Mainos

Poh­jois-Poh­jan­maan Yrit­tä­jien pai­kal­lis­yh­dis­tys­vä­ki ideoi hyviä etuja ja pal­ve­lu­ja jä­sen­han­kin­taan ja toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen

Vuoden ensimmäisen paikallisyhdistysten kokoontumisen aiheena oli yhdistyksen toiminnan kehittäminen.

Jouni Koljonen Vaalasta ja Lauri Mikkonen Kiimingistä keskustelevat Tommi Niskasen kanssa. Pudasjärven Yrittäjien puheenjohtaja Niskanen toi esiin, että jäsenetuina olevat asiantuntija- ja neuvontapalvelut tulisi saada paremmin tiedoksi jäsenkunnalle.
Jouni Koljonen Vaalasta ja Lauri Mikkonen Kiimingistä keskustelevat Tommi Niskasen kanssa. Pudasjärven Yrittäjien puheenjohtaja Niskanen toi esiin, että jäsenetuina olevat asiantuntija- ja neuvontapalvelut tulisi saada paremmin tiedoksi jäsenkunnalle.
Kuva: Ester van Dam

Paikallisyhdistysforumin aiheeksi nousivat jäsenhankinta sekä jäsenen saamat edut ja palvelut. Ideoita jaettiin hallitustyöskentelystä, viestinnästä ja sihteereiden työskentelystä. Yhdistyksen jäsenetuna tarjoamien asiantuntijapalvelujen käyttö synnytti keskustelua.

Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien puheenjohtaja Jussi Riikonen pitää paikallisyhdistysten forumia todella hyvänä konseptina.

”Sen avulla saadaan paikallisyhdistysten ääni kuuluviin. Se on linkki Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien ja paikallisten yhdistysten välillä.”

Paikallisyhdistyksiä on 27 kappaletta. Ne lähettävät forumiin edustajansa. Forumia johtaa Jussi Riikonen. Se kokoontuu vuoden aikana kolme kertaa.

Tuija Alikoski ja Anu Suotula-Teppo Iistä sekä Sonja Kukkola Oulaisista jakoivat kokemuksia työryhmässä.
Tuija Alikoski ja Anu Suotula-Teppo Iistä sekä Sonja Kukkola Oulaisista jakoivat kokemuksia työryhmässä.
Kuva: Ester van Dam

Neuvontapalveluja ajoissa tarpeeseen

Pudasjärven Yrittäjien puheenjohtaja Tommi Niskanen otti kantaa jäsenetuihin ja niistä viestimiseen. Hänen mielestä asiantuntipalvelujen olemassaoloa pitäisi konkretisoida enemmän jäsenille.

”Asiantuntipalveluja pitäisi avata jäsenille enemmän. Kovat faktat ovat tärkeitä yrittäjälle, eivät sirkushuvit”, Niskanen sanoo.

Hänellä on huoli niistä yrittäjistä, joilla menee heikosti. Hänen mielestä asiantuntijapalvelut tulisi saada jollain konstilla paremmin esille.

”Millä ne yrittäjät, jotka tarvitsevat eniten apua, saadaan asiantuntijapalvelujen piiriin ajoissa ennen kuin on löysät housuissa?”

Niskanen kertoi kuulumisina, että Pudasjärvi on muuttotappiokunta. Siellä haasteena on, että kauppoja on lopetettu.

”Yrittäjien elämä on hektistä. Some vie aikaa. Yhdistyksen toiminnassa voi olla mukana sähköisten välineiden kautta”, Niskanen miettii.

Yhdistysten puheenjohtajat kertoivat, että yhdistys vastaa yrittäjän tarpeeseen kuulua johonkin ja olla osa verkostoa. Paikallisyhdistyksen haasteena on, miten konkretisoida jäsenelle hyödyn kokemus jäsenyydestä.

Limingassa paikallisena etuna jäsen saa viiden prosentin edun ruokakaupassa. Monet kokevat neuvontapalvelut ja verkostoitumisen tärkeimpinä jäsenetuina.

Mikko Kukkohovi edustaa Tyrnävän Yrittäjiä ja Elina Piippo Oulaisten Yrittäjiä. Piippo kertoi, että heillä tuore jäsen toivotetaan tervetulleeksi Y-leivän viemisellä.
Mikko Kukkohovi edustaa Tyrnävän Yrittäjiä ja Elina Piippo Oulaisten Yrittäjiä. Piippo kertoi, että heillä tuore jäsen toivotetaan tervetulleeksi Y-leivän viemisellä.
Kuva: Ester van Dam

Hyviä ideoita työryhmissä

Puheenjohtajien työryhmä havaitsi, että hallitustyöskentelyssä kaivataan tuuletusta.

”Hyvä hallitustyöskentely heijastuu toimintaan. Tiedonkulku hallituksessa sekä sisäisesti että ulospäin on tärkeää. Tärkein yhteistyökumppani on kunta.”

Työryhmä toi myös esille, että jäsenyyttä voidaan parantaa hyvällä yhteydenpidolla. Uusia jäseniä kannattaisi lähestyä nopeasti ja toivottaa heidät tervetulleeksi yhdistykseen. Kaikkia jäseniä kannustetaan jäsenhankintaan.

”Viedään tuore Y-leipä uudelle jäsenelle. Tehdään puhelinsoittokierros, mitä kuuluu. Muistutetaan tapahtumista. Pidetään aamu- ja teemakahvitilaisuuksia.”

Uutiskirje kirvoitti keskustelua viestintää pohtineessa työryhmässä. Sen säännöllistä lähettämistä pidettiin tärkeänä, vaikka joidenkin kokemusten mukaan uutiskirjeitä saattaa tulla liika. Tärkeää olisi ajoittaa kirje siten, että kaikki tiedotus ei tulisi saman päivänä.

Koko jäsenkuntaan tulisi ottaa käyttöön aktiivisesti aihetunniste #Yrittäjät

Sitä käyttämällä saataisiin lisänäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Jäseniä tulisi kannustaa somepostauksiin, sillä ne tuovat lisää näkyvyyttä.

Sihteerityöryhmä keskusteli pitkään Teams-sovelluksen käytöstä. Olisiko se sopiva työkalu hallinnoida tiedostoja ja sähköpostirumbaa jäsenten suuntaan?