Mainos

Ponsse kat­sas­ti Pyyk­kös­ten vel­jes­ten met­sä­trak­to­rin – Le­go-har­ras­tus kasvoi tai­ta­vak­si pie­nois­mal­lien suun­nit­te­luk­si ja to­teut­ta­mi­sek­si

Pyykkösen veljesten Lego-rakentelu on kehittynyt vuosien mittaan taitavaksi pienoismallien suunnitteluksi ja toteuttamiseksi.

Rinnekoneet ovat Jesse ja Tuomas Pyykkösen tämän talven taidonnäytteet.
Rinnekoneet ovat Jesse ja Tuomas Pyykkösen tämän talven taidonnäytteet.
Kuva: Anna Tilvis

Jesse ja Tuomas Pyykkönen rakentelevat Pudasjärvellä Legon Technic-sarjan osista ja peruspalikoista kaikkea sellaista, joka liikkuu.

Syötekylän Varpuvaaran rinteellä veljesten koti tuntuu melkein hautautuneen lumeen. Lego-rakentelulle omistetun huoneen hyllyä koristavat metsätraktorien, rinnekoneiden ja autojen pienoismallit.

Uusimpia ovat kaksi muhkeaa Pistenbully 600 Polar rinnekonetta, joiden esikuvat kulkevat isoilla laskettelurinteillä. Jesse, 16, ja Tuomas, 11, olivat viime syksynä toisen kerran Helsingin Lego-messuilla ja se poiki ensimmäiset tilaustyöt.

”Pistenbullyt ovat menossa yksityiselle tilaajalle Vihti Ski Centerin omistajalle.”

Niissä on voimanlähteenä Legon uusi moottorijärjestelmä, joka yhdistetään langattomasti älypuhelimeen. Kaikki toimii ihan kuten oikeassakin: puskulevyn osat liikkuvat, jyrsin rouhii, valot vilkkuvat, telat pyörivät. Kaikkia toimintoja voi ohjata kymmenasteisesti, mikä sulavoittaa koneen liikkeitä.

Insinööritaitoja ja rakentelua

Pojat eivät ole tyytyneet rakentelemaan valmiista Lego-seteistä. Piirustukset etsitään netistä ja pienoismallille lasketaan skaalauksen avulla oikeat mittasuhteet.

”Rinnekoneisiin tarvittiin paljon osia, joita meillä ei ollut. Ostettiin valmiita settejä, koska harvinaisemmat osat, kuten moottorit, ovat aika kalliita erikseen ostettuina. Esimerkiksi telaketjun palkkeja on kahdessa koneessa 128 kappaletta.”

”Kone painaa 5,4 kiloa vinssin kanssa. Se on painavin kone tähän mennessä. Osia on lähemmäs kymmenentuhatta”, Tuomas esittelee.

Pienoismallien ominaisuudet toistavat hämmästyttävän paljon oikeiden koneiden toimintoja.

”Legolta löytyy kaikkia mahdollisia osia, mitä keksii ajatella. Tuossa on esimerkiksi planeettapyörästöllä varustettu pyörän hubi ja paineilmasylinteri”, Tuomas kertoo.

”Jos tätä katsoo pohjasta, niin täällä on jousitussysteemi edessä ja takana. Voimalinja toimii kuin oikeassa, ja on tasauspyörästö”, Jesse näyttää 6-pyörävetoista Velociraptor lava-autoa.

”Jos näkee metsäkoneen tai kaivinkoneen tien varressa, niin sitä katsoo, miten jokin kohta toimii ja miten sen saisi rakennettua Legoilla”, Jesse selvittää.

Piirustuksia ja 3D-tulosteita

Projektit ovat kansioissa piirustuksineen. Mielessä pyörii uusia suunnitelmia.

”McLarenin Senna hyperauto on seuraavaksi meikäläisellä rakenteilla. Siihen tulee takaveto, V6-moottori, paineilmajousitus korkeussäädöllä, kaksoiskytkin ja kahdeksan vaihdetta.”

Jesse on piirtänyt autoon tulevat vanteet kotona tietokoneella ja tulostanut teknisen työn tunnilla koulussa 3D-tulosteena.

”Nämä ovat samanlaiset kuin legon vastaavat, mutta etuosa on muokattu McLarenin vanteen tyyliin.”

”Legoissa virhemarginaali on 0,001 mm. Kappaleiden itsetulostaminen ei kannata, ellei ole kyseessä jokin erikoisosa”, Tuomas täsmentää.

Ponsse katsasti metsätraktorin

Hyllyllä komeilee kaksi Ponssen metsätraktoria, Scorpion King ja Elephant King. Rakentelu on vienyt pojat tehtaalle tutustumaan aitoihin koneisiin.

”Oli haastetta, että saatiin kaikki toimimaan niin kuin pitää. Puomi on massiivinen, painaa yli 1,5 kiloa. Sitä pystyy liikuttamaan sähkömoottoreilla, niin että kone pysyy paikoillaan ja puomi kasassa. Koppi on neljäs tai viides versio”, Tuomas sanoo.

”Suunnitteluosaston työntekijät konttaisivat vieressä, kun tuo kulki. Kuulemma ihan oikean veroinen. Meni ammattilaisten testistä läpi”, Jesse toteaa.

Rakentelun vastapainona Jesse ja Tuomas harrastavat laskettelua. Kotivaaran rinteellä voi tulla vapaalaskua pöllyävässä puuterilumessa.