Pe­sis­buu­mi valtaa kouluja

Pallot ovat kiitäneet tällä viikolla päivisin kiivaasti alakoulujen pihoilla. Innokkaimmat koululaiset ovat jatkaneet kopittelua kotonaankin. Pesäpalloiiton organisoima miljoona koppia -kisa rikkoi miljoonan rajan jo tiistaina Oulussa ja sen lähikunnissa. 100 oppilaan Ylikylän koulu Kiimingissä on yksi kärkikouluista leikkimielisessä kilpailussa.

Miljoona koppia -kisassa ahkeroivat   Nea Kilpeläinen (vas.), Linda Toppinen ja Eelis Kotajärvi Kiimingin Ylikylän koulussa.
Miljoona koppia -kisassa ahkeroivat Nea Kilpeläinen (vas.), Linda Toppinen ja Eelis Kotajärvi Kiimingin Ylikylän koulussa.
Miljoona koppia -kisassa ahkeroivat Nea Kilpeläinen (vas.), Linda Toppinen ja Eelis Kotajärvi Kiimingin Ylikylän koulussa.

Pallot ovat kiitäneet tällä viikolla päivisin kiivaasti alakoulujen pihoilla. Innokkaimmat koululaiset ovat jatkaneet kopittelua kotonaankin. Pesäpalloiiton organisoima miljoona koppia -kisa rikkoi miljoonan rajan jo tiistaina Oulussa ja sen lähikunnissa. 100 oppilaan Ylikylän koulu Kiimingissä on yksi kärkikouluista leikkimielisessä kilpailussa.

Viidesluokkalaiset Juho Koivukangas ja Juha Lehtola ovat huomanneet kehityksen kopitustaidoissa jo muutaman päivän treenauksen jälkeen. "Enää ei putoa pallo räpsästä ja heittotarkkuus on parantunut", pojat tuumivat kehitystään. Kaksikko keräsi tiistaina peräti 6000 koppia. Molemmat ovat harrastaneet pesistä myös Kiimingin Urheilijoissa, mutta nyt he eivät enää pelaa. "Harkinnassa on aloittaa uudelleen", pojat lupailevat selvästi kampanjasta innostuneena.

Kuudesluokkalaiset Mikael Toppinen ja Markus Paaso seuraavat kisaa tarkasti netistä. "Kyllä tavoitteena on voitto. Ensimmäisenä päivänä hermostutti, kun Ylikylän tulokset puuttuivat. Nyt ne on onneksi lisätty", Oulun Lippoa kannattavat pojat kertovat itseluottamusta uhkuen. Heidän keskiviikon koppimääränsä nousee lähelle kahtatuhatta jo aamulla.

Ylikylän koulun kampanjan yhteyshenkilönä on luokanopettaja Mika Härkin. "Kampanja on selvästi aktivoinut oppilaita omatoimiseen liikkumiseen, seisoskelijoita ei juuri näy", kovana pesismiehenä tunnettu Härkin toteaa. Hän kiittelee kollegoidensa asennetta kisaan, osa opettajista suorastaan usuttaa oppilaat kopittelemaan.

"Monipuolinen pesis antaa loistavat perustaidot lajiin kuin lajiin. Pallon käsittelytaito, reagointikyky, tasapainon parantuminen ja liikkeen yhdistäminen lyöntiin", Härkin luettelee muutamia ominaisuuksia, joita pesis kehittää. Pesiksen mielenkiintoa lisää myös sen haastavuus. "Kun laji on sopivasti vaikea tai fyysisesti raskas, se jaksaa kiinnostaa paremmin nuoria.", Härkin toteaa kokemuksen antamalla varmuudella.

Ylikylän koululta löytyy myös intohimoinen pesisihminen Tapio Väisänen. Hän on tullut antamaan pesisvinkkejä alakoulun oppilaille. Yläkoulun ja lukion liikunnanopettajan virasta elokuussa eläkkeelle jäävä Väisänen katsoo tyytyväisenä oppilaiden vilskettä. "Tämä on mahtavaa mainosta lajille. Tärkeintä kuitenkin on, että lapset ja nuoret liikkuisivat enemmän lajista riippumatta", Väisänen korostaa liikunnan merkitystä. Liikunnanopettajan ammattitaito on tärkeässä roolissa, kun koululiikunnassa on vuorossa pesäpallo.

"Erottaisin selvästi urheilemisen seurassa ja koululiikunnan toisistaan. Koulupesis antaa paljon motoristisia valmiuksia, joista on hyötyä jo arkiliikunnassa", Väisänen toteaa. Jos jotakuta kuitenkin pesiskärpänen sattuu oikein puraisemaan, kannataa alueen seuroihin olla rohkeasti yhteyksissä.

Härkin ja Väisänen seuraavat tiukasti pesistä koko kesän, mutta aikovat ottaa tämän kauden hieman rauhallisemmin. "Vedin Kempeleen Kirin lajivalmennuksen talven ajan. Tuleva perheenlisäys rauhoittaa kuitenkin kesän", Härkin kertoo.

"Olen viimeisen neljänkymmenenviiden vuoden aikana ollut mukana aktiivisesti seuratoiminnassa, nyt mennään vain katsomoon arvostelemaan", pitkän linjan pesismies Väisänen naurahtaa.