Poliisi puhutti tur­ma-au­ton apu­kul­jet­ta­jaa - "Mikään ei hänelle etu­kä­teen va­roit­ta­nut, että törmäys ta­pah­tui­si"

Apukuljettajan paikalla Raaseporin turma-ajoneuvossa istunut varusmies ei nähnyt lähestyvää junaa, kertoo tutkinnanjohtaja Ilkka Kantola.- Junan törmäys oli...

Apukuljettajan paikalla Raaseporin turma-ajoneuvossa istunut varusmies ei nähnyt lähestyvää junaa, kertoo tutkinnanjohtaja Ilkka Kantola.

- Junan törmäys oli aivan yllätys, mikään ei hänelle etukäteen varoittanut, että törmäys tapahtuisi, Kantola sanoo STT:lle.

Juna törmäsi ajoneuvoon puhutetun varusmiehen puolelle, ja hän loukkaantui törmäyksessä. Junan kuljettaja soitti junan pilliä, mutta varusmies ei ollut kuullut ääntä.

- Kun on sopiva matalapaine, tulee se ilmiö, että äänen kuuluvuus huononee. Lisäksi maastokuorma-auto (jossa varusmiehet olivat) on tehty työkaluksi, joten siellä on äänieristys huomattavan paljon huonompi kuin tavallisessa kuorma-autossa.

Moottorin ja renkaiden äänet ovat siis aiheuttaneet kovaa meteliä hytin sisällä.

- Lisäksi, kun dieselauto pannaan kylmästä käyntiin, se kalkattaa ihan eri tavalla kuin lämpimänä.

Kantolan mukaan onnettomuusauton hytti on ollut törmäyshetkellä kylmä.

Poliisin jatkaa tapauksen tutkintaa maanantaina.

Berner: Tasoristeysten rahoittamiseksi selvitetään erillisen ohjelman perustamista

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on valmis tarkastelemaan tasoristeysongelmiin suunnattua rahoitusta.

- Tasoristeyksien poistamisen rahoitusta tullaan tarkastelemaan jatkossa nykyistä tarkemmin. Rahoituksen suhteen selvitetään erillisen ohjelman perustamista tasoristeyskohteiden rahoittamiseksi, Berner kertoo STT:lle sähköpostitse.

Hänen mukaansa ongelmana on tällä hetkellä rahoituksen puute.

- Varatut taloudelliset resurssit eivät ole riittävät tasoristeysongelmien poistamiseen.

Liikennevirastosta kerrotaan, että tasoristeyksille ei ole viime vuosina ollut keskitettyä korjausohjelmaa, vaan korjauksia on tehty muun radanpidon yhteydessä tai isojen väylähankkeiden kyljessä.

Viraston mukaan ensi vuoden budjettiin on varattu 2,5 miljoonaa euroa parantaviin toimenpiteisiin ja tasoristeysten poistoihin.

- Kohteita ei ole vielä nimetty, ministeri Berner kertoo.

Lisäksi ensi vuonna ohjelmassa on parin suuren tasoristeyksen poisto, joihin panostetaan 12,5 miljoonaa euroa. Kohteet ovat Kyrön alikulku Pöytyällä Turku-Toijala-rataosuudella sekä alikulku Hangon ratapihalla.