Mainos

Pe­rin­tei­nen pe­ru­na­ries­ka vei voiton

Utajärven Leipomopalvelu ja Ali Turpeinen voittivat Ranskassa järjestetyn innovaatiokilpailun

Utajärveläisleipomon leipuri Ali Turpeinen Pariisissa kisoissa.
Utajärveläisleipomon leipuri Ali Turpeinen Pariisissa kisoissa.

Kuuluisa ranskalainen Snacking d’Or -kilpailu oli tänä vuonna suomalaisten, erityisesti pohjoispohjanmaalaisten, juhlaa.

”Meiltä pääsi finaaliin kolmen parhaan joukkoon itseasiassa kaksikin tuotetta, kahdessa eri kategoriassa. Toinen näistä oli 100% 5 Ruis Bagel ja toinen tämä voittoon yltänyt Loimu perunarieska”, Utajärven Leipomopalvelun toimitusjohtaja Ali Turpeinen kertoo.

Perunarieskan menestyksen takana on tarkka tuotekehitystyö, joka on alkanut jo vuonna 1979.

”Uskon, että menestykseen meidät siivittivät tuotteen maku, erilaisuus ja valmistusmenetelmä”, Turpeinen pohtii.

Tuomaristo koostui 19 ranskalaisesta keittiömestarista, ostajasta ja alan toimijasta, jotka valitsivat loppukilpailuun tuotteet. Tämän jälkeen oli vuorossa nettiäänestys, johon osallistui 100 000 äänestäjää.

Perunarieskaa on yrityksen leipomossa pääkaupunkiseudulla valmistettu vuodesta 1891. Ranskassa tuote lanseerattiin ensi kerran 2015, siellä aloitetun projektin myötä. Nyt pokattu palkinto tuo tuotteelle lisää tunnettuutta Ranskassa erityisesti suurkeittiöyritysten puolella.

Toimintaa kaksilla markkinoilla

Utajärven leipomopalvelun tuotemerkki on Omaleipuri ja yritys toimii nimellä Alabi Oy.

”Meillä on paljon suunnitelmia Ranskan markkinoita ajatellen. Alabi Oy ja Omaleipuri ovat nyt syyskuussa näyttävästi esillä Eiffel-tornin liepeillä kuluttajatapahtumassa. Toivotaan sen tuovan tunnettuutta myös kuluttaja puolella.”

”Elokuussa ranskalaiset keittiömestarit ja lehdistönedustajat vierailivat täällä Suomessa tutustumassa Suomalaisiin tuotteisiin ja tuottajiin”, mestarileipuri Turpeinen kertoo.

Turpeisella on pitkä ja vankka kokemus leipomoalalta. Leipuriopintoihin mies kävi käsiksi vuonna 1986.

”Nyt on menossa 50-vuotistaitelijajuhlavuosi, se näkyy meillä varsinkin tuolla vähittäiskaupan puolella.”

Alabi Oy on toiminut pääkaupunkiseudulla vuodesta 1985 ja sen toimenkuvaan kuuluvat niin tuote- kuin laitekehitys sekä leipomotuotteiden valmistus elintarvikealan toimijoille.

Kuluttajamyyntiin tarkoitetut Omaleipuri-tuotteet leivotaan Utajärvellä käyttäen perinteisiä valmistusmenetelmiä. Leipomosta voi ostaa tuotteita niin vastapaistettuina kuin pakastettuina.

Erikoistumalla pärjää parhaiten

Ali Turpeinen on huomannut, että leipomoala elää nyt kovia muutoksen aikoja.

”1990-luvulta alkaen pienet ja keskisuuret leipomot ovat joutuneet sopeutumaan isompien hinnoitteluun ja jakelutehoihin, mikä tarkoittaa tehokasta tuotantoa ja jakelua.”

”Olen sitä mieltä että, keskisuuren leipomon kannattaa nyt pysyä rajatussa sortimentissa ja pienten leipomoiden valtti on pysyä lähialueen toimituksissa. Jos jotakin asiakkaan haluamaa tuotetta ei valmisteta Suomessa tehokkaasti, se tulee sitten ulkomailta pakasteena. Markkinoilla pärjää, kun pyrkii erikoistumaan ja tekemään yhteistyötä alan muiden toimijoiden kanssa”.