Oulu

Kerro meille: Osaavatko oululaiset käyttää punaisia pyö­rä­kais­to­ja?

Punaista kaistaa on muun muassa Saaristonkadulla. Kuva kesältä, jolloin kaistoihin ei oltu vielä maalattu kaistamerkintöjä. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 13.9.2018 10:09
Kaleva

Oulun kevyen liikenteen väylille rakennettiin kesän aikana punaisia kaistoja, supersuojateitä, joiden tarkoitus on erottaa pyöräilijät ja jalankulkijat omille puolilleen.

Millaisia kokemuksia sinulla on kaistojen toimivuudesta? Pysyvätkö pyöräilijät ja jalankulkijat oikeilla puolilla? Sujuvoittavatko uudet kaistat menoa? 

Teemme aiheesta juttua Kalevaan. Voit kertoa kokemuksesi kommentoimalla tätä juttua.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (74)

Kerran ohi ajaessani huomasin, miten jalankulkija talutti pyörää punaisella osalla ja vielä vastavirtaan. Vaikeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan loistava idea,kiitos hänelle,joka tämän sai "aikaiseksi. Erityisesti nämä loivennetut ajoradan ja pyörätien välillä. Liikun invamopolla ja näinollen aivan loistava asia. (esim. Saaristonkadun pätkä) Lisää näitä niin jo jälleen paranee Oulun jo valmiiksi hyvä pyörätieverkosto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huru-ukko. Pyöräkastat palvelevat hyvin. Pakkahuoneen kadulla pyöräilijät ajavat edelleen jalkakäytävällä vaikka heidän pitäisi käyttää pyöräily katua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Räikeä. Aurinkoisella säällä väri sattui silmään, varsinkin jos sateen jälkeen oli märkä. Ei aina pysty ajamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilokseni voin kertoa, että jopa oululainenkin pyöräilijä on oppinut käyttämään näitä uusia pyöräilykaistoja lähes ilman ongelmia. Tilanne kuitenkin muuttuu piakkoin kun maa saa valkoisen lumipeitteen ja tiemerkinnät peittyy sen alle mutta en usko sen olevan ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noiden punaisten maalausten sijaan asfalttiin voisi maalata kärkikolmiot ajoratoihin niihin risteyksiin, joissa pyöräilijän PITÄÄ väistää autoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep, esim. Koulukatu/Saaristonkatu. Liikenneinsinööriltä katastrofaalinen väite, että punainen asfaltti merkkaisi väistämisvelvollisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin Kaarnatiellä pyöräkaista loppuu kuin seinään. Keskustasta Linnanmaan suuntaan menevät jalankulkijat joutuvat yhtäkkiä siirtymään oikeasta reunasta vasempaan, kun jalankulku kaista on vain vasemmalla. Tässä sitten meinaa tulla törmäyksiä vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävelijät valtaa välillä sen punaisen raitin ja jotku vissiin luulee että saa jaa sitä punasta mattoa pitkin myös punaisilla valoilla, kun nääs tänä aamuna wanha setä sanoi mulle odottaessani vihreitä, että saathan sinä mennä yli kun on tuo punainen on levitetty eteen...no en muuten saa punaisten palaessa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kivan näköiset kunhan eivät vie jalankulkijoilta tilaa ahtaammissa paikoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erityyppisellä kivetyksellä tai ajokaistalta maalausviivalla erotettu pyöräkaista toimii esim Helsingin keskustassa. Näyttääkin sopivat kaupungin kuvaan eikä hyppää silmille niin kuin tämä punainen matto Oulussa. Kuka tällaisia" itämaisia mattoaja" oikein suunnittelee? Miksi kaupunkikuvan synenergia ei toimi Oulussa. Pyörailijöiden luulisi erottavan kaistansa. Toivon vain, että jää ja auraukset tekisivät tehtävänsä jo ensi talvena . Kamala väritys !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On niitä "punaisia mattoja" myös Helsingissä, jos oikein tarkkaan katsot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omat kokemukset ovat nii,että jalnakulkija käveli "punaisella matolla" ja pyöräilijä puikkelehti kävelijöiden joukossa - siis normaalia oululaiskäyttäytymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En oikein ymmärrä värin tarkoitusta? Jos on tarkoitus erottaa jalankulku- ja pyöräkaistat toisistaan, niin eihän tämä eroa mitenkään nykyisestä systeemistä, joissa jalankulku/pyörä-logot ovat tien molemmissa päissä, kaikki kulkevat kuitenkin samanvärisellä asfaltilla. Eri asia olisi jos pyörä- ja jalankulkureitit olisi maalattu koko matkaltaan eri väreillä, mutta se on jo kallis projekti, koska nykyisten kunnossapitokin on kallista köyhälle kaupungille. Se mihin väritys vaikuttaa, on autoilijan huomiokykyyn suojatiestä, silloin kaikki suojatiet kannattaisi värittää verenpunaisiksi ! !

Liikennesääntöihin voisi kirjoittaa tarkemmin säännön, jossa jalankulkijat kävelevät kauimpana ajoradasta ja pyöräilijät lähemäpänä ajorataa (näin asia toimisi ilman merkintöjäkin). Kaupungissa voisi pyöräilijöitäkin opastaa käyttämään ajoradan oikeanpuoleista pyörätietä, näin vastaantulijoita on vähemmän ja turvallisuus paranee. Nyt kevyen liikenteen kapeat kaistat ovat ruuhka-aikoina yhtä sotkua, oli merkintöjä tai ei!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Jos on tarkoitus erottaa jalankulku- ja pyöräkaistat toisistaan, niin eihän tämä eroa mitenkään nykyisestä systeemistä, joissa jalankulku/pyörä-logot ovat tien molemmissa päissä"

No eroaahan, juuri sen värin vuoksi. Liikennesäännöt ovat jo nykyisellään ihan riittävän epäselvät ilman noita ehdottamiasi lisäyksiäkin. Palataan ennemmin siihen vanhaan tyyliin, jossa jalankulkija kulkee tasan tarkkaan kevyen liikenteen väylän oikeaa puolta pitkin.

Ja nuo punaiset kaistat ovat pyöräkaistoja, eivät kevyen liikenteen väyliä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (74)

Uutisvirta

14.12.
Erikoiskuljetus liikkuu Oulun seudulla sunnuntain vastaisena yönä, liikenne pysäytetään ajoittain
14.12.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista vastustaa Nato-jäsenyyttä, 22 prosenttia haluaisi liittyä sotilasliittoon
14.12.
BBC:n dokumentti Iistä kiinnosti kansalaisia
14.12.
BBC:n tuore dokumentti Iin ilmastoteoista kiinnosti kuntalaisia Huilingin näyttämöllä – "Kyllä se varmaan ihan oikean ja tasapuolisen kuvan antoi" Tilaajille
14.12.
Raviurheilun supertähti oli voitokkaana Rovaniemellä ja ehti myös poroajelulle – "Porolla ajaminen poikkesi ravihevosista siinä, etten löytänyt mistään jarrua"
14.12.
Tuomas Kettunen, 27, taituroi klassisen saralla – elokuva ja musiikki kulkevat sulassa liitossa oululaislähtöisen säveltäjän matkassa
14.12.
Norwichin päävalmentaja: Teemu Pukilta luultavasti murtui varvas

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Lapin länsiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image