa. Ylinopeutta ajoi 64 prosenttia, joista suurin osa ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta.

Raportin mukaan nuorten kuolonkolarien taustalla on monesti useita samanaikaisia riskitekijöitä. Nuorista onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista joka neljäs ajoi samaan aikaan päihtyneenä, vähintään 10 km/h ylinopeutta ja ilman turvavyötä.

Nuorten kuljettajien aiheuttamissa kuolonkolareissa menehtyneistä 78 prosenttia oli nuoria. Tyypillisesti uhreja olivat kuljettaja itse ja hänen kyydissään matkustaneet.

Yleisimpiä nuorten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia olivat tieltä suistumiset ja nokkakolarit, kuten muillakin ikäryhmillä. Nuorilla onnettomuuteen johti usein virhe ajoneuvon käsittelyssä. Yleensä nuori kuljettaja tekee ohjausliikkeen liian myöhään tai liian voimakkaasti, minkä seurauksena hän menettää ajoneuvon hallinnan.