Oulu

Kerro meille: Osaavatko oululaiset käyttää punaisia pyö­rä­kais­to­ja?

Punaista kaistaa on muun muassa Saaristonkadulla. Kuva kesältä, jolloin kaistoihin ei oltu vielä maalattu kaistamerkintöjä. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 13.9.2018 10:09
Kaleva

Oulun kevyen liikenteen väylille rakennettiin kesän aikana punaisia kaistoja, supersuojateitä, joiden tarkoitus on erottaa pyöräilijät ja jalankulkijat omille puolilleen.

Millaisia kokemuksia sinulla on kaistojen toimivuudesta? Pysyvätkö pyöräilijät ja jalankulkijat oikeilla puolilla? Sujuvoittavatko uudet kaistat menoa? 

Teemme aiheesta juttua Kalevaan. Voit kertoa kokemuksesi kommentoimalla tätä juttua.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (74)

Kerran ohi ajaessani huomasin, miten jalankulkija talutti pyörää punaisella osalla ja vielä vastavirtaan. Vaikeaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan loistava idea,kiitos hänelle,joka tämän sai "aikaiseksi. Erityisesti nämä loivennetut ajoradan ja pyörätien välillä. Liikun invamopolla ja näinollen aivan loistava asia. (esim. Saaristonkadun pätkä) Lisää näitä niin jo jälleen paranee Oulun jo valmiiksi hyvä pyörätieverkosto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huru-ukko. Pyöräkastat palvelevat hyvin. Pakkahuoneen kadulla pyöräilijät ajavat edelleen jalkakäytävällä vaikka heidän pitäisi käyttää pyöräily katua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Räikeä. Aurinkoisella säällä väri sattui silmään, varsinkin jos sateen jälkeen oli märkä. Ei aina pysty ajamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilokseni voin kertoa, että jopa oululainenkin pyöräilijä on oppinut käyttämään näitä uusia pyöräilykaistoja lähes ilman ongelmia. Tilanne kuitenkin muuttuu piakkoin kun maa saa valkoisen lumipeitteen ja tiemerkinnät peittyy sen alle mutta en usko sen olevan ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noiden punaisten maalausten sijaan asfalttiin voisi maalata kärkikolmiot ajoratoihin niihin risteyksiin, joissa pyöräilijän PITÄÄ väistää autoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep, esim. Koulukatu/Saaristonkatu. Liikenneinsinööriltä katastrofaalinen väite, että punainen asfaltti merkkaisi väistämisvelvollisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin Kaarnatiellä pyöräkaista loppuu kuin seinään. Keskustasta Linnanmaan suuntaan menevät jalankulkijat joutuvat yhtäkkiä siirtymään oikeasta reunasta vasempaan, kun jalankulku kaista on vain vasemmalla. Tässä sitten meinaa tulla törmäyksiä vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävelijät valtaa välillä sen punaisen raitin ja jotku vissiin luulee että saa jaa sitä punasta mattoa pitkin myös punaisilla valoilla, kun nääs tänä aamuna wanha setä sanoi mulle odottaessani vihreitä, että saathan sinä mennä yli kun on tuo punainen on levitetty eteen...no en muuten saa punaisten palaessa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kivan näköiset kunhan eivät vie jalankulkijoilta tilaa ahtaammissa paikoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erityyppisellä kivetyksellä tai ajokaistalta maalausviivalla erotettu pyöräkaista toimii esim Helsingin keskustassa. Näyttääkin sopivat kaupungin kuvaan eikä hyppää silmille niin kuin tämä punainen matto Oulussa. Kuka tällaisia" itämaisia mattoaja" oikein suunnittelee? Miksi kaupunkikuvan synenergia ei toimi Oulussa. Pyörailijöiden luulisi erottavan kaistansa. Toivon vain, että jää ja auraukset tekisivät tehtävänsä jo ensi talvena . Kamala väritys !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On niitä "punaisia mattoja" myös Helsingissä, jos oikein tarkkaan katsot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omat kokemukset ovat nii,että jalnakulkija käveli "punaisella matolla" ja pyöräilijä puikkelehti kävelijöiden joukossa - siis normaalia oululaiskäyttäytymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En oikein ymmärrä värin tarkoitusta? Jos on tarkoitus erottaa jalankulku- ja pyöräkaistat toisistaan, niin eihän tämä eroa mitenkään nykyisestä systeemistä, joissa jalankulku/pyörä-logot ovat tien molemmissa päissä, kaikki kulkevat kuitenkin samanvärisellä asfaltilla. Eri asia olisi jos pyörä- ja jalankulkureitit olisi maalattu koko matkaltaan eri väreillä, mutta se on jo kallis projekti, koska nykyisten kunnossapitokin on kallista köyhälle kaupungille. Se mihin väritys vaikuttaa, on autoilijan huomiokykyyn suojatiestä, silloin kaikki suojatiet kannattaisi värittää verenpunaisiksi ! !

Liikennesääntöihin voisi kirjoittaa tarkemmin säännön, jossa jalankulkijat kävelevät kauimpana ajoradasta ja pyöräilijät lähemäpänä ajorataa (näin asia toimisi ilman merkintöjäkin). Kaupungissa voisi pyöräilijöitäkin opastaa käyttämään ajoradan oikeanpuoleista pyörätietä, näin vastaantulijoita on vähemmän ja turvallisuus paranee. Nyt kevyen liikenteen kapeat kaistat ovat ruuhka-aikoina yhtä sotkua, oli merkintöjä tai ei!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Jos on tarkoitus erottaa jalankulku- ja pyöräkaistat toisistaan, niin eihän tämä eroa mitenkään nykyisestä systeemistä, joissa jalankulku/pyörä-logot ovat tien molemmissa päissä"

No eroaahan, juuri sen värin vuoksi. Liikennesäännöt ovat jo nykyisellään ihan riittävän epäselvät ilman noita ehdottamiasi lisäyksiäkin. Palataan ennemmin siihen vanhaan tyyliin, jossa jalankulkija kulkee tasan tarkkaan kevyen liikenteen väylän oikeaa puolta pitkin.

Ja nuo punaiset kaistat ovat pyöräkaistoja, eivät kevyen liikenteen väyliä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (74)

Uutisvirta

22:57
60 vuotta täyttävä Tommi Läntinen kaipaa musiikintekoon kapinaa – "Jos minulta kysytään, mitä teen, kerron olevani rockmuusikko"
22:19
IS: Jyrki Katainen nousemassa Sitran johtoon
21:10
Norsunluukauppa ajoi kuninkaan luopumaan kruunustaan Euroopassa – luubisnes rehottaa pahemmin kuin vuosikymmeniin
20:58
Oulussa kadunnimien muutoksia: Rantakadun ja Iinatintien eteläosille uudet nimet
20:48
Brittilehdet: Sprintteritähti Christian Colemania uhkaa kilpailukielto dopingrikkeestä
20:04
Kun sivistysvaltioissa laitetaan peput penkkiin tai lähdetään kadulle protestoimaan, suomalaiset jurisevat kiltisti kotona – hyväksymmekö liian helposti mitkä tahansa muutokset työelämässä? Tilaajille
19:04
Naisten lentopallomaajoukkue aloittaa EM-urakan perjantaina Turkissa, kapteeni Laura Pihlajamäki: "Pelin tempo on nykyään haastavin juttu"
111
"Jos on huono marjavuosi, niin se on Arinan syy" – Kari Juntunen on päivätyönsä ohella Osuuskauppa Arinan hallituksen varapuheenjohtaja, joka kummastelee Arinan saaman kritiikin määrää
84
Oulun Allas Sea Poolin aikataulua jatkettiin vuodella – nyt merikylpylän arvioidaan avautuvan keväällä 2021
59
Ouluun halutaan rakentaa maailman pohjoisin mallastamo, hankkeelle haetaan rahoittajia: "Tarvitaan paikallista mallasta, paikallista humalaa ja paikallista hiivaa"
57
EU-jäsenyys hyödyttänyt Suomen taloutta – eurolla ollut ensin myönteinen, sitten kielteinen vaikutus
56
Karhujahdin ikävä päätös Kannuksessa: Loukkaantunut karhu raateli metsästäjää, koirat hyökkäsivät pedon kimppuun
49
Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eikä eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista saa vastakaikua
32
Oulun poliisi: Vesilintujen metsästäjillä asiat pääosin kunnossa, mutta osalta löytyi yhä lyijyä sisältäviä patruunoita

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikä siinä on, että pitää samat asiat hokea joka käänteessä?

Juuri päinvastoin. Hyvällä itsetunnolla varustetut sanoo ja tekee eikä meinaa. Valittajia täällä kyllä piisaa. Nämä harv... Lue lisää...
Sehän on

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image