Po­ro­kel­lo leviää kän­ny­köi­hin kovaa vauh­tia, so­vel­lus vä­hen­tä­nyt sel­väs­ti po­ro­ko­la­rei­ta

Porokello-sovellusta on ladattu yksityisautoilijoiden kännyköihin huimaa vauhtia tämän vuoden aikana.

Toissa kesänä käyttöön otettu Porokello-sovellus on vähentänyt porokolareiden määrää viime ja tänä vuonna.
Toissa kesänä käyttöön otettu Porokello-sovellus on vähentänyt porokolareiden määrää viime ja tänä vuonna.
Kuva: Lapin ely-keskus / Porokello-projekti

Porokello-sovellusta on ladattu yksityisautoilijoiden kännyköihin huimaa vauhtia tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä Porokello on noin 28 000 autoilijan kännykässä. Vain reilu kuukausi sitten luku oli puolet siitä. Käyttäjiä porokellolla on nyt arviolta 1 000–1 800 vuorokaudessa.

Porokello-sovellus on vähentänyt selvästi porokolareita, vaikka aivan tarkasti sen vaikutuksia ei pystytä mittaamaan. Silti se ei pysty estämään kaikkia onnettomuuksia, kuten nähtiin maanantaina kolarissa, jossa pakettiauto törmäsi porotokkaan, ja peräti 16 poroa menehtyi.

– Viime vuoden aikana, kun se oli pelkästään ammattiautoilijoiden käytössä, Porokellon ansiosta vältettiin useita satoja kolareita, kertoo Porokello-projektia vetävä Maria Timo-Huhtala Lapin ely-keskuksesta.

Timo-Huhtala sanoo, että koska tämän vuoden porokolaritilastot tulevat viiveellä vasta ensi vuoden puolella, vaikutusta ei vielä tarkasti pysty arvioimaan.

Tämän vuoden lokakuu ei ollut poikkeuksellisen alhainen porokolarivuosi esimerkiksi viime vuoden lokakuuhun verrattuna, jolloin olikin alhaisin luku vuosiin. Liukkauden tulo, sääsket ja sää vaikuttavat paljon porokolarien määrään.

– Koko vuoden porokolarimäärä on selvästi keskiarvojen alapuolella. Olen vakuuttunut siitä, että Porokello on vähentänyt porokolarien määrää tänäkin vuonna. Kuinka suuri osa mainitusta vähenemisestä on Porokellon ansiota, sitä en uskalla tulkita.

Lapin ely-keskuksen tekemässä kyselyssä 63 prosenttia 311 vastanneesta ammattiautoilijasta kertoi välttäneensä porokolarin Porokellon ansiosta.


Sovellus ei voi
mitenkään olla erehtymätön, ja negatiivistakin palautetta järjestelmästä on Timo-Huhtalan mukaan tullut. Toiminta perustuu ammattiautoilijoiden ilmoituksiin heidän tekemistään porohavainnosta teiden varsilla. Eläimet voivat juosta hyvinkin pian kauaskin havaintopaikasta.

– Se varoittaa korkeasta riskistä törmätä poroon eikä kerro poron paikkaa. Ihan täyttä turvaa autoilijalle siitä ei voi tulla koskaan, eikä siihen voi sataprosenttisesti nojata.

Erittäin suuri merkitys on Timo-Huhtalan mukaan myös sillä, että lähtiessään ajamaan ja pannessaan Porokellon päälle autoilijalla on asia heti mielessä, ja hän on normaalia valppaampana seuraamaan poroja.

Tällä hetkellä porokelloja on jaettu 1 000 ammattiautoilijalle, ja he antavat järjestelmään päivittäin 300–1 500 varoitusta.