Kolumni
Tilaajille

Politiikka ja some-ajan kaksoisstandardit

Ensi kevään kuntavaalit saatetaan käydä ennen näkemättömällä tavalla pääasiassa digitaalisen maailman turuilla ja toreilla, Jenni Karimäki kirjoittaa.

Saako poliitikko mainostaa, kysyi YLE, kun poliitikkojen tekemä kaupallinen yhteistyö nousi taannoin otsikoihin. Virinneessä keskustelussa paheksuntaa herätti erityisesti se, että vihreiden varapuheenjohtaja oli ollut aloitteellinen yhteistyön suhteen. Oman näkyvyyden altruistinen käyttö toisten hyödyksi on aina ollut poliitikoille sallitumpaa kuin hyödyn tavoittelu itselle.

Digitaalisen teknologian edistys, verkkosisältöjen ja -markkinoinnin räjähdysmäinen kasvu, ohjelmat ja sovellukset ovat kuitenkin luoneet 2000-luvulla uuden sosiaalisen median vaikuttajien ammattikunnan, jonka olemassa oloon hitaasti muuttuva poliittinen kulttuurimme ei ole vielä sopeutunut.