Oulun pu­nai­set pyö­räi­ly­baa­nat löy­det­tiin ja to­det­tiin heti liian ka­peik­si – väylien erot­tu­vuus ke­rän­nyt kii­tos­ta

Kesän aikana Ouluun rakennetut punaiset pyörätiet keräävät niin kiitosta kuin moitteitakin.

Punainen väri herättää kahtalaisia ajatuksia pyöräilijöissä. Joitakin väri ärsyttää, toiset kehuvat sen hyvää erottuvuutta.
Punainen väri herättää kahtalaisia ajatuksia pyöräilijöissä. Joitakin väri ärsyttää, toiset kehuvat sen hyvää erottuvuutta.
Kuva: Jukka Leinonen

Kesän aikana Ouluun rakennetut punaiset pyörätiet keräävät niin kiitosta kuin moitteitakin. Kalevan lukijoiden kommenteissa moitteita on enemmän. Moni kokee punaisen päällysteen ärsyttäväksi tai rumaksi. Migreenistä kärsivä kertoo, ettei voi ajaa väylää.

Väyliä myös moititaan liian kapeiksi. Moni kommentoija pitää väyliä sinänsä hyvinä, mutta ongelmia aiheuttavat käyttäjät: jalankulkijat eivät pysy omalla väylällään, koirien ulkoiluttajat aiheuttavat pyöräilijöille vaaratilanteita tai pyöräilijät ottavat liikaa tilaa rinnakkain ajaessaan.

Suuri osa kommenteista on kysyviä tai pohtivia. Unohtuuko omalla kaistalla pysyminen, kun lumi ja jää peittävät punavärin? Osataanko väistämissäännöt?

Eräässä kannanotossa todetaan, että vaikka tieliikennelaki ei määrää jalankulkijaa kulkemaan väylän oikeaa reunaa, niin jokaisen kannattaisi tehdä niin selvyyden ja turvallisuuden vuoksi.

Punaisia pyöräilybaanoja pidetään myös kivan näköisinä, eivätkä kaikki reittejä käyttäneet ole havainneet mitään ongelmia liikenteen sujuvuudessa.

– Hyvä uudistus, ainakin Linnanmaan suunnalla toimii, todetaan.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo, että käyttäjäkokemuksia ja kommentteja uusista väylistä seurataan tarkasti.

– Kiitosta on tullut punaisen värin näkyvyydestä sekä jalankulun ja pyöräilyn selkeästä erottamisesta omille väylänosilleen. Autoilijalle punainen väylä kertoo, että hän on väistämisvelvollinen.

Jo lyhyen käytön jälkeen vaikuttaa siltä, että väylät ovat liian kapeita.

– Pyöräilymäärät uusilla väylillä ovat lisääntyneet, joten tilan ahtaus alkaa olla tosiasia. Erityisesti ruuhka-aikana liikkujia on paljon. Ongelma on positiivinen, mutta tulevaisuudessa joudumme käymään entistä enemmän keskustelua siitä, miten nykyinen katutila jaetaan eri kulkumuotojen kesken.