Kirjoituksessa Jäämeriyhteydestä (Kaleva 17.2.) sivuutettiin EU:n liikenteen ydinverkon TEN-T pohjoinen käytävä. Perämerenkaari yritettiin saada Suomen ja Ruotsin yhteistyöllä verkkoon mukaan jo 2002, mutta olimme auttamattomasti myöhässä.
Toimimme seuraavassa vaiheessa Perämerenkaarella entistäkin aktiivisemmin niin, että TEN-T-verkko tänne laajeni lopulta 2012.
2010–12 kulminoitui hyvä, yli kymmenvuotinen Perämerenkaaren ruotsalais-suomalainen, pitkälle Oulun-Luulajan yhteistyö. Kaaresta saatiin EU:n liikenteen ydinverkon TEN-T käytävä. Tätä tukivat yhdessä Suomen liikenneministeri Merja Kyllönen ja Ruotsin kollega Catharina Elmsäter-Svärd. Verkko päivitetään kymmenen vuoden välein ja hyväksytään seuraavan kerran EU:ssa 2022.
"Ruotsalaisilla on ollut useamman satamankin kokonaisuus käytäntönä ja se on taannut rahoituksen satamahankkeillekin."