Pu­hee­nai­he: Pitääkö yk­si­tyis­au­toi­lua vä­hen­tää Suo­mes­sa?

Sunnuntain lehdessä Kalevan kokoama Sunnuntaikäräjät-raati ottaa kantaa yhteiskäyttöautoihin, joiden arvioidaan vähentävän yksityisautoilua.

Työssäkäynti, kauppamatkat, vapaa-aika, pysäköinti ja koko liikenne rakentuvat paljolti yksityisautoiluun.
Työssäkäynti, kauppamatkat, vapaa-aika, pysäköinti ja koko liikenne rakentuvat paljolti yksityisautoiluun.
Kuva: Essi Puuri

Sunnuntain lehdessä Kalevan kokoama Sunnuntaikäräjät-raati ottaa kantaa yhteiskäyttöautoihin, joiden arvioidaan vähentävän yksityisautoilua.

Auton omistaminen kuuluu suomalaisen arkeen. Työssäkäynti, kauppamatkat, vapaa-aika, pysäköinti ja koko liikenne rakentuvat paljolti yksityisautoiluun. Yhteiskäyttöautot yleistyvät kuitenkin kaupungeissa. Myös Oulussa tarjotaan uudenlaisia minuuttihinnoitteltuja autoja lyhytaikaiseen ajoon. Pitääkö yksityisautoilua vähentää? Onko yhteiskäyttöautoilla tulevaisuutta harvaanasutussa maassa?

Raadin ratkaisu äänin 3-2 kyllä pitää vähentää yksityisautoilua.

Liikenneinsinööri Harri Vaarala Oulun kaupungilta sanoo, että yksityisautoilu aiheuttaa merkittäviä haasteita miellyttävän ja turvallisen kaupunkiympäristön kehittämiselle. Hänen mielestään autoilun aiheuttamat päästöt, melu sekä liikenteen estevaikutus vaikeuttavat niiden ihmisten liikkumista, jotka muutoin kykenisivät liikkumaan kestävämmillä kulkumuodoilla.

– Meidän tulisi tehdä kaikkemme, jotta ihmiset viettäisivät keskustassa mahdollisimman paljon aikaa ja kuluttaisivat siellä palveluita. Keskusta on siellä asuvien olohuone ja tapaamispaikka, jonka viihtyisyyttä autot eivät ainakaan lisää. Moderni kaupunkiliikenne perustuu kestäviin kulkumuotoihin.

Liikenteen ja liikkumisen asiantuntija Vesa Peltola Motiva Oy:stä pitää yksityisautoilun vähentämistä hyvänä tavoitteena, mikä onnistuu parhaiten suurimmissa kaupungeissa ja toimivien joukkoliikenneyhteyksien äärellä.

– Haja-asutusalueella oma auto on palvelujen heikentyessä useimmille välttämätön kulkuneuvo, vaikka asuisi kirkonkylässä. Yhteiskäyttöautoilu tarvitsee liiketoimintana riittävän asiakaspohjan, jollainen on yleensä vain suurissa kaupungeissa. Suomessa tarvitaan sekä liikkumiseen että päästöjen vähentämiseen kaikkien kulkutapojen kokonaisuutta.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kannattaa yhteiskäyttöautojen lisäämistä.

– MTK:ssa mielellään näkisimme sovelluksia, joilla kulkupelit polkupyörästä soutuveneeseen ja autosta traktoriin saataisiin jaettua käyttöön. Näkisit missä on auto saatavilla tai mistä saadaan kimppakyyti.

Mäki-Hakola haastaa kuntia mukaan.

– Ehkäpä joku kunta voisi näyttää tietä ja avata kunnan omistamat autot virka-ajan ulkopuolella käytettäväksi. Tämä voisi helpottaa joukkoliikennepulaa ja jopa kiihdyttäisi maaseudun kehittämistä ja vapauttaisi varoja muihin investointeihin.

Hän muistuttaa, että suuressa osassa Suomea auto on välttämätön ihmisille ja elinkeinoille. Siksi yksityiskäyttöä ja auton omistamista tulee kehittää sopivilla kannusteilla.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mielestä autoilun keinotekoinen vähentäminen johtaisi elämän hankaloitumiseen ja kustannusten kasvamiseen.

– Hyvä, että tarjolle tulee lisää liikkumisvaihtoehtoja, joiden välillä ihmiset voivat vapaasti valintansa tehdä. Monessa tapauksessa esimerkiksi taksi on silti yhteiskäyttöautoa joustavampi ja taloudellisempi vaihtoehto asiointimatkoihin, Nieminen sanoo.

Hän huomauttaa, että Suomi ja jopa Suomen kaupunkialueet ovat harvaan asuttuja.

– Tehokasta joukkoliikennettä ei voida järjestää ilman joukkoja. Ihmiset valitsevat parhaan mahdollisen tavan liikkua muun muassa ajan, rahan ja turvallisuuden perusteella ja usein paras vaihtoehto on auto.

Kiinteistöliiton Jukka Kero katsoo, että yksityisautoilu on välttämätöntä haja-asutusalueilla ja harvan julkisen liikenteen kunnissa. Yhteiskäyttöautoilla on kuitenkin tulevaisuutta hänen mielestään.

– Autoilun päästöt voivat jopa vähentyä, kun sähköautot yleistyvät. Tiheästi asutuissa kaupungeissa yhteiskäyttöautot täydentävät vaihtoehtoja. Parhaimmillaan kaupunkien väliset matkat ajetaan julkisilla, mutta kaupunkien sisällä hyödynnetään yhteiskäyttöisiä välineitä sekä julkista liikennettä. Hyvin toimiessaan yhteiskäyttöautot ja -pyörät vähentävät yksityisautoilun kasvua ja paikoitustarvetta. Muodostuu uusia palveluita, joita esimerkiksi perinteinen autonvuokraus ei pysty tarjoamaan, Kero sanoo.

Mitä mieltä olet yhteiskäyttöautoista? Voisivatko ne vähentää auton omistamisen tarvetta ja yksityisautoilua? Vastaa kommentoimalla tätä juttua.