Käräjäoikeus: Omis­ta­jal­ta ka­ran­nut koira puri toista koiraa ja miestä Rak­si­las­sa

Jääkiekko: Kärpät ru­tii­ni­voi­tol­la kiinni ko­ti­etuun – Seu­raa­vak­si edessä tup­la­pe­lit HIFK:ta vastaan

Hyvinvointialueet: Me­ri-Lap­pi pohtii eroa­van­sa Lapista ja liit­ty­vän­sä Poh­tee­seen

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Tilaajille

Polt­to­ai­nei­den pump­pu­hin­to­jen nousu tait­tui, syynä ja­ke­lu­vel­voit­teen höl­len­nys ja raa­ka­öl­jyn hin­nan­muu­tok­set – "Näkyy vä­hit­täis­myyn­ti­hin­nois­sa no­peas­ti­kin"

Tilastokeskuksen hintakoonnin mukaan bensiinin ja dieselin keskimääräiset pumppuhinnat jatkoivat nousua koko alkukesän, mutta heinäkuun alussa nousu taittui. Tilasto koskee koko maan keskiarvohintoja.

Mistä pumppuhintojen nousun taittuminen johtuu?

Taustalla on kaksi merkittävää muuttujaa, raakaöljyn hinta ja jakeluvelvoitteen lasku, joista ensimmäinen koskee globaalia markkinaa ja toinen kansallista päätöksentekoa. Näin analysoi liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

Raakaöljyn hinta

Brent-laadun yksikköhinta maailmanmarkkinoilla on tämän vuoden aikana ollut korkeimmillaan runsaat 128 Yhdysvaltain dollaria, Urals-laadun puolestaan liki sata dollaria.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.