Pe­rus­tek­niik­kaa ja mukavaa ajet­ta­vuut­ta

Oulu
Mitsubishi ASX on perusauto ja houkuttelevasti hinnoiteltu. Automaattivaihteiston käyttö tapahtuu selkeällä vaihteenvalitsimella.
Mitsubishi ASX on perusauto ja houkuttelevasti hinnoiteltu.
Mitsubishi ASX on perusauto ja houkuttelevasti hinnoiteltu.
Kuva: Tommi Ruuskanen

Mitsubishin myynnin päättymisestä Eurooppaan on ollut huhuja. Tehdas on ulkoistanut maahantuonnin jälleenmyyjille. Mitsubishi ei katoa, päinvastoin uusia malleja tulee markkinoille.

Forum24 koeajoi ASX:n automaattivaihteistolla etuvetoisena. ASX on saatavana myös nelivetoisena.

Ulkonäkö: ASX on tyypillinen alemman keskiluokan SUV. Muodoissa ei ole mitään erityisen huomiota herättävää lukuun ottamatta auton keulaa. Keulalla valoissa on muotoja ja maskissa leveää kromilistaa sekä havaittavat salmiakkikuviot logossa. Tiesitkö, Mitsubishi tarkoittaa kolmea vesipähkinää.

Ajettavuus: Taajamassa eli hitaassa nopeudessa ohjaus on kevyt ja samalla hieman tunnoton. Voidaan sanoa nykyinen normaali ajotuntuma. Automaattivaihteisto varmistaa helppouden ja nykyaikaisuuden. Äänieristys estää moottoriäänien kuulumisen sisätiloihin maantie- ja kaupunkinopeudella. Alustan perusolemus on kova kuitenkin käyttökelpoinen yleiskäyttöön. Maavara on 19 senttimetriä, varsin kelvollinen heikommallekin tiestölle.

Tilojen käytännöllisyys: Taas on todettava tilaa olevan matkustajille reilummin kuin ulkoa arvioiden voi päätellä. Istutaan mukavasti korkealla ja ryhdikkäästi. Neljälle aikuiselle istumatilaa on sopivasti. Tavaratilan koko on 406 litraa. Takaistuimet kääntyvät suurentaen tavaratilaa mutta suuremman tavaratilan tilavuus ei ole ilmoitettu teknisissä tiedoissa

Suorituskyky: Moottori edustaa vanhan liiton tekniikkaa, iso litratilavuus ilman turboahdinta. Mutta selkeästi tätä tekniikkaa on kehitetty. Bensiinin kulutus on maltillista ja vääntöä on käytettävissä tyydyttävästi ilman korkeita kierroksia. Kaksilitrainen bensiinimoottori on ainoa vaihtoehto. Vapaasti hengittävää tehoa on useimpiin käyttötarpeisiin. Urheilullista potkua voimalinja ei tarjoa mutta ei tällä tien tukkona tarvitse olla. Bensiinin kulutus 7,6 litraa sadalle kilometrille on maltillinen vanhahtava tekniikka huomioiden.

Varustelutaso: Perustason Intense vakiovarusteita: 16” kevytmetallivanteet, Bluetooth, LED-ajovalot, LED-päiväajovalot, LED-takavalot, manuaalinen ilmastointi, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, pysäköintitutka takana, USB-portti, vakionopeudensäädin, hätäjarrutusvalojärjestelmä ESS, mäkilähtöavustin HSA, CD-soitin, sadetunnistin, vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä, säilytyslaatikko tavaratilan lattian alla, korkeussuunnassa säädettävä kuljettajan istuin, ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille, takana keskikyynärnoja, jossa kaksi mukitelinettä.

Myynti Oulussa: Delta Auto Oy ja Rinta-Joupin Autoliike Oy.

Kiitämme

+ Helppoa käytettävyyttä.

+ Maavaraa huonolle tielle.

Moitimme

- Vaihteiston aiheuttama voimakas liikkeellelähtö vaatii totuttelua.

Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC Invite CVT 2WD

Pituus 4 365 mm.

Akseliväli 2 670 mm.

Leveys 1 770 mm.

Korkeus 1 640 mm.

Moottori 1998 cm³.

CO²-päästöt 167 g/km.

Teho 150 hv.

Vääntömomentti 190 Nm/4 200 r/min.

Huippunopeus 190 km/h.

0–100 11,7 s.

Kokoluokka C-segmentti

Kokonaismassa 1 970 kiloa.

Ajoneuvovero 196,73 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 23 990 euroa.