Pu­hee­nai­he: Tar­vi­taan­ko poh­joi­ses­sa vä­li­kau­den ren­kai­ta? "En usko, että juu­ri­kaan muu­tok­sia ta­pah­tuu ih­mis­ten käyt­täy­ty­mi­ses­sä"

Sunnuntain lehdessä Kalevan kokoama Sunnuntaikäräjät-raati ottaa kantaa välikauden renkaisiin.

Renkaidenvaihto on tavallisella auton käyttäjällä edessään yleensä kaksi kertaa vuodessa.
Renkaidenvaihto on tavallisella auton käyttäjällä edessään yleensä kaksi kertaa vuodessa.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

Sunnuntain lehdessä Kalevan kokoama Sunnuntaikäräjät-raati ottaa kantaa välikauden renkaisiin.

Välikauden renkaita tarjotaan autoilijoille ennen nastarenkaisiin siirtymistä. Näitä all season -renkaita voi käyttää myös keväällä nastarenkaiden jälkeen ennen kesärenkaita.

Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta lähtien tai keliolosuhteiden niin vaatiessa. Joulukuun alusta lähtien talvirenkaat ovat pakolliset.

Tarvitaanko pohjoisessa Suomessa kolmenlaisia renkaita?

Ratkaisu äänin 5-0 ei tarvita.

Ylikonstaapeli Matti Kiljunen Oulun poliisilaitoksen liikenneyksiköstä sanaa, että markkinoilla on nyt useita vaihtoehtoja auton renkaiksi.

– Näitä ovat nastoilla varustetut talvirenkaat, Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut nastattomat talvirenkaat, Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitellut nastattomat talvirenkaat, uutena ryhmänä välikelin rengas ja kesärengas.

Kiljusen mukaan suomalaiset ovat ajaneet erittäin hankalissa olosuhteissa kauan ja lisäksi meidän talvirengasperinne yltää kauas.

– Mielestäni keskimääräisiä kilometrejä ajava autoilija pärjää mainiosti hyvillä kesärenkailla ja hyvillä talvirenkailla, joko nastallisilla tai nastattomilla. Nastattomat talvirenkaat ns. kitkarenkaat vaativat ehkä hieman ennakoivampaa ajotyyliä ainakin ääriolosuhteissa. Pimeä ja talvikeli vaativat muutenkin ajotyylin muutosta ennakoivampaan suuntaa kaikilta tienkäyttäjiltä. Renkailla ei pelkästään voida ostaa aikaa, kun sitä kipeimmin tarvitaan liikenteessä.

– Paljon ajavat kuljettajat saattavat harkita näitä uusia välikelin renkaita keväällä ja syksyllä käytettäviksi. Näillä saavutetaan lähellä nollakeliä olevissa ja märissä olosuhteissa hyviä ominaisuuksia esimerkiksi vedenpoistamiseen renkaan alta, joita kesärenkaat ei niin hyvin anna, varsinkin kuluneena. Kuitenkin, jos ajokeli vaihtelee märästä jäiseen, niin välikelinrengas ei enää riitä. Valinnan varaa renkaissa on paljon, mutta ennen kaikkea renkaiden tulee olla hyvässä kunnossa ja kohtuullisen tuoreet, jotta pito ei ole hävinnyt seoksen kovettuessa. Koskee myös kesärenkaita.

Kiljunen kertoo, että Suomessa siirrytään ensi vuoden kesäkuun 1. päivän jälkeen talvirenkaiden käytön suhteen sää- ja keliperusteiseen pakkoon marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana uuden tieliikennelain myötä.

– En usko, että juurikaan muutoksia tapahtuu ihmisten käyttäytymisessä talvirenkaiden käyttämisen suhteen, koska olosuhteemme pakottavat meidät käyttämään turvallisia renkaita kuten tähänkin asti on käytetty. Me pohjoisessa olemme oppineet ennakoimaan sään vaihteluja hyvin.

Erityyppiset renkaat antavat mahdollisuuksia harkita tarpeiden mukaan turvallisimmat renkaat ajoneuvon alle ja turvallisuuttahan ei ole koskaan liikaa liikenteessä. Kuitenkin ennakoimalla pärjäämme hyvin perinteisellä kesärengas talvirengas yhdistelmällä.

Lähitapiolan Pohjoisen korvauspäällikkö Pekka Väisänen Oulusta kertoo, että yleisesti ottaen pohjoisessa Suomessa välikausirenkaita ei tarvitse. Kitkarenkaat ovat nykyään hyviä läpi talven pääteillä ajettaessa.

– Nastarenkaiden osalta pito-ominaisuudet ovat parhaimmillaan jäisillä ja lumisilla teillä. Jos autolla ajetaan paljon, ja kilometrit kertyvät enimmäkseen sulilla pääteillä, voivat välikausirenkaat olla tarpeelliset. Välikausirenkaiden käytön aika-ikkunan arvioiminen saattaa olla kuitenkin hieman hankalaa; kun keliolosuhteiden mukaisesti renkaita vaihdetaan, niin vaihtoja joutuu tekemään aika useasti. Kun renkaat on valittu, tärkeintä on kuitenkin varmistaa niiden hyvä kunto ja riittävä urasyvyys.

Tuoteasiantuntija Tomi Räme Michelin autorenkailta kertoo, että Michelinin ”välikauden renkaaksi” kutsuttu rengas on itse asiassa pohjoismaisiin oloihin kehitetty kesärengas Michelin CrossClimate.

–Pito-ominaisuuksiensa ja kumilaatunsa ansiosta se toimii perinteistä kesärengasta paremmin myös kevään ja syksyn viileissä ja sateisissa olosuhteissa. Pohjoisessa Suomessa talvi lumisine ja jäisine teineen tulee kuitenkin varhain ja voi jatkua pitkälle loppukevääseen.

Varsinaisia välikausia ei juuri ole, enkä suosittele sellaisiin oloihin kolmatta ”välikauden” rengassarjaa. Sen sijaan Michelin CrossClimate on oiva valinta pohjoisten olojen kesärenkaaksi.

Tiepalvelusmies ja Autoliitto Oulun osasto ry:n varapuheenjohtaja Jarmo Lempinen sanoo, että Pohjoisessa Suomessa on kelien muutokset talviseen suuntaan vuosittain ajankohdiltaan melko vakiot. Vaikka ilmaston muutoksista johtuen alkuajankohta hieman siirtyy syksyllä myöhäisemmäksi teiden pysyessä pitempään sulana, jota osittain myös suolauksen runsas määrä auttaa, ei välikelin renkaita tarvita. Ei siis syksyllä siirryttäessä talveen, eikä keväällä kesää kohti mentäessä.

– Mikäli ei syystä tai toisesta halua käyttää nastarenkaita talvisilla keleillä silloin kun niiden käyttöaika on määrätty, voi kuitenkin käyttää M+S merkittyjä kitkarenkaita. Kitkarenkailla voi ajaa talvellakin normaalisti huomioiden jarrutusmatkojen mahdollisesti hieman pitemmän vaativuuden Kitkarenkaiden käyttö on luvallista, vaikka kesällä, mutta ei ihan suositeltavaa silloin niiden ääritilanteissa normaalia kesärengasta heikompien ominaisuuksiensa takia. Kahdet renkaat riittävät hyvin pohjoisen Suomen olosuhteissa, koska autoilijat tuskin kaipaavat lisätyötä ja -huolehtimista vaihdosta sekä mahdollista lisäkuluista. Omat vaikeutensa monelle aiheuttaa lisäksi kolmansien renkaiden mukanaan tuoma tilavaatimus säilytyksessä.

Mikäli haluaa kuitenkin välikelejä varten erillisen rengassarjan, joutuu satsaamaan vanteiden hankintaan lisää rahaa ”ylimääräisen” rengaskerran lisäksi, joka tulee kertaluontoisesti omalta osaltaan lisäämään kertyviä kustannuksia.

TekniikanMaailman päätoimittaja Reijo Ruokanen huomauttaa, että "välikauden rengas” on talvirengas, joka on tarkoitettu lähinnä Keski-Euroopan talveen.

– Välikauden renkaat ovat märällä ja kylmällä asfaltilla ominaisuuksiltaan paljon parempia kuin pohjoismaiset talvirenkaat, mutta lumella ja jäällä pito on huonompi. Keski-Euroopassa tiet suolataan puhtaaksi ja kovimpien lumisateiden aikaan alle laitetaan lumiketjut. Pohjoismaisia talvirenkaita käytettäessä lumiketjuja ei tarvita, mutta ”välikelin” suorituskyvyssä joutuu antamaan tasoitusta. Märällä asfaltilla 10 metrillä kasvanut jarrutusmatka on kuitenkin yleensä pienempi paha kuin jäisissä olosuhteissa 30 metrillä kasvanut jarrutusmatka.

Lue myös: Mitä talvikelillä tarkoitetaan? Kelpaavatko "joka kauden" renkaat? Tämä kaikki autoilijan on tiedettävä, kun talvirengaspakko lievenee

Mitä mieltä olet välikauden renkaista, tarvitaanko niitä Suomeen? Kirjoita kommenttisi tämän jutun kommenttilaatikkoon tai kerro mielipiteesi Facebook-päivityksessä.