Koronatilanne: Epi­de­mia pa­hen­tu­nut sel­väs­ti Oulussa

Pienin Kia hyvillä va­rus­teil­la

Oulu
Jos Picantolla on tarkoitus ajaa paljon maantieajoa, 84 hevosvoimainen moottori on järkevämpi ratkaisu. Hintaerot eri moottoreilla ovat maltillisia. <p>Vaihdevivun edessä on osa tärkeistä kytkimistä sekä kaksi juoman paikkaa.</p>
Jos Picantolla on tarkoitus ajaa paljon maantieajoa, 84 hevosvoimainen moottori on järkevämpi ratkaisu. Hintaerot eri moottoreilla ovat maltillisia.
Jos Picantolla on tarkoitus ajaa paljon maantieajoa, 84 hevosvoimainen moottori on järkevämpi ratkaisu. Hintaerot eri moottoreilla ovat maltillisia.
Kuva: Tommi Ruuskanen

Kian pienin auto Picanto koki pienen faceliftin lähinnä varusteiden ja niiden saatavuuden osalta.

Forum24 koeajoi Picanton, joka on pikkuautoksi mainittavan hyvin varusteltu

Robottivaihteistolla automatisoitu voimalinja soveltuu Picantoon mainiosti. Vaikka täysautomaatin mukavuutta ei ole, robottivaihteisto vapauttaa kädet ajamiseen ja tekee käytöstä vaivattoman. Vasen jalka saa levätä, kytkinpoljinta ei ole.

Ulkonäkö: Pieni ja pirteä ulkonäkö, ei moitittavaa. A-segmentin auto on lähes aina viistoperäinen, hatcback. Tietenkin sedan on mahdollinen, mutta tällöin auton pituus kasvaisi muutaman kymmenen senttiä ja auton näppärää käsiteltävyyttä menetetään.

Keula katsoo Kian yleisilmeellä. Sivuprofiili on pelkistetty, mutta renkaiden kaarissa on selkeät muotolinjat.

Ajettavuus: Picantolle ei tuota ongelmaa moottoritiet eikä sadan kilometrin tai nopeampi tuntinopeus. Picanto pysyy linjassa kuten kokoluokassa asian täytyy olla. A-segmentin auto ei voi olla ajettavuudeltaan kuten D-segmentin auto.

Robottivaihteisto on hyvä vaihtoehto kaupunkiajoon etenkin, jos halutaan keskittyä ohjaamiseen ja ruuhkassa ajaminen aiheuttaa epävarmuutta. Ohjaus ei häpeä kokoluokkaa isommalle autolle, vastetta ja keveyttä on oikeassa suhteessa.

Tilojen käytännöllisyys: Picanto on näppärä paketti kahdelle aikuiselle. Voi olla yllätys, että Picanton takaistuimelle mahtuu mukavasti kaksi aikuista ja jaloille on tyydyttävästi tilaa, ellei edessä istu khdeni metrin mittaisia ihmisiä.

Sisällä kaikki pinnat on verhoiltu, maalattua peltipintaa ei ole näkyvissä. Sisäilme ja materiaalit ovat laadukkaat.

Pientavaroille on riittävästi säilytystilaa. Tavaratilan koko 255–1 010 litraa.

Suorituskyky: Perustekniikan litran moottori on kierrosherkkä. Liikennevirrassa on helppo pysyä mukana.

Nopeita ohituksia tehtäessä on vaihdettava alaspäin, robottivaihteisto tunnistaa kickdownin eli vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Muutoin kiihtyvyys on perin vaimeaa. Vaihteistoa voi käskyttää myös manuaalisesti, jolloin se toimii hieman nopeammin.

Koeajolla bensiiniä kului 5,0 litraa sadalle kilometrille.

Varustelutaso: Koeajetus EX-mallin varusteita: nahkaverhoiltu lämmitettävä ohjauspyörä, 14 tuuman kevytmetallivanteet, seitsemän turvatyynyä, sisältäen kuljettajan polviturvatyyny, Bluetooth hands-free, ilmastointi, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan istuimen korkeudensäätö, ajotietokone, suomenkielinen, audiosäätimet ohjauspyörässä, keskikyynärnoja liukutoiminnolla, mäkilähtöavustin, roiskeläpät edessä ja takana, rengaspaineiden seurantajärjestelmä.

Myynti Oulussa: Delta Auto Oy ja Rinta-Joupin Autoliike Oy.

Vide koeajosta katsottavissa Oulu247-sovelluksessa, jonka voi ladata App Storesta ja Google Playsta.

KIITÄMME:

+ Ajettavuutta.

+ Runsaita vakiovarusteita.

MOITIMME:

- Ohjauspyörässä ainoastaan korkeussäätö, syvyyssäätö puuttuu. –

FAKTA:

Kia Picanto 1,0 EX AMT

Pituus 3 595 mm.

Akseliväli 2 400 mm.

Leveys 1 595 mm.

Korkeus 1 485 mm.

Moottori 998 cm3.

CO2-päästöt 102 g/km.

Teho 67 hv.

Vääntömomentti 99 Nm/3 750 r/min.

Huippunopeus 159 km/h.

0–100 17,2 s.

Kokoluokka: A -segmentti

Kokonaismassa 1 415 kiloa.

Ajoneuvovero 105,48 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 14 990 euroa.