Päivän lef­fa­poi­min­nat: Tai­tei­li­ja ki­pui­lee so­sia­lis­min pak­ko­pai­das­sa – Andzrej Wajda latasi vii­mei­seen elo­ku­vaan­sa asen­net­ta

Kriitikko Pekka Eronen valitsee päivän kolme kiinnostavinta elokuvaa.

Andzrej Wajdan viimeinen elokuva on draama modernistitaiteilija Wladyslaw Strzeminskista (Boguslaw Linda), joka kommunistien otettua Puolassa vallan, kieltäytyi hyväksymästä sosialistisen realismin ainoana sallittuna suuntauksena. Pekka Eronen
Andzrej Wajdan viimeinen elokuva on draama modernistitaiteilija Wladyslaw Strzeminskista (Boguslaw Linda), joka kommunistien otettua Puolassa vallan, kieltäytyi hyväksymästä sosialistisen realismin ainoana sallittuna suuntauksena.
Andzrej Wajdan viimeinen elokuva on draama modernistitaiteilija Wladyslaw Strzeminskista (Boguslaw Linda), joka kommunistien otettua Puolassa vallan, kieltäytyi hyväksymästä sosialistisen realismin ainoana sallittuna suuntauksena.
Kuva: Anna Wloch
Pekka Eronen
Pekka Eronen

Kriitikko Pekka Eronen valitsee päivän kolme kiinnostavinta elokuvaa.

Jälkikuvia

Puolalaisohjaaja Andzrej Wajda oli aina vapauden asialla, ja taiteilija Wladyslaw Strzeminski samoin. Maailmansotien jälkeen modernistimaalari sai musertavasti kokea, että vain sankarillinen sosialistinen realismi sallitaan maassa. Samoina vuosina varttui myös Wajda, joka latasi viimeiseen elokuvaansa asennetta kuin omakuvaan tai testamenttiin. Sosialismin pakkopaidassa taistelee pääroolissa Boguslaw Linda. Ensiesitys. (Puola 2016)

Yle Teema & Fem klo 22.00

Niskavuoren Aarne

”Tän talon lapset ei synnytä isättömiä lapsia!”, jyrähtää Elsa Turakainen vanhaemäntänä ja tekee kertaheitolla selväksi, kuka tässä elokuvassa hallitsee ilmatilaa – otsikosta huolimatta. Tauno Palo on nimiroolissa Niskavuoren tilan perillisenä, joka on eronnut vaimostaan (Hillevi Lagerstam) ja elelee Helsingissä Ilona-opettajan (Rauni Ikäheimo) kanssa. Hella Wuolijoen kirjoittamaa tahtojen taistoa tulkitsi Edvin Laine. (Suomi 1954)

TV1 klo 13.15

Black Swan

Baletti on katsojalle kevyen näköistä hommaa, mutta tanssijalle omistautumista, kieltäymyksiä ja kipeitä paikkoja pitkin kroppaa. Darren Aronofskyn elokuvassa täydellisyyden tavoittelu koituu ballerinan kohtaloksi. Kameratyö hivelee silmää, ja Natalie Portman loistaa monella tapaa vaativassa pääroolissa. Oscar siitä sitten tulikin. Murtuvan mielen kuvaus on kuitenkin pitkälti lainaa, lähinnä Roman Polanskin elokuvasta Inho. (USA 2010)

Sub klo 0.05