
Knuutilankankaalle on avattu kesäkuussa upouusi K-Supermarket. Uuden supermarketin kauppiaina ovat aloittaneet Haapajärveltä kotoisin olevat Samuli Ahola ja Viola Kantola.
Aivan uusi paikka Oulu ei Samuli Aholalle ja Viola Kantolalle ole, sillä he molemmat ovat opiskelleet aikoinaan Oulussa.
”Minulla oli haave yrittäjyydestä ja kauppiaaksi ryhtymisestä jo kouluaikoina. Olin töissä Turussa ja Tampereella parissa eri K-Marketissa ja ajattelin, että voisin sopia kauppiaaksi melko hyvin, sillä yrittäjähenkisyyden lisäksi pidän numeroista ja asiakaspalvelusta”, Samuli sanoo.
Toive toteutui vuonna 2018. Tuolloin Tampereella asuville Samulille ja Violalle tarjottiin yllättäen mahdollisuutta ryhtyä Haapajärven K-Supermarketin kauppiaiksi. Kauppiasuran aloittaminen omasta kotikaupungista oli molemmille unelmien täyttymys.
Vuosien varrella kauppiaat kehittivät kauppaa lapsuuden kotipaikkakunnallaan tutussa ympäristössä. Reilun neljän vuoden aikana Haapajärven K-Supermarket palkittiin muun muassa Pohjois-Suomen parhaana K-Supermarketina ja se on ollut myös koko Suomen kattavan asiakastyytyväisyyskyselyn ykkösenä K-Supermarketeista.
Kun viime vuoden lopulla eteen tarjoutui mahdollisuus lähteä rakentamaan täysin uutta K-Supermarketia Ouluun, ei päätös ollut aivan helppo.
”Haapajärvi on meille rakas paikka ja kyllähän se tuntui haikealta jättää taakseen. Päätöstä piti hetken aikaa mutustella, mutta eihän näin ainutlaatuista mahdollisuutta tule vastaan kuin kerran kauppiasuralla, joten tottakai halusimme tarttua tilaisuuteen”, Samuli kertoo.

Viihtyisän kaupan tärkein tekijä on tyytyväiset asiakkaat
Kulunut kevät ja kesä on ollut kauppiaille kiireinen mutta antoisa.
Uutta kauppaa rakentaessa kauppiaspariskunnalle oli selkeää, että Oulun uusimmasta K-Supermarketista ei tulisi aivan tavallista ruokakauppaa.
”Ajattelimme, että kun kerran tehdään jotain uutta, niin tehdään sitten kunnolla. Keskolla kauppiaille annetaan sopivasti vastuuta ja vapautta kokeilla erilaisia juttuja. Kaikki kaupat ovat erilaisia, oman asiakaskuntansa toiveiden mukaan rakennettuja ja kauppiaidensa näköisiä.”
Työnjako oli alusta alkaen selkeä: Violalla on silmää viihtyisän ja visuaalisen kaupan luomiseen, mikä näkyy sisustuksen yksityiskohdissa ja tunnelmassa. Samuli taas on häärännyt enemmän markkinoinnin ja myynnin parissa.


Knuutilankankaan K-Supermarketissa asioi kaiken ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä: yksin asuvia, lapsiperheitä, nuoria ja eläkeläisiä. Sen vuoksi myös valikoima on laaja.
”Näin alussa tietenkin opettelemme yhdessä toimintatapoja ja opimme koko ajan uutta – niin asiakkailta kuin työporukaltakin. Olemme saaneet todella paljon tuotetoiveita ja niitä otamme vastaan ilolla myös jatkossa”, Viola sanoo.
Asiakaspalautteita ja tuotetoiveita tulee sekä kaupassa paikan päällä että vielä enemmän kaupan somekanavilla.
Viihtyisän ja menestyneen kaupan tärkein tekijä onkin juuri tyytyväiset asiakkaat, joiden toiveet toteutetaan ja ajatuksia kuunnellaan.
”Ilman meidän mahtavaa porukkaa ei tästä tulisi mitään. Meillä on töissä innostuneita, oma-aloitteisia ja rohkeita ammattilaisia, jotka uskaltavat heittäytyä. Se on tosi tärkeää ja siitä olemme kiitollisia.”
Kauppa elää ja muuttuu asiakkaidensa mukana
Pieneen paikkakuntaan verrattuna uusi kauppapaikka on tuonut kokeneellekin kauppiaspariskunnalle eteen paljon uutta. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen poikkeaa monella tavalla aiemmasta.
Oulussa erikoistuotteita kysytään enemmän ja vegeruoka on paljon suuremmassa roolissa kuin alle 7000 asukkaan kaupungissa Haapajärvellä.
Oulussa myös sunnuntai on vilkas kauppapäivä, kun pienellä paikkakunnalla pyhänä on hiljaisempaa. Kun täällä välimatkat ovat lyhyempiä, käydään kaupassa useammin ja kerralla ostetaan vähemmän ruokaa.
”Täällä korostuu myös ravintola-annosten ja valmisruoan merkitys. Take away -kulttuuri on täällä suosittua ja siihen me haluammekin panostaa”, Viola kertoo.

Oulussa myös ruoan verkkokauppa on tutumpi konsepti.
K-Supermarket Knuutilankankaalla on käytössään tavallisen palvelevan noudon lisäksi uudenlainen noutolokerikko, josta asiakas voi noutaa verkkokaupasta tilaamansa ruoat itsenäisesti sovittuna aikana koodia vastaan. 1,90 euroa maksavasta noutolokerikosta on mahdollista valita myös yönouto, mikä helpottaa esimerkiksi yövuorolaisten elämää.
”Noutomahdollisuus helpottaa mahdottomasti arkea ja säästää aikaa ja vaivaa, sillä kaikki asiakkaan haluamat tuotteet on kerätty ja pakattu jo valmiiksi autoon nostettavaksi. Kun sitä kerran kokeilee, niin huomaa aika nopeasti, miten helppoa se onkaan”, Samuli sanoo.